Sverige och Spanien i samma spår?

• Thread starter Thread starter SolenLyser
  • Startdatum Startdatum
S

SolenLyser

Guest
Jag fick just ett mail av en kompis (på spanska). Det börjar så här:

"Vet du hur mycket en "illegal invandrare" får i Spanien? Tja, borträknat understöd till integreringen och boendet, utan att han gjort ett handtag, får han 900 €. Motprestationen är att inte gör någonting. Just det, vi betalar hans språkkurs och liknande, han får fritt busskort. (Åh, jag glömde korten till simbassäng, medborgarhuset, företräde till barnmatsalar, dagis...)

Vet du hur mycket en "illegal invandrarkvinna" med barn får? 1200 €. Och naturligtvis kräver man samma motprestation som för hennes vän, ingenting.

I Spanien har vi olika "beskyddare" som erbjuder ett rum eller boning till en massa människor som saknat uppehållstillstånd i landet. Resultat är att dessa efter sex månader får det stöd som beskrevs ovan.

Därefter följer en beskrivning med de krav som ställs på en "legal" spanjor. Sammanfattningen är:

Nej till rasism, nej till främlingsfientlighet.
Ja till ömsesidig respekt, ja till välgörenhet åt alla.
Nej till bedrägeri.

Jag tycker att detta liknar förhållandet i Sverige och den debatt som försiggår där.

Last edited by a moderator:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Cit: Vet du hur mycket en "illegal invandrare" får i Spanien? Slutcit
Jag tror att illegala invandrare inte erhåller några bidrag överhuvudtaget i Spanien.

Cit: Tja, borträknat understöd till integreringen och boendet, utan att han gjort ett handtag, får han 900 €. Slutcit
Jag tror att de belopp, som du omnämner, är samma belopp för både spanjorer och andra som uppehåller sig legalt i Spanien (med samma behov).

Cit: Motprestationen är att inte gör någonting. Slutcit
Jag tycker att detta är mycket vinklat skrivet, något som tyvärr ofta förekommer i vissa grupperingar.

Jag tycker att din kompis skriver om problemet på ett ostrukturerat, vinklat och osmakligt sätt. Utsagor från en sådan kompis bör man nog se kritiskt på.

PS. Att jag skrivit ”tror” beror på att jag inte är helt säker. Det finns ju inga hänvisningar etc. Kanske någon annan känner till det hela?

Vet ej!

Jag trodde att man inte fick någonting i Spanien. Jag vet fortfarande inte.

Att hitta källan är nog omöjligt, typiskt massutskick, det vi fick. Jag misstänker att det kan vara "los indignados" som uttrycker ett allmänt missnöje och att de söker syndabockar. Läser just att de drar igång igen på Puerta del Sol i Madrid. Camping på torget igen?

Jag vet att en pensionär som flyttar till Sverige (typ anhörarinvandring) får bostaden betald upp till 6.200 kr/månad. Pensionären får också ett skattefritt belopp på 4,831 kr/månad.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Att hitta källan är nog omöjligt, typiskt massutskick, det vi fick. Jag misstänker att det kan vara "los indignados" som uttrycker ett allmänt missnöje och att de söker syndabockar. Läser just att de drar igång igen på Puerta del Sol i Madrid. Camping på torget igen?

Jag vet att en pensionär som flyttar till Sverige (typ anhörarinvandring) får bostaden betald upp till 6.200 kr/månad. Pensionären får också ett skattefritt belopp på 4,831 kr/månad.

Liknande utskick brukar aldrig ha källor men vill man ha fakta kan man kolla på försäkringskassans hemsida eller pensionsmyndigheten När det gäller "bostaden betald" räknar jag med att du syftar på bostadstillägg för pensionärer? Maxbeloppet är 4650 kr. Reglerna står på pensionsmyndighetens hemsida och där kan man även räkna ut om man har rätt till det. Bostadstillägg är skattefria i Sverige. De här förmånerna gäller bara för de som har sina papper i ordning och har fått sitt personnummer och får pension - papperslösa får ingenting. (P1 hade för ett par veckor sedan en intressant dokumentarserie om hur papperslösa inte får vård i Sverige och måste t.ex avstå cancermedicin pga kostnaderna - jag kan googla efter länken om ni inte hittar det).

