"Spanien på ruinens brant"

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag har mânga vänner som har det just sâ...samtidigt har jag andra vänner som spenderar tiden med att resa och shoppa.
Det intressanta med artikeln är att den inte BARA tar upp hur korrupta politikerna är och att Rajoy skar ner mer pâ välfärden än pâ politikernas privilegier, utan att den dessutom säger nâgot om företagarna. Att ordföranden för företagareföreningen vill att vi ska arbeta mer och tjäna mindre, medan han själv lever lyxliv och pysslar med kriminell verksamhet är inte sâ skandalöst som det verkar. Han är lângt ifrân ensam. Det finns mânga hârt arbetande och kompetenta företagare i Spanien, men ocksâ mânga som ser sig själv som förmer än andra och med självklara rättigheter att betala sâ lâga löner som möjligt och spendera företagets pengar privat. Ofta har de ocksâ värdefulla myndighetskontakter och bildar tillsammans ett nätverk som mjölkar pengar frân alla möjliga hâll.

Artikeln visar på ett klassiskt sätt att vinkla, man tar och rycker ut några få personer för att försöka förmedla ett budskal som man vill ha fram. I dett fallet vill reportern få det att framstä som om dessa personer motsvarar hur den genomsnittslige spanjoren har det. Det är så långt i från sanningen som man kan komma. Visst finns det meänniskor som har problem, men de är trots allt procentuellt sett inte mycket större här än i de flesta andra länder. En riktig skitartikel :arg:

Kan inte hâlla med dig, jag känner mânga i den här situationen. Att de trots allt ser ut att ha det ganska OK beror pâ att familjerna hjälper varandra, att de har tillgângar de säljer och den spanska stoltheten. Mânga är desperata och ser ingen lösning alls, men de fortsätter trots det att klä sig snyggt varje dag och gâ ut. I Sverige hade ingen klarat en inkomst pâ 400 euro i mânaden.
"Den genomsnittlige spanjoren" finns knappt. För tio âr sedan hade en medelklass bildats, den är pâ väg att försvinna nu. Mânga har det dâligt, en del har det riktigt bra. Det saknas totalt flexibilitet i systemet, jag tror det finns fâ länder där det lönar sig sâ dâligt att skaffa sig en högre utbilning som i Spanien. Kontakter, vänner och "padrinos" betyder väldigt mycket när det gäller allt frân jobb till hjälp frân myndigheter, subventioner och t.om förtidspensioner.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Antar att i förmögenheten ingår huset eller lägenheten där man bor. Hoppas att inte EU-Kommissionärerna får syn på dessa siffror, då skapar man en expropieringsskatt på 50%.

Du har säkert rätt att det finns mycket "luft" i dessa siffror.
Jag antar också att i 90% av fallen är det den övervärderade bostaden som ligger bakom siffrorna. (som man sedan använder som säkerhet i nya låneansökningar) Men så ser situationen ut runtom i världen. Men om systemet skakar lite, tex vid större räntehöjningar, så håller inte siffrorna och folk hamnar i knipa. (Det är ju det vi ser i Spanien)

Statsskulden är ett större problem: Jag och alla andra spanska medborgare har en skuld till Staten på 15.000 Euro. Ränta på Statens lån ligger kring 6 - 7%. Jag och alla andra spanjorer borde betala in 75 Euro/månad för att förhindra att statsskulden växer ytterligare. Detta är ett mycket större problem än Grekland och Cypern, för att bara nämna två problem.

Nya trådar

Back
Toppen