Spanjorerna -ett solidariskt folk

Jag vill bara passa på att tipsa om ett fantastiskt tv- program som verkligen visar prov på hur solidariska spanjorerna är. Programmet heter " Entre todos" och visas på rtve 1 måndag till fredag med start vid 16-tiden. I programmet gör man ett reportage om en person eller familj som ber om ekonomisk hjälp. Det kan vara familjer där bägge är arbetslösa och inte ens har mat på bordet eller inte har råd att köpa skolböcker till sina barn, eller familjer med ett funktionshindrat barn som behöver hjälp med gåstöd, behandlingar eller dylikt. Spanien är verkligen ett land i kris det får man se här. De finns även de som ringt programmet för att de vill ha hjälp att starta uppen verksamhet för att på så sätt försörja sig.
Nu till det fantastiska... Varje dag ringer det massor av människor som erbjuder sig att bidra, allt från barn som skänker innehållet i sin spargris för att hjälpa ett annat barn till de som ringer och skänker 5000euro rakt av. En del erbjuder sig att fylla upp kylen, eller skicka en rullstol man inte längre använder, nån ger 50 euro/ månad i ett år. Ja det finns liksom inga gränser... Ett tips bara, ha näsdukar till hands för det kommer lätt en och annan tår. Här tycker jag vi svenskar har mycket att lära. Varför inte öppna dörren för en medmänniska... Lycka är att få dela med sig...

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag kanske borde tillägga att man även följer upp efter ett par veckor och får se hur hjälpen verkligen gör nytta. Varje person får upp emot 200 samtal från människor som vill hjälpa och dela med sig.

Nya trådar

Back
Toppen