Myndigheterna i Spanien har säkert liknande hemsidor där man kan kolla vad som är fakta och vad som är skrönor. Annars får man kolla de lagar och förordningar som gäller direkt.

Last edited:
uora, regelverk och siffror är jobbigt. Jag fick siffror av Försäkringskassan när jag undersökte hur olika man beskattas. Utgående från två personer som vardera har 10.000 kr i pension och en hyra på 5.000 kr, blir det så här:

Den som bor i Sverige får 3.249 kr i bostadstillägg -> 5.985 kr kvar att leva på.
Den som bor i Spanien betalar 25% SINK men får inget bostadstillägg. Då blir det bara 3.097 kvar att leva på.

De 4.831 kr/månad är det belopp som man kan få om man inte har någon pension alls. Det gäller t.ex. sådana som gift sig med en svensk/a men aldrig hinner kvalificera sig för en pension.

Jag talade just med min kompis och han påstod att han själv var tveksam till uppgifterna.

Det är nog riktigt att papperslösa inte får vård i Sverige - ännu. Man håller väl fortfarande på att jubla med lagförslaget.

Hur som helst hade det varit intressant att veta vad som gäller.

Tydligen är det svårt, ja :)

Om man kör ditt exempel genom pensionsmyndighetens kalkylator får man till svar:
Ni är på gränsen för att kunna få bostadstillägg enligt de uppgifter ni själva angett nu. Ni ser era uppgifter nedan där ni också kan ändra och uppdatera beräkningen. Observera att beräkningen inte är exakt utan ger endast en uppfattning av vad ni skulle kunna få i bostadstillägg vardera

Så troligen får man inget bostadstillägg alls (och du har fått fel uppgifter) förutsatt att det stämmer att man är två pensionärer med tills. 20.000kr pr mnd och en hyra på 5000kr. Kvar att leva på blir 15.000kr tillsammans minus skatt.

uora, regelverk och siffror är jobbigt. Jag fick siffror av Försäkringskassan när jag undersökte hur olika man beskattas. Utgående från två personer som vardera har 10.000 kr i pension och en hyra på 5.000 kr, blir det så här:

Den som bor i Sverige får 3.249 kr i bostadstillägg -> 5.985 kr kvar att leva på.
Den som bor i Spanien betalar 25% SINK men får inget bostadstillägg. Då blir det bara 3.097 kvar att leva på.

De 4.831 kr/månad är det belopp som man kan få om man inte har någon pension alls. Det gäller t.ex. sådana som gift sig med en svensk/a men aldrig hinner kvalificera sig för en pension.

Jag talade just med min kompis och han påstod att han själv var tveksam till uppgifterna.

Det är nog riktigt att papperslösa inte får vård i Sverige - ännu. Man håller väl fortfarande på att jubla med lagförslaget.

Hur som helst hade det varit intressant att veta vad som gäller.

Är det inte så att SolenLyser blandar ihop äpplen och päron?

Sink-en är en skatt som avkrävs mottagare av svenska pensioner bosatta i utlandet med undantag av de som är befriade enligt vissa skatteavtal. (T.ex. icke svenska medborgare som får svensk pension i Spanien.

Bostadstillägg är behovsprövat bidrag som kan erhållas om man är bosatt i Sverige.

*

Några funderingar om SINK-en

Är det inte så att SINK-betalare i Spanien har möjlighet att kvitta svensk SINK mot spansk skatt (lägsta spanska skattetariff 24%?). För de flesta svenska pensionärer med allmän pension plus någon form av tilläggspension torde det mesta av SINK-beloppet kunna återfås. Kanske den procentuella skatten i Spanien blir mindre genom allmänna avdrag etc och det kanske någon annan kan upplysa om.

Enligt EU-avtal måste det land där en pensionär längst har varit socialt försäkrad stå för pensionärens sjukvårdskostnader i bosättningslandet (i princip EU-länderna) såvida pensionären inte har rätt till någon form av allmän pension i det nya bosättningslandet. I så fall övergår ansvaret till bosättningslandet och pensionären får betala samma avgifter som en vanlig innevånare i landet.

Är man svensk med svensk pension och fast bosatt i Spanien betalar Sverige ett årligt schablonbidrag till Spanien så att svensken kan få spansk sjukvård på samma sätt som spanjorerna. Detta bidrag uppgår till omkring 40 000 SEK/år.

