Språktest för invandrare i Spanien?

• Thread starter Thread starter SolenLyser
  • Startdatum Startdatum
S

SolenLyser

Guest
http://www.svenskamagasinet.nu/shortnews.7767.html

Vi blev spanjorer utan att ha genomgått någon officiell språkexamen. Däremot förde vi ett samtal på spanska vilket nedtecknades av en tjänsteman på Registro Civil. Samtalet skrevs ut och vi fick underteckna det som sagts. Vi har hört att vi skulle behöva svära trohet till Juan Carlos. Det enda vi skrev under (texten på spanska) var att efterleva konstitutionen och lagarna samt att avsäga oss det svenska medborgarskapet. Kungen fanns inte med på vårt papper. Beviset på att vi var integrerade var möjligtvis att vi måste ta med två vittnen med spanskt medborgarskap.

Det vi skulle vilja ändra på är kravet på att ha genomgått igenom en kurs om hur Spanien fungerar. Det har vi lärt oss den hårda vägen, liksom språket. Jag stöder Folkpartiets förslag om språktest för invandrare.

http://www.dagensarena.se/innehall/fp-atervinner-forslag-om-spraktest/

Den som inte lär sig språket kommer ALDRIG att integreras!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hur länge fick du/ni vänta? Blev ni dessutom tvungna att avsäga er ert svenska medborgarskap, eller är det som i Sverige, att man fortfarande kan ha två?

Vi fick vänta tio år innan vi fick ansöka - vi är EU medborgare!!!!! Sedan tog det ytterligare tre år innan pappersexercisen var klar. 13 år!

Spanien tillåter inte dubbelt medborgarskap för EU medborgare. Vad Sverige tycker spelar således ingen roll för oss.

13 år? Huuh! Det var det värsta! Då har jag några år kvar..då! Har vart här i ungefär 4 men så snart det blir möjligt så kommer också jag att ansöka. Ju längre jag vistas utanför Sverige ju mer ofattbart blir det att någon vill leva där. Stort Grattis till dig Solen & hoppas att du/ni trivs!

Folkpartiets förslag om språktest är så "billigt" röstfiskeri i grumligt vatten så man baxnar. Jag påtalade förresten till en parti ideolog att förslaget går emot partiets egen ideologi om man är bekant med den rappaklajan.
Det var nog en desperat åtgärd i en desperat situation.
Annars, vad jag förstår, så har EU medborgare rätt till tolk vid myndighetskontakter inom EU. Svenska borde alltså duga även i Spanien, rent teoretiskt. Sedan vad gäller om ansökan om medborgarskap, vilken land det än är, så tycker jag att man borde ge en försäkran om att man respekterar landets lagar och visa hänsyn till seder och till lokalbefolkningen. En viktigt detalj som jag tycker bör finnas med som information till den som ansöker om medborgarskap, att om den lämnar oriktiga uppgifter eller bryter mot landets lagar (på ett grovt sätt) så omprövas beslutet.
Vi har några "Svenska" aktivister som deltar tex i Syrien, Etiopien, Pakistan, mm oroshärdar. Nu senast i Cypern som en som fick där fängelse dom för klartläggning av Judar, förmodligen föreberedelse för terror..

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det finns några roliga kommentarer till artikeln om Folkpartiet,

"För övrigt är Folkpartiet ett parti som hycklar då de massimporterar somalier som kommer leda till större invandrarproblem!"

"Självklart ska vi inte ha några språkkrav för att få bo i landet. Om invandrarna blir bättre på svenska så kommer de ha mycket lättare att få jobb vilket gör det svårare för mig som arbetslös socialdemokrat att få ett arbete."

"Vid de föregående utspelen har partiet fått kritik för att lägga populistiska förslag för att nå opinionsframgångar.
SD åker ur riksdagen när folk ser att integrationspolitik tas upp av övriga partier."

Själv anser jag att man måste skilja på att ha uppehållstillstånd i ett land och att erhålla ett medborgarskap.
Ett medborgarskap borde ge förmåner och därmed borde man även kunna ställa vissa krav. Vårt svenska medborgarskap var enbart en ekonomisk belastning. Dels tvingades vi resa till Madrid vart 5 år för att förnya passet, dels betalade vi SINK. SINK ger ingen förmån. Jag föraktar politiker, inklusive Folkpartisterna.
Vill man erhålla ett spanskt medborgarskap snabbt, gifter man sig med en spanjor/spanjorska, lever ihop ett år och ansöker därefter om medborgarskap.

Patrick, dokumentet är på 47 sidor och när jag sökte på "años", hittade jag ingenting som antydde att väntetiden skulle ändras.

Men det där om att gifta sig med en spanjorska och på det viset klara av det hela inom ett år, är det sant?
En annan är ju ledig så att säga, dessutom med dåliga/obefintliga spanska kunskaper, så förutsättningen finns att relationen kan hålla så länge, om man också passar på och reser lite extra under tiden. Jag gillar ju kvinnor med lite krut i, så spanjorskor borde passa bra. Men hur hittar man dem?
(det räcker med en)..;)

Varför skulle man vilja erhålla spanskt medborgarskap snabbt? Av ekonomiska skäl??
Jag är gift med en spanjor och har bott i Spanien i 22 år, men har aldrig ens tänkt tanken att byta medborgarskap. Anledningen är att jag tycker ännu sämre om spanska staten och politikerna än de svenska (tvärtom när det gäller folket, livsstilen och vädret, men det har ju inget med medborgarskap att göra)
När jag hör alla utlandssvenskar raljera om svenska politiker och svenska staten, undrar jag om de tycker mer om de spanska? Eller är de lyckligt ovetande...?

Det finns några roliga kommentarer till artikeln om Folkpartiet,

"För övrigt är Folkpartiet ett parti som hycklar då de massimporterar somalier som kommer leda till större invandrarproblem!"

"Självklart ska vi inte ha några språkkrav för att få bo i landet. Om invandrarna blir bättre på svenska så kommer de ha mycket lättare att få jobb vilket gör det svårare för mig som arbetslös socialdemokrat att få ett arbete."

"Vid de föregående utspelen har partiet fått kritik för att lägga populistiska förslag för att nå opinionsframgångar.
SD åker ur riksdagen när folk ser att integrationspolitik tas upp av övriga partier."

Själv anser jag att man måste skilja på att ha uppehållstillstånd i ett land och att erhålla ett medborgarskap.
Ett medborgarskap borde ge förmåner och därmed borde man även kunna ställa vissa krav. Vårt svenska medborgarskap var enbart en ekonomisk belastning. Dels tvingades vi resa till Madrid vart 5 år för att förnya passet, dels betalade vi SINK. SINK ger ingen förmån. Jag föraktar politiker, inklusive Folkpartisterna.
Vill man erhålla ett spanskt medborgarskap snabbt, gifter man sig med en spanjor/spanjorska, lever ihop ett år och ansöker därefter om medborgarskap.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Mitt politikerförakt är internationellt, Nelson Mandela är ett undantag. Jag läser varje dag om spansk politik och det enda jag vet helt säkert är att vi kommer aldrig att rösta i Spanien såvida det inte dyker upp ett parti som tar oss ut ur EU. Detta var ett gott skäl för oss att bli spanjor:

http://www.youtube.com/watch?v=VcxK1Z_L4xE

Last edited by a moderator:
Varför någon vill ha Spansk medborgarskap snabbt?
Den frågan går nog inte att svara allmängiltigt på, då motiven är individuella och annorlunda.
Jag uppfattar det som ett “tungt beslut”, dvs där pengar kanske bara är en delmotiv.
Förmodligen är man så besviken i sitt “hemland” att dess medborgarskap börjar likna tandvärk, speciellt om man ändå bor utomlands.
Jag läste någonstans att en god stat kännetecknas av samma principer som ett barn bör förvänta sig av goda föräldrar. Om jag då jämför tex. Den Svenska statens beteende mot sina egna medborgare, så skulle sådana föräldrar bli åtalade, fråntagna sina barn, och kanske en stor sinnesundersökning innan domen avkunnas.
Nu menar jag inte att Sverige skulle vara i bottensiktet, långt därifrån, men samtidigt är det ju så, att om man har så att säga intellektuell kapacitet och god ekonomi, så kan man åstadkomma så mycket mer än fattiga länder.

Men dâ handlar det ju inte om att resa TILL, utan att resa ifrân.
Om spanska politiker hade varit fóräldrar, hade de lâtit barnen svälta och bli hemlösa, medan de själva âkte pâ semester.

Nya trådar

Back
Toppen