Spara el-tips

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej P?
Menar du den som finns under rubriken "Her har du åtte tips for....o.s.v", som är nästan högst upp på sidan? Den med värmeljus om lerkrukor? Den ide'n ska jag testa. Kostar (nästan) inget att prova :).
rocio

Ledsen att behöva bråka, men enligt (Svenska) brandmyndigheterna får man ALDRIG sätta flera värmeljus så nära varandra! Fler brinnande ljus skapar ju mer värme än ett, och helt plötsligt har man nått upp till flamtemperaturen då hela ljusmassan (inte bara veken) tar eld.

De varnar t.o.m. för att ställa fler värmeljus nära varandra öppet på en tallrik. Måste ju bli ytterligare risker när man dessutom täcker över lågorna. Snälla ni, var försiktiga i Jul! Det blir väldigt mycket eld när ljusmassan tar eld.

Passar på att önska en (flera) god(a) helg(er) redan nu eftersom jag kommer att glömma detta sedan.

Göran i Mijas Pueblo

Hej Goranwint!
Tack för varningen! Det du skriver låter ju rimligt, så det är kanske bäst att avstå från provet jag tänkte göra :(. Men håll med om att det var en ljus ;:( id'e, men tyvärr som många andra ide'er inte så bra vid närmare eftertanke redface.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ledsen att behöva bråka, men enligt (Svenska) brandmyndigheterna får man ALDRIG sätta flera värmeljus så nära varandra! Fler brinnande ljus skapar ju mer värme än ett, och helt plötsligt har man nått upp till flamtemperaturen då hela ljusmassan (inte bara veken) tar eld.

De varnar t.o.m. för att ställa fler värmeljus nära varandra öppet på en tallrik. Måste ju bli ytterligare risker när man dessutom täcker över lågorna. Snälla ni, var försiktiga i Jul! Det blir väldigt mycket eld när ljusmassan tar eld.

Passar på att önska en (flera) god(a) helg(er) redan nu eftersom jag kommer att glömma detta sedan.

Göran i Mijas Pueblo

Hola Göran :)
Jag har aldrig använt värmeljus. Är väl en av dom få...
Men jag har jämt sett folk som har en gäng på nån bricka...
Skulle nog inte ha spridit tipset redface
Jag lämnar aldrig rum där det finns ljus, aldrig...
Men kolla tipset kan man ju göra av ren nyfikenhet och ha en hink
vatten tillgänglig :D

Önskar díg detsamma julgran
Kram P

Tack för tipset P! Jag tänker testa detta. Jag har ju försökt värma mitt lilla sovrum med värmeljus tidigare, utan blomkrukor, men det blev inte mycket effekt. Kanske var det för kort tid...

Jag ska kanske förtydliga något.

Idén med dubbla blomkrukor (lera, inte plast) är suverän och helt klart fungerande. Det finns massor av tips på YouTube, men det är ju alltså "det lilla oskyldiga värmeljuset" som kan bli så farligt. Bättre isåfall att använda ett vanligt blockljus på något sätt.

Ett bra tips (men det handlar om en färdig, köpbar, produkt är "HOLY CRAP! Kandle heeter" på YouTube. OBS det är ingen länk, utan skriv eller kopiara in detta i sökrutan.

Men återigen! Jag har sett när flera värmeljus tillsammans fattat eld. Inte något att leka med. Tänk också på att ytterlerkrukan kan bli jättevarm. Inget för barn/djurfamiljer.

Göran

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Bara för att förtydliga, om det inte riktigt framgår: Man får, på inget sätt, ut mer värme för att man sätter ett ljus i en sådan produkt. Man kan lika gärna bränna ljuset på vanligt sätt. Det som möjligen händer är att värmen sprider sig mer.

Hej AnAx!
Finns det belägg för det ena eller det andra påståendet? Jag tillhör den kategorin, nyfikna (mina närmaste kallar mig envis) människor som helst vill veta VARFÖR saker och ting är/fungerar på ett visst sätt think. I detta fall spelar det ingen större roll, men i alla fall...
rocio

Det var några år sedan jag läste fysik men självklart ökar inte avgiven effekt pga ett lerkrus i vägen. Däremot kan det påverka spridningen. Ett "vanligt" ljus brinner med ca 100W avgiven värmeeffekt, ett värmeljus med hälften. En Luftvärmepump ger ca 5 kWh värme på 1-1,5 kWh förbrukad effekt. Behövs alltså ca 50 vanliga ljus för att ersätta denna. De behöver sedan bytas när de brunnit ut. Hur många det går åt och vad ljusen kostar kan ni räkna själva.
Ett annat sätt att räkna, ICA kuriren hade testat ljus. Billigaste brinntid var 34 öre per timme. 100w avgiven värmeeffekt. 10 ljus för 1 kW ger 3.40:- /kWh.
Det är betydligt mer än vad det kostar med direktverkande el.
Mysfaktorn ej inräknad i kalkylen :)

Helt rätt Noman angående effekt och energi, å inte har fysiken ändrat sig de sista decenierna heller. Lerkrukor kan varken skapa eller förinta energi.

Det som dock möjligen kan tala till krukvärmens fördel är att den när den är uppvärmd avger en strålningsvärme som kan upplevas behaglig på nära håll. Värmen från ett "naket" värmeljus far ju som bekant rakt upp mot taket.

Tack för era upplysande svar! Det verkar som att AC:n får stå för värmen i fortsättningen också, liksom ljusen får stå för "myset".
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen