Spanskt byråkrati.

golfman

Medlem
Hei alle sammen.
Etter å ha hørt og lest mange skrekkhistorier om Spansk byråkrati er jeg gledelig overrasket. Kom til Torre 1.0kt, så på leilighet 8.okt. har fått NIE nr., åpnet bankkonto, kjøpt bil, den 30. oktober var jeg hos notar og skrev under papirer og overtok nøkler. I dag ble internett installert, i morgen kommer TV installatør. Et godt råd til alle som skal kjøpe ; Gjør litt forarbeid selv så går alt på skinner. Håper andre blir like fornøyde. Eneste skår i gleden er at vi må til NIE kontoret en gang til for å få Certificado non recidencia for å få kjøre spanskregistrert bil lovlig. Dette er ganske nytt, og kunne vært gjort når vi søkte NIE. Samme skjema. Dette gjelder ikke for leiebil eller for de som er resident. Lykke til. spainsmile

Hilsen
Golfman

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Har ungefär samma erfarenheter men jag har tagit hjälp och de som kan språket och vet var och när löser allt smidigt. "Certificado non recidencia" för o köra bil har diskuterats tidigare här på forumet men jag är inte 100% klar över det. Jag vore tacksam om du när du har hämtat det kan säga vilken blankett du använde, hur länge det gäller och om det räckte med pass eller du behövde ha med dig något annat som "bevis" på att du är icke resident. Jag kommer nog inte att skaffa det förrän jag får böter för att inte ha det men det kan ju bli på Måndag eller aldrig :)

Hej Golfman!
Certificado för icke residenta för att få köra spanskares.bil har, som Noman skrev, varit "på tapeten" tidigare. Mitt jur..ombud kollade med Guardia Civil och Policía Local i Torrevieja, och dom viste inte vad hon talade om??? Det vore som sagt snällt om du ville förklara för oss vad som behövdes för detta. Om man fastnar i en poliskontroll så kan man vara övertygad om att just DEN polisen är välunderrättad, och absolut vill se detta dokument.
rocio

Var det inte för att fà lov att köra en ej spanskreggad bil? om bilen är spanskreggad har de ju dina uppgifter samt att du betalar skatt etc etc.
Fràgade ocksà en guardia civil och han hade inte en susning om vad jag pratatade om

Det skulle ju betyda att man inte skulle kunna turista i sin egen bil som utlänning utan detta cert. Som diskussionen gick var det utländsk medborgare i egen spanskreggad bil. Men vad händer om frugan kör bilen? OOOOaaaaaaa.! Jag vågar inte tänka på det. Som jag sa i en tidigare tråd skall man springa på alla bollar så fort man hör talas om dom så har man inte tid till något annat. Och man oroar sig. Vilket leder till ett kortare liv, helt klart. Jag ser fram emot mötet med polisen som skall förklara för mig vilket papper som fattas :) Speciellt som jag inte behöver låtsas när jag säger No comprendo! :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ja det där certet ska gälla för utländska medborgare, EJ residenta i Spanien, som kör spanskreg. bil. Man ska kunna visa att man INTE är resident. Det duger ju inte att visa ett svenskt pass eller likn. Man kan ju vara resident i Spanien ändå naturligtvis. Men som sagt, polisen vet lika lite som oss tydligen.
rocio

hei.
Dette beviset er vedtatt fra 2012, men hvordan det håndheves er visst noe usikkert. Det er samme prosedyre som å søke NIE. Blankett EX 15 og 790. 2 bilder, pass/NIE , På blankettens v.side er NIE søknad og på h.side samme linje Certificado non residencia. Det behøvs om man kjører egen spanskregistrert bil. Altså: Gjelder ikke hvis man kjører bil registrert i Sverige/Norge eller leiebil. spainsmile

Nya trådar

Back
Toppen