Patrick
Admin
Destination Skellefteå deltog i december förra året vid en stor mötesmässa i Barcelona. Flera internationella kontakter knöts och första skörden gav spansk frukt - intresserade köpare på besök i ett vintrigt Skellefteå.
Händelserika dagar, späckade med exotiska upplevelser, kryddat med bilrace på isväg och uppbyggandet av ett framtida samarbete över läns- och landsgränser.
Skellefteå gästades förra veckan av långväga resenärer, en delegation från Spanien, intresserade av Skellefteås utbud och möjligheter för framtida köp av mötesarangemang. Detta som en följd av den goda respons Destination Skellefteå fick nere i Barcelona när de i december deltog vid den internationella mötesmässan EIBTM.
- Skellefteå som destination rönte stort intresse bland både köpare och medutställare. Med hjälp av medföljande partnerföretag satte vi oss definitivt på kartan som en uppstickare med mycket på gång, säger Bo Wikström, marknadschef Destination Skellefteå.
Med på besöket i Skellefteå fanns även representanter för Visit Sweden (fd Sveriges Rese & turistråd). Företaget har en tydlig roll i bearbetningen av den internationella mötesmarknaden och samarbetet mellan norr och söder har tagit ordentlig fart.
- Företagsresandet har alltid varit en viktig del av svensk besöksnäring. Intresset för att hitta nya destinationer för möten och konferenser ökar. Nu utökar vi vår satsning på det området och besöket från Spanien ser jag som en viktig kugge i det hjulet, säger Patric Lindström, sydeuropachef från Visit Sweden.
Upplevelser i Norr som koordinerade och lokala leverantörer gjorde vistelsen till något alldeles speciellt.
- Det här är en kräsen målgrupp som många europeiska destinationer slåss om. Alla köpare är väldigt nöjda och man pratar redan konkreta förfrågningar inför nästa vinter, berättar Sara Jimenez, Spanair i Madrid.
Händelserika dagar, späckade med exotiska upplevelser, kryddat med bilrace på isväg och uppbyggandet av ett framtida samarbete över läns- och landsgränser.
Skellefteå gästades förra veckan av långväga resenärer, en delegation från Spanien, intresserade av Skellefteås utbud och möjligheter för framtida köp av mötesarangemang. Detta som en följd av den goda respons Destination Skellefteå fick nere i Barcelona när de i december deltog vid den internationella mötesmässan EIBTM.
- Skellefteå som destination rönte stort intresse bland både köpare och medutställare. Med hjälp av medföljande partnerföretag satte vi oss definitivt på kartan som en uppstickare med mycket på gång, säger Bo Wikström, marknadschef Destination Skellefteå.
Med på besöket i Skellefteå fanns även representanter för Visit Sweden (fd Sveriges Rese & turistråd). Företaget har en tydlig roll i bearbetningen av den internationella mötesmarknaden och samarbetet mellan norr och söder har tagit ordentlig fart.
- Företagsresandet har alltid varit en viktig del av svensk besöksnäring. Intresset för att hitta nya destinationer för möten och konferenser ökar. Nu utökar vi vår satsning på det området och besöket från Spanien ser jag som en viktig kugge i det hjulet, säger Patric Lindström, sydeuropachef från Visit Sweden.
Upplevelser i Norr som koordinerade och lokala leverantörer gjorde vistelsen till något alldeles speciellt.
- Det här är en kräsen målgrupp som många europeiska destinationer slåss om. Alla köpare är väldigt nöjda och man pratar redan konkreta förfrågningar inför nästa vinter, berättar Sara Jimenez, Spanair i Madrid.