Spanien -orosmolnet...enl...

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Artikeln korrensponderar närmare exakt med mina förväntningar.

Jag förstår inte alls varför det finns folk som köper just nu, ja rent retoriskt då.

Frågan är bara när raset börjar på allvar?

Hola Crazys..

...du menar att priserna på bostäder kommer att rasa
ännu mer?
Ja det finns ju chans/risk..beroende på vem man är..köpare el säljare.

Blir en spännande tid framöver på gott och kanske mest ont
för Europa och Spanien.

Ciao P ;;;;;)

Suck... ja hur ska det gå?? Jag följer med både spänning och stor oro allt som händer i Spanien. Enligt experter så verkar det ju i princip ofrånkomligt att situationen kommer att förvärras. Jag lider verkligen med alla spanjorer, framför allt den stora massan som dessutom befinner sig i arbetslöshet, men även med alla andra som har förmånen att få bo i ett för övrigt så underbart land. Jag är en av dem som drömmer om en bostad i Spanien och framför allt på Kanarieöarna av hälsoskäl, så iofs så får ju gärna priserna sjunka men när det är på bekostnad av så många andra så hoppas jag hellre på en lottvinst gapskrattt
Nu kan vi nog bara hoppas på ett under om vi ska tro experterna...

...du menar att priserna på bostäder kommer att rasa
ännu mer?
Ja det finns ju chans/risk..beroende på vem man är..köpare el säljare.

Blir en spännande tid framöver på gott och kanske mest ont
för Europa och Spanien.

Ciao P ;;;;;)

globalt kommer nog fastighetspriser sjunka. Detta beror pà att allt "skit" màste ner ännu mer.

Tex.
En taklght i Paseo Maritimo i Alicante kommer inte gà ner procentuellt mycket mer. Vill man bo lyxigt sà fàr man betala för det.

Däremot kan en 2-sovrums radhus ute i nàgon urbanisation 20 minuter ifràn havet, vara tvunget att gà ner (procentuellt) mycket mer än vad det redan har gjort.

Ganska lätt matematik. Pàbud och efterfràgan...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
globalt kommer nog fastighetspriser sjunka. Detta beror pà att allt "skit" màste ner ännu mer. .

Inte vet jag men Spanien är ju outstanding vad det gäller tomma och
osålda bostäder. Enormt utbud. Värst i hela Europa.
I Sverige och de större städerna går priserna upp. I stockholm och när-
kommunerna är det ju löjligt höga priser.

Ciao P ;;;;;)

Nu skall EU rädda Irland. Det märkliga är att ingen vågar ta bladet från munnen.

DET ÄR EU SOM SKAPAT KRISEN PÅ IRLAND!

Utan den enorma ekonomiska EU-satsning på Irland under många år hade korthuset stått kvar. Det fattar väl en barnrumpa att man inte kan bygga en ekonomi på bidrag och skattebefrielse. Sådana tokigheter tar alltid slut med förskräckelse.

EU är bara delvis skyldig till den Spanska krisen (Euro-smörjan). Det är byggsektorn som huvudproblemet. Dels har privat kapital försvunnit i objekt som inte går att sälja, dels har en hel yrkeskår blivit arbetslösa, inklusive alla gästarbetare som nu vill ha kompensation.

Det är tydligen bara priserna på fastigheter på Kanarieöarna som inte är på väg nedåt.

Last edited by a moderator:
Nu skall EU rädda Irland. Det märkliga är att ingen vågar ta bladet från munnen.

DET ÄR EU SOM SKAPAT KRISEN PÅ IRLAND!

Utan den enorma ekonomiska EU-satsning på Irland under många år hade korthuset stått kvar. Det fattar väl en barnrumpa att man inte kan bygga en ekonomi på bidrag och skattebefrielse. Sådana tokigheter tar alltid slut med förskräckelse.

EU är bara delvis skyldig till den Spanska krisen (Euro-smörjan). Det är byggsektorn som huvudproblemet. Dels har privat kapital försvunnit i objekt som inte går att sälja, dels har en hel yrkeskår blivit arbetslösa, inklusive alla gästarbetare som nu vill ha kompensation.

Det är tydligen bara priserna på fastigheter på Kanarieöarna som inte är på väg nedåt.

Njaa, EU skapade knappast subprimekrisen i USA eller den kommande fastighetskrisen i kina.

Hela världens ekonomi baseras på lån i fastigheter. Droppar priserna, ja då blir det turbulent.

Det största probblemet med EU är att det är för stora kulturella/språkliga skillnader och den fria rörligheten innebär också att folk skall röra sig vilket de inte gör. I och med euro sammarbetet så kan nu inte spanien devalvera precis som näms i artikeln.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Crazy, du pekar helt riktigt på Europas huvudproblem, de språkliga och kulturella skillnaderna. Det är just kulturella eller skall vi kalla det religiösa motiv som gjorde att EU satsade så hårt på just Irland. När jag jobbade där insåg även jag att Irländarna mycket skeptiska mot EU, speciellt som EU hotade ändra Irlands restriktiva abortlag. För att få medborgarna med sig överöstes Irland med EU-bidrag. Det fanns få vägsträckor som inte hade skylten - Finansierad av EU. Flera datorföretag och byggföretag flyttade sin verksamhet till Irland eftersom Irland fick husera företag som knappt betalade någon skatt i landet.

När bidragskarusellen stannade upp fanns det mängder av högt belånade lokaler som ingen längre var intresserad av att hyra.

Helt riktigt går det inte att devalvera om man har Euro. Jag ser inget problem med en liten devalvering kombinerad med åtstramningar i ekonomin. Om man ifrågasätter devalvering borde man förbjuda en rörlig styrräntan. Hur skulle det gå om det inte fanns ekonomiska styrmedel?

Det tredje stora problemet med EU är just EMU. Om alla länder i EU hade en likartad ekonomi hade Euron varit en tillgång - det är den inte nu.

Nya trådar

Back
Toppen