Svenska tecken i Spanien vid mail mm..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zoom

Ny medlem
Hej, är det någon som vet hur man kan få till svenska tecken när man sitter vid spanska tangentbord, sitter ofta på internetkafé och mailar mm och väldigt frustrerande att inte kunna skriva och forumlera sig rätt. tack om ngn kan hjälpa mig!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag startade Windows XP Professional på min Mac och började rota. Kom då att tänka på att det finns olika Windows på Internetkaféerna och därför gör man litet olika. Man måste alltid in på Inställningar och "Nationella inställningar och språk" och sedan välja Språk.

På min Mac klickar jag bara den spanska flaggan i Inmatningsmenyn, som ligger under Systeminställningar, Internationellt.

Under samma flik kan jag välja bland 15 språk, däribland Norsk bokmål. Väljer jag detta alternativ och startar om datorn byter hela operativsystemet språk och alla menyer, meddelanden och hjälptexter visas på Norsk bokmål. Man får t.o.m hjälp med rättstavningen på detta udda språk när man skriver ett mail.

Om jag hade ett Internetkafé - en mötesplats för många nationaliteter, skulle jag bara ha Mac. När det kommer en finne över tröskeln är det bara att ställa om hela datorn till finska - sen gäller det bara att komma tillbaka. Finska är jag riktigt dålig på. Yxi kaxi,kolmi, nelje....

Last edited by a moderator:
hej, detta kan du köra också, lite olika kombinationer. Tryck ner alt-knappen och tryck sedan siffrorna på den numreriska fälten till höger om tangentbordet, sen när du släpper alt-knappen skrivs det svenska tecknet! :)

å = alt+134
Å = alt+143
ä = alt+132
Ä = alt+142
ö = alt+148
Ö = alt+153

Jag läste i dagens tidning att 80% av de som har en "hemdator" i Spanien har också virus i den. Skönt att veta att jag inte tillhör denna grupp!

virus spanien

Hur kan du veta det, ca 80 procent av dessa 80 procent vet inte om det! ;)
Är datavirus vanligare i Spanien och på spanska datorer än i Sverige?

//Hasse

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Datavirus i Spanien/Sverige

Hur kan du veta det, ca 80 procent av dessa 80 procent vet inte om det! ;)
Är datavirus vanligare i Spanien och på spanska datorer än i Sverige?

//Hasse

Ingen susning! Uppgiften stod att läsa i dagens (28-09-2008) Diario de Avisos Tenerife. Jag tyckte att siffran som gällde Spanien verkade på tok för hög. Har man ADSL från telefonbolaget Telefonica, tar de ut en månadsavgift för antivirusprogram. Jag har sluppit undan kostnaden eftersom dessa program inte passar Mac samt att Mac inte har några virus (om man inte avsiktligt installerar ett sådant).

Skall läsa artikeln på baren i kväll igen!

Vid närmare eftertanke tro jag att uppgiften om att 80% av Spaniens hemdatorer skulle vara smittade är nonsens. Man har konstaterat att det finns oerhört mycket virus i de mail som snurrar runt i Spanien liksom att många datorer är utsatta för spyware. Det är inte samma ska som att man är smittad. Om jag får ett mail med ett virus till min Mac som jag vidarebefordrar till någon, drabbas inte jag av viruset, jag bara sprider viruset vidare. Om jag istället hade en PC, hade jag även tvingats ha ett antivirusprogram och dessa fångar åtminstone upp 20% av de virus som finns i nätet.

Jag tror att säkerhetsanalysen bara visar på hur utsatta vi är. Siffran 80% förutsätter att man skickar mail på alla spanska hemdatorer samt att ingen av dessa är utrustade med antivirusskydd.

Går man in på ett spanskt internetkafé får man väl utgå från att inte 8 av deras 10 datorer har virus!

Last edited by a moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen