tänker på att flytta ner och kan behöva lite hjälp

crille&malin

Ny medlem
hej.. jag, min fru och våra 2 barn funderar på att flytta ner till spanien och jag undrar lite över skolor.. ska man sätta dom i spansk eller svensk skola och hur går man till väga då? mvh christian

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!
Jag har samma funderingar, kommer isf att flytta ner med son på 3 år. Tänkte att han isf ska få gå i spansk skola, för att få möjligheten tilll att lära sig ett nytt språk som kan ge honom bra fördelar i det vuxna livet. Dessutom tycker jag att man bör kunna det språk som talas i landet man bor i. Tillvägagångssättet är jag tyvärr inte insatt i än. Var tänkte ni bosätta er?

/Sara

Hej

Vi har kollat runt lite på nätet och hittat några lägenheter. Men vet inte om vi ska åka ner och kolla runt lite innan. Kollat på lägenheter i både torrevieja och san agustin . Vi tänker sätta vår son som är 10 år i svensk skola och vår dotter som är 3 år i spansk skola. När hade du tänkt flytta ner. Mvh christian

Hej alla nytillkomna som har funderingar på att flytta hit till Spanien. Jag vet inte riktigt hur jag skall uttrycka mig för att det inte skall bli fel. Jag löper också en viss risk att bli kallad "Bror Duktig". Men! Mitt råd är: Börja inte i fel ände!

Att sitta och leta lägenhet (eller hus) på nätet kan vara nyttigt för att skaffa sig ett litet hum om prisläget och vad som finns att tillgå. Men det kan aldrig ersätta letandet på plats. Inte efter lägenheten, utan i vilket område man vill bo. Det anser jag tar tid. När det är gjort finns det mängder av bostäder att välja på.

När jag flyttade ner visste jag att jag ville bo på Solkusten, men väster eller öster om Malaga var inte klart. Jag hyrde "svenskt" via Blocket och har tillbringat ca två månader med att undersöka, leta, gå och strosa, bara för att känna av. Nu har jag hamnat i Mijas Pueblo och är helnöjd. Jag visste ungefär hur det skulle kännas när jag hade hittat boende. Och det är inte svårt, vare sig det gäller hyra som för mig, eller att köpa en fastighet.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Som de säger på brittisk TV. Location, location, location.

Lycka till med letandet önskar goranwint (Fool on the Hill bland mina nya spanska vänner)thumb

Jag hoppas kunna verkställa min plan innan hösten. Jag tittar just nu på Torre, har även tittat lite på Santa Pola. El Campello tycker jag är trevligt, med känsla av ett mindre samhälle. Jag är inte helt på det klara med om jag ska bo söder eller norr om Alicante. Hur ser er plan ut?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jo du har rätt i att det är lättare att hitta boende på plats men så är det väl över allt. Vi kollar lägenheter på ställen där det finns svensk eller skandinavisk skola för vår son som är 10år och sen har jag arbetskamrat som bor i playa de ingles som hjälper oss att leta lite. Vår plan är att hyra en lägenhet i närheten av en skola till han i 6mån-1år och under tiden leta efter ett boende där vi trivs och stannar så barnen och vi kommer in i språket och i hur allt funkar. Vi tänkte flytta nu innan hösten kommer.

Ett gott råd!

Hej,
Jag hittade ert inlägg när jag letade en annan sak här på nätet, men kände mig tvungen att registrera mig för att kunna svara er.

Jag vet inte hur mycket erfarenhet ni har av spanien och kanarieöarna, men jag har 10 år i playa del ingles/san augustin och 14 år i alicante/torrevieja så jag har lite koll.

Om ni funderar på kanarieöarna så kom ihåg att det är bara turism där (allt är fake). Något spanskt (genuint) eller någon kultur finns absolut inte. Svenskar som bor där är också ganska få så det är svårt att hitta någon stadig bekantsskapskrets, visst lär man känna mycket folk men de flesta åker ju efter en eller två veckor. Dessutom så sitter man fast på en ö väldigt långt från något annat (förutom fler öar lika turistiska).

Torrevieja har också sina baksidor, men det är mer en riktig stad i ett ett riktigt land, om ni förstår vad jag menar. Det bor otroligt mycket skandinaver där permanent. Och man kan resa och uppleva resten av spanien.

Svenska skolan låter bra för er son, men se till så han får extra lektioner i spanska så han kommer in i språket snabbt. Annars blirdet lätt att han bara få svenska vänner och inte lär sig språket så fort och i torrevieja t ex så är svenska skolan bara till 6:e klass så om 2 år lär han behöva gå i spansk skola.
Spanska skolan är dock bra och det finns dessutom bra privatskolor som inte kostar så mycket men som ger betydande extrahjälp till sina elever.

Hör gärna av er om ni har några konkreta frågor.

(Och om någon annan som läser detta funderar på husköp eller annat i Torrevieja med omnejd så kan jag ge väldigt bra råd även där.)

Mvh Paul

tack

hej tack för ditt svar.. har lite problem med att hitta någon bra sida med lägenheter för långtidsuthyrning. och hur får man tag i dom privata skolorna med extrahjälp? mvh christian

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen