När jag först kom till Barcelona för 7 år sedan kunde jag inte spanska. Jag åkte ner dit för att läsa spanska på en internationell språkskola. Just då hade jag ingen tanke på att lära mig katalanska. När jag på nybörjarspanska frågade en herre på gatan om vägen, så fick jag svar på katalanska = jag förstod ingenting. Min tanke var: Han ser definitivt att jag är "turist", varför kan han inte svara på spanska, då jag frågade på spanska. Jag repeterade fråga igen, och fick ett svar igen, på katalanska.
Jag lärde mig spanska på 2-3 månader och började då intressera mig för att lära mig katalanska. Detta var 2004. Det dröjde dock ända till 2007 innan jag började med Katalanska. När jag läste på universitet UAB i Barca 2007,så hade jag inga problem med att hitta kurser på spanska. De flesta kurser ges 2-3 gånger per dag, exempelvis 2 ggr på katalanska och 1 gång på spanska. Många som jag pratade med tyckte att jag var galen som skulles studera på Universitet i Barca, eftersom att "allting" är på katalanska, vilket inte är fallet. Vid sidan av Universitetet tog jag 1 gratis kvällskurs i katalanska. Jag fick tyvärr hoppa av den katalanska kursen p.g.a. tidsbrist.
Efter att ha spenderat 7 år till och från i Barca, kan jag inte påstå att jag kan mycket katalanska. Det beror nog mest på att de flesta av mina vänner är från Sydamerika eller andra delar av Spanien. Jag älskar språk och vill lära mig katalanska, så till våren funderar jag på att läsa en kurs via Uppsala Universitet. Nu babblar jag på om mig själv istället för att hålla mig till inlägget i denna tråd.
Nu blir det att jag generaliserar lite (även fast jag inte tycker om det). Det händer rätt ofta man hör många äldre att "dom borde prata katalanska" Med dom menar de alltså invandrarna. Visst kan jag på ett sätt förstå dem, att man bör lära sig landets språk, men nu är det så att Katalonien råkar ligga i Spanien, och då är de för de flesta självklart att först lära sig spanska. Man märker tydligt att man får mer respekt om man pratar katalanska.
När det gäller språkinlärning, oavsett om vi pratar om svenska, spanska eller något annat språk, så finns det ett antal faktorer som har stor betydelse för inlärning, så som ålder, kön, social bakgrund etc., om man har ett andra språk eller inte. Undra hur många som tänker på det? Dessa faktorer skall inte användas som en ursäkt, men det har stor påverkan på den individuellas språkinlärning ( Märks det att jag skriver min master uppsats om SFI? *blink blink*)
Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg som gick från katalanska till SFI, men nu blev det så..sorry