Spanien diskriminerar EU-pensionärer

L

Luckyjoe

Guest
Bryssel.
EU-kommissionen anser att Spanien diskriminerar pensionärer från andra EU-länder som behöver utnyttja den spanska sjukvården. På torsdagen fick landet en sista varning för att göra bättring, annars dras landet inför EU:s domstol i Luxemburg.

– Vi agerar i dag för att se till att semesterfirare från andra EU-länder har samma rättigheter som de bofasta, sade den ansvarige EU-kommissionären Vladimir Spidla i en kommentar.

En pensionär som tillfälligt bor eller befinner sig i Spanien måste visa upp ett särskilt intyg - på spanska - från sin inhemska försäkringskassa som bevis för att han eller hon får pension från sitt hemland.

Enligt EU:s regler ska det dock räcka att ha med sig sitt europeiska försäkringskort om man blir sjuk i ett annat EU-land och behöver läkarvård. Kortet infördes för att underlätta och för att se till att EU-medborgare på tillfälligt besök ska få samma vård som landets egna invånare.

Saxat från Aftonbladet

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det låter fullständigt vansinnigt! Om man har sitt europeiska försäkringskort med sig, har man ett bevis för att Sverige betalar sjukvårdskostnaden. Om man är pensionär eller ej har ingen betydelse - Sverige betalar.

I dessa tider är det smörjolja som skall till och inte bromsolja!

Jag tror att det är så här: Antag att en svensk pensionär vistas sex månader per år i Spanien. Med det europeiska försäkringskort får alla akut vård oavsett om man är pensionär eller ej. Om man är ute efter gratis medicin och samma typ av sjukvård som en spanjor åtnjuter, måste man kunna visa upp sitt europeiska försäkringskort, sitt svenska pass samt ett intyg från Sverige att man är pensionär.

Man måste skilja på akutvård och den mer omfattande vård som en svensk pensionär kan komma att åtnjuta i Spanien.

Då skulla alla tidningar ha fel?
Kolla via Google på:
Spanien diskriminerar EU-pensionärer
1 av 48 resultat på 1 sida?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det finns en stor likhet mellan tidningar och papegojor - de tar efter varandra.
Jag tror fortfarande att det handlar om pensionärer och deras speciella situation.
Så här beskriver man det i ett faktablad utgivet av Försäkringskassan

Som pensionär är det enkelt att bosätta sig i ett annat EU/EES-land. Det beror på att den svenska allmänna pensionen är medflyttningsbar och att EU:s regler ger dig och dina familjemedlemmar rätt till sjukvård i det land där du är bosatt.
För att få sjukvård i bosättningslandet behöver du och dina familjemedlemmar var sitt intyg E 121.
Det kan du beställa från Försäkringskassan på Gotland. Intyget ska sedan lämnas till motsvarigheten till Försäkringskassan på den ort i det andra EU/EES landet där ni valt att bosätta er. Efter registreringen har ni rätt till sjukvård inom ramen för det allmänna
sjukvårdssystemet på samma ekonomiska villkor som andra försäkrade i det landet.
När du har blivit registrerad med intyg E 121 i bosättningslandet omfattas du av det landets försäkringssystem.
Det betyder att om du åker hem till Sverige eller till ett annat EU-land på till exempel semester behöver du ett Europeiskt sjukförsäkringskort (EU-kort) eller intyg som du beställer från försäkringsinstitutionen på din bosättningsort. EU-kortet ger dig rätt
till nödvändig sjukvård under din vistelse i Sverige.

Jag kan nämna att innan vi fick pension från Sverige, fick vi inte tillgång till spansk sjukvård, vi fick teckna privata sjukförsäkringar. Jag fick pension före min hustru men hon fick automatiskt tillgång till sjukvården. Jag tror att det man talar om är blanketten E 121.

Last edited by a moderator:
Kan nog vara så

Jag reagerade bara på att han inte litade på Aftonbladet.
Men du har nog rätt i det du skriver.
Trevlig helg

Nya trådar

Back
Toppen