Visserligen tas detta inte från SINK-inkomsterna utan belastar den allmänna budgeten men om man vill kan man ju säga att man som svensk pensionär i Spanien får detta för SINK-en.

Jag vill påpeka att jag stöder dem som arbetar för borttagande av eller en sänkt SINK (mest i SVIV-forumet) men jag tycker att det är sällan som ovanstående kommer fram i diskussionerna.

carl, mitt exempel ville bara belysa att man inte får någonting för SINK. Om man minskade eller tog bort SINK, skulle fler "fattiga" svenska pensionärer ha råd att bo i Spanien. Det är kanske detta politikerna vill förhindra?

År 2010 betalade vi drygt 10% skatt i Spanien och ca 20% i Sverige. Det vi betalt in i Spanien fick vi tillbaka från Sverige. Vi betalade således 20% skatt. Man betalar alltid mindre än 25%. Har man så låg pension så att den inte kommer upp till grundavdraget, slipper man betala SINK.

Eftersom huvuddelen av vår pension kommer från Sverige är det Sverige som skall stå för sjukvårdskostnaderna. Det fungerar som du säger att Sverige årligen skickar ett fast belopp. Egentligen skulle de spanska skattemyndigheterna ta hänsyn till det och avkräva en lägre skatt för oss. Det gör man inte och därför får Spanien betalt två gånger för våra eventuella sjukvårdskostnader.

"Visserligen tas detta inte från SINK-inkomsterna utan belastar den allmänna budgeten men om man vill kan man ju säga att man som svensk pensionär i Spanien får detta för SINK-en."

Så generellt kan man inte uttrycka sig. Det bor 100.000 svenskar i USA, många är pensionärer. De får ingenting alls, sjukvårdskostnaderna får betala själva.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Ett svar från mig som bara skummat trådarna. Var jag har förstått så är sinken på väg ner till 20%, har dock inte fattat om det krävs ett nyval emellan.

Det är nästan så jag ångrar min tuffa procedur mot svenska skatteverket, vann mot dem och beskattar bara svensk efterlevandepension (spp) samt en annan svensk engångspension från Sverige under fem år, i Spanien. Jag slipper mao dubbelköret mot hacienda och skatteverket, detta för att jag bevisade att underlaget för pensionerna var intjänade utanför Sverige.

När det gäller bidrag till illegala invandrare så tror jag inte på detta, det vore en omöjlighet. Nu finns det ju frivilliga stödorganisationer, kanske de får hjälp från dessa?

Jag är så lyckligt lottat att jag får en änkepension från Spanien, 1200 euros netto i månaden. Tack vare att jag lyckades sälja huset i tid (och otid) och bli av med de spanska hypotekslånen så känner jag mig så nöjd. Att sitta i en fullt betald lägenhet i krisens Spanien känns så bra. Jag är beredd på att min änkepension kommer att minimeras vid drastiska räddningsaktioner för ekonomin, låt oss ha is i magen och se vad som händer...

Nu har jag hoppat lite utanför tråden igen, sorry!

carl, mitt exempel ville bara belysa att man inte får någonting för SINK. Om man minskade eller tog bort SINK, skulle fler "fattiga" svenska pensionärer ha råd att bo i Spanien. Det är kanske detta politikerna vill förhindra?

År 2010 betalade vi drygt 10% skatt i Spanien och ca 20% i Sverige. Det vi betalt in i Spanien fick vi tillbaka från Sverige. Vi betalade således 20% skatt. Man betalar alltid mindre än 25%. Har man så låg pension så att den inte kommer upp till grundavdraget, slipper man betala SINK.

Eftersom huvuddelen av vår pension kommer från Sverige är det Sverige som skall stå för sjukvårdskostnaderna. Det fungerar som du säger att Sverige årligen skickar ett fast belopp. Egentligen skulle de spanska skattemyndigheterna ta hänsyn till det och avkräva en lägre skatt för oss. Det gör man inte och därför får Spanien betalt två gånger för våra eventuella sjukvårdskostnader.

"Visserligen tas detta inte från SINK-inkomsterna utan belastar den allmänna budgeten men om man vill kan man ju säga att man som svensk pensionär i Spanien får detta för SINK-en."

Så generellt kan man inte uttrycka sig. Det bor 100.000 svenskar i USA, många är pensionärer. De får ingenting alls, sjukvårdskostnaderna får betala själva.

Cit: mitt exempel ville bara belysa att man inte får någonting för SINK Slutcit
Om jag förstår ditt inlägg rätt är vi överens om att Sverige betalar omkring 40 000 SEK/årligen för pensionärer i Spanien med svenska pensioner. Härigenom får man rätt till sjukvård på samma sätt som andra innevånare. Detta är ett EU-beslut och gäller inte pensionärer som bor i USA som du korrekt påpekar, men jag höll mig till personer med svenska pensioner i Spanien.

Jag lade in en brasklapp i mitt inlägg ” Kanske den procentuella skatten i Spanien blir mindre genom allmänna avdrag etc och det kanske någon annan kan upplysa om” och har nu kunnat konstatera att även om lägsta skatteklass i Spanien är 24% blir SINK-en dyrare för vanliga pensionärer eftersom fribeloppet för pensionärer över 65 är €6 069 och över 75 €6 273

Cit: Man betalar alltid mindre än 25% Slutcit
Vid inkomst på €40 000 minus fribelopp €6 069 betalar man i Spanien 37%

Cit: Eftersom huvuddelen av vår pension kommer från Sverige är det Sverige som skall stå för sjukvårdskostnaderna Slutcit
Oftast korrekt men skulle du ha rätt till allmän pension i Spanien för att du arbetat där några år tar Spanien över ansvaret även om 99% av din pension kommer från Sverige.

Cit: Egentligen skulle de spanska skattemyndigheterna ta hänsyn till det och avkräva en lägre skatt för oss Slutcit
Samma är förhållandet med en utlänning som bosätter sig i Sverige. EU-landet, som har ansvar, får betala Sverige även om den svenska skatten inkluderar rätt till sjukvård

När jag i lugn och ro läser igenom mina inlägg finner jag dem inte något vidare. Ska försöka bättra mig

Jag tycker nog att du skriver tillräckligt bra thumb i det minsta jag förstår vad du menar och du tar fram fakta och håller en saklig ton. Det är inte alltid så lätt i en tråd som börjar med bostadstillägg i Sverige och slutar med SINK- skatten för spaniensvenskar :cheeky

Har du sett att om du vill citera någon kan du klicka på det tecknet som ser ut som en pratbubbla och så klistra det du vill citera mellan "Quote"erna som dyker upp (på sidan för avancerade svarsalternativ)?

Jag fick just ett mail av en kompis (på spanska). Det börjar så här:

"Vet du hur mycket en "illegal invandrare" får i Spanien? Tja, borträknat understöd till integreringen och boendet, utan att han gjort ett handtag, får han 900 €. Motprestationen är att inte gör någonting. Just det, vi betalar hans språkkurs och liknande, han får fritt busskort. (Åh, jag glömde korten till simbassäng, medborgarhuset, företräde till barnmatsalar, dagis...)

Vet du hur mycket en "illegal invandrarkvinna" med barn får? 1200 €. Och naturligtvis kräver man samma motprestation som för hennes vän, ingenting.

.
Jag var på den här sidan och sökte efter boende i Spanien, såg den här texten. Jag blir förvånad att en del av svenska folket inte låter bli invandrana även när de själva befinner sig ett främmande land.
Jag är själv invandrare och kom till Sverige 1983, en vän till mig hamnade i Spanien 1999, vad är för lögner som du sprider här?? De ger inte ett öre till någon som inte har papper, i så fall skulle den berörde tjänstemannen stoppa pengarna i sin egen ficka och säga jag gav dem till en svarting som inte hade papper. Hur naiv tror är folket att ska tro på sån trams som du skriver här.
Jag jobbar som civilingenjör i en fabrik i Sverige som har nästan 65 % invandare som arbetskraft.
Vad skulle ni göra i Sverige om inte fans invandrare? Du kan inte svara för att du inte har någon aning om omfattningen av det tjänst som invandrarna gör i Sverige. Om du bor i Stockholm ta en titt på Karolinska, eller Scania, bor du i Göteborg åkt till Volvo, bor du i Umeå åk till forskningscentrumet. Var enda person som byter blöja på dina mormödrar och farfar på servishusen i Stockholm är invandare som du har inget mot! Ja det finns även invandare som begå mord eller inte jobbar men vad är förhållanden till de som gör rätt för sig och Sverige? Jag fick 24000 kr bidrag när jag läste svenska 1983( 4000/månad bodde i en etta hyra 750 kr då), och rund 115000 under min student tid resten var studielån som betalar än. Jag har betalat över 3,700000 kr skatt hittills och har inga barn.
Jag är så trött på att var enda tråd ska handla om invandrarna och ofta skriven av dem som inte har en aning om invandring. Dessutom Spanien, Portugal och England har sugit ut och förstört hela världen med sin kolonialism och nu ska dem smaka på sin gene medicin.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Hola Solsken!

