Spansk/svensk skola?

Barnfamilj

Ny medlem
Hej!
Vi är en barnfamilj som ska flytta till Spanien om 1 1/2 år och så smått börjat titta på möjligheter. Vi kommer då ha två barn som ska börja förskoleklass och ett som ska börja första klass. Har ni barnfamiljer något råd om ifall vi ska välja spansk skola eller försöka hitta en skandinavisk variant? Jag och pappan till barnen pratar ganska bra spanska och har tidigare bott i Chile, så vi skulle kunna förbereda barnen innan vi far. Hur har ni andra gjort?
Vilka områden har ni som barnfamilj valt att bo i? Vårt önskemål är att bo där det bor många andra, inte i ett område som töms större delen av året när turisterna åker hem. Jag kommer i början att jobba hemifrån och skulle bli galen utan sällskap:)

Jättetacksam för alla typer av svar!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!
Vi är en barnfamilj som ska flytta till Spanien om 1 1/2 år och så smått börjat titta på möjligheter. Vi kommer då ha två barn som ska börja förskoleklass och ett som ska börja första klass. Har ni barnfamiljer något råd om ifall vi ska välja spansk skola eller försöka hitta en skandinavisk variant? Jag och pappan till barnen pratar ganska bra spanska och har tidigare bott i Chile, så vi skulle kunna förbereda barnen innan vi far. Hur har ni andra gjort?
Vilka områden har ni som barnfamilj valt att bo i? Vårt önskemål är att bo där det bor många andra, inte i ett område som töms större delen av året när turisterna åker hem. Jag kommer i början att jobba hemifrån och skulle bli galen utan sällskap:)

Jättetacksam för alla typer av svar!

Hej Barnfamilj! Välkomna till forumet. Vi har nyss diskuterat lite om skolor
i kat. "Studier" och "Leva och bo" samt "Flytta till Spanien" Rättare sagt det finns
jättemycket bakåt i trådarna om du inte redan läst det...sen 3 år här i forumet.

Du nämner inget om var ni kan tänkas bo. Spanien är ju jättestort.
Min personliga uppfattning är att - ska man flytta till Spanien så bör
barnen gå i spansk skola. Har bekanta som satt dom där och i början är det
väl lite knepigt men ni har ju tid på er att lära dom innan. Om dom vill :D
Barn lär sig så fort och kommer in i samhället på ett bra sätt och det har ju
ni själva nytta av också. Det är alldeles för segregerat med stora kolonier
av svenskar,norrmän som bara umgås med varann.
I Sverige gnälls det om att invandrarna vill bo där dom egna bor..Det är ju precis samma
här även om vi "rika" ( förstå mig rätt) har lite andra förutsättningar.

Ok..hoppas du får svar från fler. I "studier"-kategorin har du lista på grundskolor mm.

Saludos så länge P

Last edited:
En klasskamrat till min dotter, som kommer fràn Norge, började i höstas utan att kunna ett enda ord pà Spanska. Idag är hon flytande och kan kommunicera utan problem med Spansktalande. Visst hon har grammatiska fel, men inget som gör ont i öronen. och om ett par àr tror jag ingen kommer att kunna höra att hon inte är fràn Spanien.

Om ni inte ska flytta tillbaka till Sverige, sà är Spansk (kommunal eller privat) det enda rätta

Gran Alacant i Alicante, nära flygplatsen, så härligt boende samt att man kan hanka sig fra m på sin lilla spanska med spanska och även andra grannar som bor året om. Vi flyttar ner till vårt hus i höst, ska bli underbart. Sonen (snart 12 år) får nog gå i svensk eller europeisk skola första året, sen får vi se. Värt ett besök! Det finns även spansk skola i området och fler är på G. Lycka till!
Fråga gärna om det är något ni behöver veta.

Som språklärare kan jag säga följande. Om ni tänker återvända till Sverige är det viktigt att barnen får lära sig svenska så att de klarar av ev studier i Sverige. Detta innebär att om de går i en spansk skola är det viktigt att svenskan får "uppbackning" inte bara hemifrån utan från olika sammanhang så att man får ett varierat ordförråd, lär sig läsa och skriva svenska osv. Barn lär sig fort och det blir nog inga problem att tillägna sig två eller fler språk samtidigt. Det kan gå lite sakta i början, men senare talar de obehindrat och växlar mellan språken "hur som helst". Jag känner till en pojke som bodde i Sverige. Han fick lära sig som barn: finska (från mamman), spanska (från pappan), engelska (var deras familjespråk) och svenska (ute på gården). Han är fortfarande (vid 30+ årsåldern)aktivt fyrspråkig.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Gran Alacant i Alicante, nära flygplatsen, så härligt boende samt att man kan hanka sig fra m på sin lilla spanska med spanska och även andra grannar som bor året om. Vi flyttar ner till vårt hus i höst, ska bli underbart. Sonen (snart 12 år) får nog gå i svensk eller europeisk skola första året, sen får vi se. Värt ett besök! Det finns även spansk skola i området och fler är på G. Lycka till!
Fråga gärna om det är något ni behöver veta.

Min dotter gàr pà just den Skolan i G. Alacant. Mycket nöjda, bàde föräldrar och dotter (Ja, iaf sà är hon sà nöjd man kan bli som skolbarn)

Nice att höra, dock pratar inte vår son spanska, så svenskt med spanska undervisning ett år, sen får vi se. Pratar er dotter spanska?
Hur gammal är hon?
Bor ni i närheten kanske, kul!
Mvh Mia

Min dotter gàr pà just den Skolan i G. Alacant. Mycket nöjda, bàde föräldrar och dotter (Ja, iaf sà är hon sà nöjd man kan bli som skolbarn)

Nice att höra, dock pratar inte vår son spanska, så svenskt med spanska undervisning ett år, sen får vi se. Pratar er dotter spanska?
Hur gammal är hon?
Bor ni i närheten kanske, kul!
Mvh Mia

Hon är 11. och ja hon pratar Spanska, (hennes mamma är fràn Valencia)

Kul, sonen är 11 blir 12 i höst. Super med spanska i familjen, vi andra får plugga hårt :-). Nu stänger jag ner och tar flyget ner. Ha en skön helg!

Nya trådar

Back
Toppen