carl, du har uppenbarligen ett horn i sidan till mig och utnyttjar nu denna destruktiva kraft. Att du inte förstår tror jag inte på, du vill inte förstå. Varför inte läsa i en spansk tidning om de spanska apotek som gått i konkurs på grund av att de numera får ligga ute med pengar under längre tid än tidigare?
Inte alls! Jag tycker bara att det är tråkigt att du är så besatt av din negativa inställning till Sverige, svenska politiker, svensk media och EU. Några få exempel: ”Kan de va så djävliga?”, ”det girigaste landet”, ”Hoppas jag skall slippa svensk inkompetens i framtiden”, ”Detta är en nyhet som inte Mona Muslim vill läsa”, ”Jag har aldrig varit imponerad av Hitler, Stalin eller EU. Inte heller de mjäkiga svenska politikerna”:” Svenska tidningar har stora likheter med de som gavs ut i DDR”. ”Har EU någonsin formulerat ett frisk tanke?” .
Varför inte inse att det finns två sidor av allting och att ingen sitter med den fullkomliga sanningen.
Du vet säkert att jag tycker både bra och mindre bra om vissa saker i Sverige och detsamma gäller EU. Men jag kommer nog att försvara Sverige när jag anser att något som skrivs inte är korrekt. Jag vill gärna hålla mig till en saklig diskussion och om jag påpekar något så gör jag det för att visa vad jag tycker om något som skrivits. Om andra har en annan uppfattning kan jag ta det med ro. Om vi alla tycker detsamma blir det ju ingen diskussion.
Låt oss därför återgå till ämnet.
Om vi börjar med apoteken. Jag har inte läst några tidningsartiklar om apotek som gått i konkurs men jag läser sällan spanska tidningar. Jag kan tänka mig att det är lätt för apoteksägare att skylla på att konkursen berodde på att de inte fick betalt i tid. Därmed inte sagt att sådant inte händer. Har inte kunnat hitta några seriösa artiklar om detta.
På mig verkar det som om apoteken i Spanien går ganska så bra. Det är nog värre för andra småföretagare. Man hittar ju en Farmacia i varje gathörn. Kanske de är överetablerade. Om de hade det så svårt skulle väl fler stänga.
Har förstått att ett större problem är det antal apotek som finns på orter med färre än 500 innevånare. Dessa ligger ofta i turistområden och klarar sig bra under turistsäsongen men har svårt resten av året. Samma problem lär också apotek som ligger så till att de inte kan växa utan till största delen lever på receptinkomster. Se:
http://www.correofarmaceutico.com/2...estarian-en-situacion-delicada-segun-expertos
För den som vill träna sin spanska och verkligen vill veta hur den farmaceutiska marknaden i Spanien ser ut och hur apotekens situation är kan läsa:
http://www.pmfarma.es/articulos/989-perspectivas-del-mercado-farmaceutico-espanol.html
Mitt påpekande om betalning i förskott eller efterskott kanske var onödig men det har ju inte med problemet att göra. Det är ju fråga om hur snabbt apoteken får betalt.
Inblandande av Sveriges momsuttag, vars system är detsamma som det spanska och för övrigt alla andra EU-länder, förstår jag inte vad det har med ämnet att göra. Jag tyckte nog det verkade som om du skrev det bara för att ge Sverige en känga. Därför kommenterade jag det.
Till sist vill jag bara framföra att jag tror att vi skulle kunna få en ännu mer givande diskussion om vi träffades. Det blir ofta lite otympligt och Besserwissersaktigt på ett forum som detta. Kanske vi ses på Teneriffa någon gång.