Tåg till Costa del Sol

Status
Stängd för vidare inlägg.

WillyW

Ny medlem
Hej!

Troligtvis blir det köp av en lägenhet på Costa del Sol. Lutar åt Manilva nere vid havet, ser fint och prisvärt ut, speciellt eftersom det är en bank som säljer.

Det naturliga sättet att resa ner blir ju flyg klart.

Men jag är van bilförare och inte har ett dugg ont av att sitta och köra i 12-14 timmarspass med några korta pauser och kommer nog att ta bilen då och då, speciellt om något ska transporteras. Detta är uteslutet när det gäller frun, hon klarar Malmö-Köln men sen räcker inte en natts vila för att kunna fortsätta.

Frun älskar däremot och åka tåg, något jag visserligen avskyr men kan ställa upp på i värsta fall. När ungdomarna ska komma ner och hälsa på kanske tåg är ett prisvärt alternativ till flyg, vad vet jag? Det är det visserligen sällan i Sverige men kanske det är anorlunda internationellt.
Har hört att tågnätet i Spanien ska vara mycket bra, prisvärt och väl utvecklat. Men man ska ju först komma till Spanien och det är ju en bit.

Så nu undrar jag om någon här har erfarenhet av tågresor Sverige-Spanska sydkusten, eller Spanien överhuvudtaget. Tar det längre tid än med bil (2-3 dagar)? Tycker man borde komma ner dag 2 om det rullar hela tiden, men det kanske inte flyter på hela vägen med byten och så.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
visst verkar det gå att åka tåg. Om ni är borta i två veckor så kan ni köpa ett 22-dagars interailkort. Det kostar drygt 3000 kr och där ingår tio valfria tågresor. Interailkortet är inte giltigt i Sverige men medför att ni bara behöver betala halva priset på tågresor här hemma.

Förutom kostnaden för själva interailkortet får ni även räkna med att betala ca 2 000 kr för platsbiljetter som är obligatoriska på vissa tågsträckor.
Åker ni utan interailkort beräknas sträckan Köpenhamn-Barcelona kosta runt 7 500 kr tur och retur. Ni tjänar alltså på att köpa ett 22-dagars interailkort.

För mer information och bokning av biljetter kan ni ringa till SJ:s utrikesförsäljning, tel. 0771-75 75 75. De har öppet måndag–fredag kl 9.00-18.00. :)

Hej,
Jag har funderat på denna möjlightet själv. Förra året tog jag reda på allt möjligt hos SJ och några bussbolag. Så här var det. Både tåg och buss innebär byten, ibland många.
Interrail är billigt och bra men det är grundpriset som är billigt. Vill man ha garanterat sittplats, sovplats etc måste man boka i förväg och betala.
Om man åker bil genom Europa ska man tänka på alla vägtullar som kan kosta en bra slant, förutom bensinen. Det fick mina vänner erfara när de körde i somras från Götborg till Alicante/Torrevieja. Det finns dock en tjänst på navigatorn som visar vägen förbi tullarna, det blir lite längre (och saktare) väg men det kanske är det värt.

Tack så mycket för svaren och välkomnandet! Jaha det verkar som flyg inte bara är smidigt utan billigast också. Med framförhållning finns biljetter med SAS från ca. 900:- och inte dyrare än 2000:-/enkel Kastrup-Malaga. Tar man sen en sista minuten flygstol så blir det t.o.m. billigare. Synd och lite märkligt så här i "miljötänkandets tid" att det ska skilja så mycket. Tror jag "slipper" åka tåg nu ;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag skulle säga att SAS flyg för 900 är mycket bra pris. Tom Ryanair har svårt att slå det
(beror naturligtvis på tiden när...). Jag har märkt under årens lopp att till populära resmål blir det inte "sista minuten" så väldigt ofta. är det så att man måste ner tex på semester är det nog så klokt att boka i förväg. Kolla på pricerunner.se om de har andra priser/ resmål. Jag menar att ibland kan det vara förmånligt att flyga till en annan flygplats och ta bussen/tåget därifrån. Jag har flugit ibland till Valencia i st f Alicante, ocjh kommit under Ryanairs priser, vid en speciell tidpunkt (även med buss inräknat). Men det tog tid.
Lyckla till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen