Spanien flytt

skarvikarn

Ny medlem
Hej
Man blir minst sagt Yr i skallen av all information man får fram kring en Spanien
flytt. Min förutsättning: Jag är nybliven pensionär och har ledsnat på snöskottning, avser att köpa villa för ett boende mer än 10 månader i Spanien, kommer att ha en mindre lägenhet kvar i Sverige och väljer att inte skriva ut mig från Sverige i nuläget...kommer att ansöka om SINK

1 när det gäller Certifikat...vad skall jag ha?
Vad jag förstått av tidigare trådar bör man ha Recidencia fiskal Espanola?? Men några hävdar att ingen ansöker om detta!?
SINK är ju ett fastställt skatteavdrag ...innebär detta certifikat att man på nåt sätt blir skattskyldig för pensionsinkomsten även i Spanien?

Tacksam för guidning utifrån min förutsättning

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!
Du kan inte bli beviljad SINK om du är skriven i Sverige.
(En rad kriterier måste vara uppfyllda.)
Om du med din mening menar att du såsmåningom kommer göra det så ber jag om ursäkt i förksott! :)
/Helen

Det spelar ingen roll hur länge du bor utomlands, om du ska få SINK eller inte. Du får inte ha "väsentlig anknytning till Sverige", dvs skriva ut ur Sverige. Inte äga en bostad i Sverige osv...

Ska jag då tolka era uppfattningar som så att man ska emigrera och helt göra sig av med anknytning till Sverige för att ansöka om SINK? ...verkar ju konstigt.
SINK eller inte ...vilket certifikat skall jag då ha om jag äger Spansk Fastighet och bor mer än 10 månader?
Jag har tolkat dubbelbeskattningsavtalet som att det inte kan utvidgats , endast begränsas mellan länderna...men som sagt inte lätt att greppa...inte ha väsentlig anknytning till Sverige ??...undrar just hur man ser på en liten hyrd lägenhet ???kanske enklast att inte fördjupa sig för mycket i detta , och mörka sitt huvudsakliga boende...därmed ocksa fortsätta betala in skatt till moder Svea...inte riktigt min grej och tar till mig alla råd och hjälp

Hej om du får sink skatt eller inte så får du betala skatt i Sverige .Jag betalar skatt både i sverige och i spanien har sink skatt i sverige betalar skatt i spanien som jag får tillbaka från sverige sen var skall du vara skriven är du skriven i sverige så får du ingen sink skatt jag är utskriven från sverige

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag fortsätter på SINK-delen.

Genom den här länken kan du ladda ner info om SINK för pensionärer som bor utomlands. http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/441.4.39f16f103821c58f680007833.html

Här kan du läsa mer om att vara obegränsat alt. begränsat skattskyldig i Sverige.
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/skattskyldighet.4.65fc817e1077c25b8328000206.html

Vad gäller dubbelbeskattningsavtalet mellan Spanien och Sverige så är det endast tjänstepensioner från offentlig anställning som endast beskattas i Sverige. Alla övriga pensioner har båda länderna rätt att beskatta.
När du har skickat kvitto på hur mycket du har skattat i Spanien till Skatteverket i Sverige får du en återbetalning, så totalt betalar du inte mer än 20%.
OBS! Detta är under förutsättning att du har beviljats SINK.
Det finns en hel del skrivet i ämnet i forumet. Ett tips är att använda sökfunktionen uppe i menyraden.

Skatteverket har mycket info om allt detta på sin hemsida. Dubbelbeskattningsavtalet är ingen upphetsande läsning men det räcker att läsa de stycken som behandlar t.ex. pensionsutbetalningar eller vad som nu är aktuellt.
/Helen

"Du kan anses ha väsentlig anknytning till Sverige om du, efter att ha flyttat från Sverige, har kvar bostad, familj, viktiga tillgångar eller liknande här."
Om man varit bosatt utomlands i mer än fem år brukar Skattemyndigheten acceptera att man skaffar en bostad i Sverige, typ fritidsboende. En variant är därför att hyra några månader i Sverige några år och senare köpa ett svenskt boende.
Stannar du mer än sex månader per år i Sverige blir du åter fullt ut skattskyldig där.

Tack för alla svar...bra info
Så här känns det att jag ska planera. Jag säljer mina fastigheter(sålt)...säger upp mitt lilla krypin... Men jag blir inte klok på vad jag ska ha för certifikat?...jag har redan skaffat ett vanligt NIE cert.
Vad behöver jag göra för att skriva ut mig från Sverige?
Kan jag ha Kapitalförsäkringar och Värdepapper i Svenska Bolag utan att det påverkar "väsentlig" anknytning
Många frågor far i kring nånstans ovanför axlarna...och jag vill så gärna göra rätt från allra första början...hoppas Ni står ut med min frågvishet...tack på förhand

Hej vi skrev bara adressändring sen efter ett tag fick vi från skattemyndigheterna blanketter för sink skatt och att vi var utskrivna från sverige

När vi bestämt att vi ville flytta köpte vi två böcker om Spanien, idag hittar man mycket information via internet, typ detta:
http://www.megafon.net/sv/flytta-till-spanien.html
För att man skall bli begränsat skattskyldig brukar Skatteverket begära ett intyg att man betalar skatt i Spanien. Verket har inte rätta att kräva någon sådant intyg och det är bara att tala om för dem att de inte har rätten att kräva något intyg och de kommer inte att få någon.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Naturligtvis måste man göra en vanlig flyttanmälan hos skatteverket i Sverige, att man flyttar ut ur landet.

Tänk också på att det alltid är du som ska bevisa att du inte har anknytning till Sverige under de första fem åren, om skatteverket kollar. Risken är kanske inte överhängande, men om det sker så är det viktigt att kunna bevisa var du hållit hus. Spara därför kreditkortsnotor, kvitton, etc, etc.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen