Svart på vitt

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej det är väl därför Tilläggsskatten har kommit för att man vill ha bort svarta pengar enligt ABACO

Kan ju även vara ett sätt för spanska staten att mjölka fastighetsköpare på stora summor väldigt enkelt
Skattemoralen i Spanien och ffa Grekland vilar på grunder att man roffar åt sig så mkt som möjligt utan att förstå konsekvenserna

Kanske rot och rut skulle vara ett sätt att minska svartsektorn

Den är otroligt konstig och rättosäker denna tilläggskatt.
Vem som helst kan ju få den oavsett om man betalat
en del svart för bostaden eller inte.
Skattefolket drar bara till med nåt dom tror har skett.
Jag känner till en hel del nu som absolut inte betalat nåt
under bordet till säljaren. Alltså är marknaden satt ur spel.
Du betalar mer än bostaden är värd iom denna skatt.
Den är ju bara värd det nån vill betala för den...

Står ju hus och lgheter osålda länge. Så sänks priset och nån
slår till...Ja då ska dom få betala extra skatt för att dom köper
den billigt...:eek: Man blir inte klok på detta.
Önskar att det togs upp nånstans i nån instans så "dom" får
betala tillbaka varenda Euro :)

Vaya, vaya... P :coolsmilie:

Europadomstolen nästa...

Ända sedan jag blev varse denna tilläggsskatt har jag funderat på hur man ska kunna komma åt denna orättfärdiga skatt, men kan bara konstaterat att det är omöjligt då jag inte kan språket och inte förstår den iberiska byråkratins irrgångar.

Man kan ju tänka sig en grupptalan i någon förvaltningsdomstol, om sådant ens är möjligt i Spanien.

Problemet är ju att så fort man betalat så är man ute ur leken. Det går förmodligen inte att överklaga i efterhand. Det krävs alltså ett antal köpare som slår sig ihop och driver sina fall gemensamt. Det kommer knappast att ske.

Men någon måste gå i bräschen och jag vill tro att det kommer att bli en juridiskt kunnig köpare som köper en dyr fastighet och får ett stort skattetillägg, en köpare som har tillräckligt med finansiella resurser att driva fram ett bindande prejudikat.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Säkert så. Det jag har hört hittills är att även om man överklagar i god tid har man fått betala. Alltså det har inte gått igenom. Och då får man betala än med, med ränta osv. Processen kan bli lång och då ökar skulden. Detta gör nog susen hos många köpare, som inte vågar riskera och betalar snällt. Jag gjorde det (köpte ca 6 år sedan) för jag fick rekommendationen att göra det pga ovanstående anledningar. Och jag betalade inget under bordet.

Nya trådar

Back
Toppen