Spanien tar upp kampen mot fetman

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag ser ocksà titt som tätt artiklar och TV reportage om barnfetma i Spansk media. Det lustiga är att jag ser inte mànga feta barn pà min dotter skola etc.
Men det kanske bara är jag som ser dàligt

Jag ser ocksà titt som tätt artiklar och TV reportage om barnfetma i Spansk media. Det lustiga är att jag ser inte mànga feta barn pà min dotter skola etc.
Men det kanske bara är jag som ser dàligt

Ja det kanske är olika på var man bor. Nedanför min utsikt ser
jag ju ett lämmeltåg av barn gå till skolan varje morgon.
En del orkar knappt gå. Säkert 50% är överviktiga mer el mindre.
I bland ser man föräldrar som är smala el bara har några kilo över men
barnen är supertjocka :eek:
Många latinamerikanska barn har stor övervikt ser man också.
Jag tycker så synd om barnen...hur ska det gå, man ser ju också
många tonåringar som är jätterunda. Alldeles för många :(

Ciao P :sol:

Barnfetma, eller fetma överhuvudtaget, är starkt kopplad till sociala klasser.
För övertydlighetens skull, ju fattigare (och dummare) ju fetare är man.
Den dogmen har förståss undantag, men i grova drag stämmer den rätt bra.
(Det är inte jag som lanserat iden) Barnen i dessa grupper får billiga kaloririka godsaker
Som chips mm. Mycket stillasittande vid tv:n och datorn. Föräldrarna prioriterar sina egna märkliga infall och tar inte ansvar för sina barn. Helgerna bedövar man sig med alkohol och fet mat, plus något fullständigt obegriplig skräpfilm typ splattervideo. Klart att ungarna i sådan miljö blir desillusionerade och söker verklighetsflykt. När de blir självständiga, och kommer ifrån den skadliga hemmiljön, så är det redan ”kört” så att säga.
Svårt att se att någon förändring skulle ske i närtiden, då jag tycker allt att folk blir bara
dummare och dummare, framför allt egocentriska.
Dessa människor utgör också den gruppen som aldrig kan säga nej till konsumtion.
Ingen impulskontroll. Så de lär bli fattiga, med fetma som följeslagare.
(Klart att Nalle har bosatt sig i en område, där likasinnade ansvarstagande föräldrar finns,
Då ser barnen sundare ut, och är det också, inte bara exteriört)

Det börjar redan på dagis där lille småfete Björn-Marie råkar ha fått fel färg på skorna. Självfallet måste han vara dum, komma från en dum familj och alla som umgås med denna familj måste ju vara dumma de med, för hur skulle de annars kunna vara vän med någon som avviker från normen? Deras katt måste ju för övrigt vara lika dum den också.

I Kina under kulturrevolutionen fick de dumma traska runt med stora plakat på magen som förklarade just hur dumma de vart, andra skickades omgående till omskolningsläger där dumheten skulle piskas bort och återfödelse ske. I Sverige var det var bara dumma kvinnor som var hemmafruar då Palme kom till makten. Intelligenta människor hyllade Lenin och Stalin, dumma hyllade någonting annat. Dumma människor trodde inte på revolutionen, på det rätta i att bedriva massmord med hänvisning till offrets sociala arv.... Hur dum kan man bli?

För inte allt för länge sedan så var det överklassen som var fet och pöbeln den som ansågs för dum för att kunna äta sig mätt. Nu är det tvärt om, den fattige är fet och den rike för dum för att förstå vikten av att äta sig mätt. Det anses vara klass och tecken på intelligens om man dör i så gott skick som möjligt, joggar sig till hjärtattacken, hyllar och citerar rådande politiska dogmer, bor på rätt postnummer och besöker alla de för tillfället trendiga ställena där alla de andra rättrogna samlas för en afton av gemytligt ryggdunkande.

men... vad är "dum" egentligen?

Vem kan för övrigt anses frisk nog att kunna veta någonting om det?

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen