Spanien kan få hård lag om abort

Spanska Nyheter

-Spanienforum-
Nu kan det bli hårdare regler för abort i Spanien - regeringen har enats om ett nytt lagförslag där kvinnan endast får göra abort om hon blivit våldtagen eller om hennes liv är i fara.

Enligt oppositionen riskerar Spanien nu att gå mot "en obegriplig förminskning av kvinnors frihet", skriver AFP.

Mer...

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
I många år har jag talat varmt om Spanien som ett numera modernt och fritt land. Om bl.a kvinnans nya roll som en människa jämställd mannen. Om hur Spanien äntligen, efter Francos diktatur, successivt håller på att bli en demokrati värd namnet. Hur lurad känner jag mig inte? Jag trodde i min enfald att spanska regeringen levde i samma upplysta samhälle och århundrade som vi andra. Jag lider med alla spanska kvinnor som kommer att vara tvungna att föda ett barn som dom av olika anledningar inte önskar sig. Vem vill vara ett oönskat barn? Nej, skäms på er manschauvinister i den spanska regeringen som fortfarande lever i det gamla feodalsamhället där kvinnan inte räknades som en tänkande varelse. Jag skäms i alla fall å era vägnar om inte ni har vett till det.
rocio

Nu kan det bli hårdare regler för abort i Spanien - regeringen har enats om ett nytt lagförslag där kvinnan endast får göra abort om hon blivit våldtagen eller om hennes liv är i fara.

Enligt oppositionen riskerar Spanien nu att gå mot "en obegriplig förminskning av kvinnors frihet", skriver AFP.
Mer...

Detta visar att kampen för kvinnans ställning i samhället är långt ifrån fullbordad. Det är lätt att glömma bort att vi i Sverige fick åka till Polen för att få ett graviditetsavbrytande så sent som slutet av 60-talet. Vår moderna abortlag kom först 1975. Att förbjuda aborter sopar bara problemen under mattan. Aborterna kommer ändå att utföras med stora risker för kvinnas hälsa och liv. Oönskade graviditer är ett av de stora kvinnohälsoproblemen i världen av idag. Jag har själv sett detta på nära håll i mitt arbete som gynekolog från mitten av 60-talet fram till början av detta sekel.
Den svenska kvinnosjukvården har ju i modern tid arbetat med att göra ett avbrytande så riskfritt som möjligt och samtidigt undvika att öka skuldbelastningen för kvinnan. Ett beslut om abort är aldrig enkelt för de inblandade.
Anders

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag vet att det inte känns så långt, men 1975 var ju trots allt nästan 40 år sen...

Jag förstår att för er ungdomar kan 40 år verka vara en evighet, då ni inte ens var födda då.;) Dock är 40 år mindre än hälften av vår förväntade medellivslängd.:eek:
Jag tycker att det är viktigt att vara medveten om att de rättigheter vi har inte funnits där sedan tidernas begynnelse (ca år 2000?) utan är ett resultat av engagerade människors långvariga arbete, Dessutom är de inte garanterade för all framtid, (Typexempel: Polens avskaffande av fri abort) utan måste underhållas aktivt. Den historielöshet som kännetecknar många unga idag inger en viss oro på den punkten.
Anders

Jag förstår att för er ungdomar kan 40 år verka vara en evighet, då ni inte ens var födda då.;)

Tack för det, men jag var ganska rejält född 1975 även om jag inte är pensionär riktigt än, och som jag nämnde kan det ofta kännas som inte så länge sen. Men om man sätter det i perspektiv, och går 40 år bakåt från 1975, så ser man lite hur lång tid det faktiskt är...

Tack för det, men jag var ganska rejält född 1975 även om jag inte är pensionär riktigt än, och som jag nämnde kan det ofta kännas som inte så länge sen. Men om man sätter det i perspektiv, och går 40 år bakåt från 1975, så ser man lite hur lång tid det faktiskt är...

Du får väl sätta det i sammanhang med hur länge kvinnor inte har haft rätt till abort? Och inte något helt annat, din egen ålder t.ex. Det är där historielösheten visar sig.

Man kan också fundera på om inte lagarna mot demonstrationerna hänger ihop med abortlagen, de kommer samtidigt och det är klart; kvinnor med barn har svårare att demonstrera, kan inte söka jobb men måste ta hand om barnen. Det blir mindre arbetslöshet, färre protester..
Och fokus på korruption, finanskris och annat som regeringen inte vill ha "glöms bort"...

Detta visar att kampen för kvinnans ställning i samhället är långt ifrån fullbordad. Det är lätt att glömma bort att vi i Sverige fick åka till Polen för att få ett graviditetsavbrytande så sent som slutet av 60-talet. Vår moderna abortlag kom först 1975. Att förbjuda aborter sopar bara problemen under mattan. Aborterna kommer ändå att utföras med stora risker för kvinnas hälsa och liv. Oönskade graviditer är ett av de stora kvinnohälsoproblemen i världen av idag. Jag har själv sett detta på nära håll i mitt arbete som gynekolog från mitten av 60-talet fram till början av detta sekel.
Den svenska kvinnosjukvården har ju i modern tid arbetat med att göra ett avbrytande så riskfritt som möjligt och samtidigt undvika att öka skuldbelastningen för kvinnan. Ett beslut om abort är aldrig enkelt för de inblandade.
Anders

Mycket bra skrivet. Ironisk att vissa personer med stenàldersmentalitet säger sig värna om liv, medans de verkar inte bry sig om det faktum att genom att förbjuda aborter, ökar de riskerna för mànga blivande mödrar.

Tror de pà riktigt att en tjej/kvinna väljer abort före preventivmedel ));)

Nya trådar

Back
Toppen