Välkommen till Spanienforum spainsmile

Debatten blir lite skev här i bland..någon tycker inte om Sverige
och någon tycker inte om Spanien..Men i det stora hela är detta
ett forum för Spanienälskare..det är därför vi är här på forumet.
Det sprids skrönor i onödan. Inget land är perfekt...

Jag håller med dig om mycket du skriver..fanns inte invandrare
så skulle både Sverige och Spanien stanna..Hela sjukvården
och transportväsendet skulle kollapsa. Speciellt i storstäderna.

Hoppas du hittar trevligare trådar i forumet om boende och sevärdheter
och nyheter mm..thumb Trots allt är det det mesta vi skriver om..
Stanna på forumet och kom med frågor och ev tips du har

Ciao P :love:

Solsken,
denna tråd startade på grund av att jag fick ett mail. Enklast är att kasta alla mail, då slipper man tänka, då slipper man påhopp. Jag läste emellertid ett mail där jag tyckte att uppgifterna verkade påhittade. Eftersom jag hade uppgifter från Försäkringskassan tycket jag det var lämpligt att höra om någon i Spanienforum visste hur det i verkligheten förhåller sig i Spanien.

Någon klarhet har jag ännu inte fått. Jag anser mig ha rätt att söka fakta om vad som gäller i Spanien och behöver inte hålla inne med frågan bara för att någon inte tycker om att läsa vissa trådar. Tvärt om hade det varit fint om vi kunde presentera vad som verkligen gäller.

Solsken,
denna tråd startade på grund av att jag fick ett mail. Enklast är att kasta alla mail, då slipper man tänka, då slipper man påhopp. Jag läste emellertid ett mail där jag tyckte att uppgifterna verkade påhittade. Eftersom jag hade uppgifter från Försäkringskassan tycket jag det var lämpligt att höra om någon i Spanienforum visste hur det i verkligheten förhåller sig i Spanien.

Någon klarhet har jag ännu inte fått. Jag anser mig ha rätt att söka fakta om vad som gäller i Spanien och behöver inte hålla inne med frågan bara för att någon inte tycker om att läsa vissa trådar. Tvärt om hade det varit fint om vi kunde presentera vad som verkligen gäller.

Jag vill inte göra ont värre genom att citera ditt inlägg med "mejlet" men
du har bott längre i Spanien än jag och jag vet mycket väl att "illegala"
invandrare inte får en spänn varken i Sverige eller Spanien. Dom får slita
"underjordiskt" för några euros och bo i misär. Även i Sverige.
Var tvungen att läsa om mejlet för att jag trodde det inte var möjligt att sprida sådana uppenbara lögner..Verkligen osmakligt.

Ciao P ;;;;;)

Solsken,

SolenLyser, Det var på ditt första inlägg som jag tände på. Varför har jag redan klargjort. Sen hoppade jag på allt som var fel i andra uppgifter och lät alltför Besserwisser vilket jag ångrar.

Jag skulle nog inte ha reagerat så kraftigt om du skrivit att det var ett typiskt massutskick som du fått via en kompis och att du ville ha reda på om uppgifterna var korrekta. Mycket har väl dock klarnat tack vare svaren.

Tvärtom fick jag intrycket att du inte tvivlade på uppgifterna utan okritiskt ville vidarebefordra dem eller att det fanns en annan anledning bakom det, men jag har kanske missuppfattat det hela.

Kan vi enas om att man som "illegal" i Spanien inte får någonting? Att massutskicket var en ren bluff?

Även om det inte hör hemma här, verkar det som om att de utlovade skattesänkningarna i Sverige kommer att utebli - exempelvis en sänkning av SINK till 20%. Det beror på den globala ekonomin.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen