TDT + VHS-video (gammaldags)

ester

Medlem
Hej!

Snart övergår man endast till digitala sändningar i det område där jag bor. Har skaffat en TV med inkluderad TDT. Samtidigt har jag en gammaldags video-bandspelare (tror det kallas VHS men är inte säker). Både jag och min något mer tekniske svärson har försökt få dessa att samverka men utan framgång. Visserligen kan man spela upp en redan inspelad video men inte spela in. Han har sedan kollat upp det där lite mer och menar att det inte går att koppla in en gammaldags videobandspelare till digitalt. Det låter ju möjligt att det kan vara så men min engelske granne kan spela in från engelsk digitalbox.
Finns det någon som har kunskaper om detta?

Hälsningar
Ester
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Att det inte går att spela in på den gamla videobandspelare beror på att den saknar TDT-mottagare. Eventuellt går det att bruka mottagaren i TV´n till videobandspelaren, men då tvingas man titta på samma program som man spelar in. En extern TDT-mottagare för 30 Euro kan vara är en lösning. Själv skulle jag satsa på en DVD-Player/Recorder med hårddisk. På en hårddisk med 160 GB ryms ca 200 timmar "video". Den har en inbygd TDT-mottagare så att man enkelt kan programmera in inspelningar.
 
Ett tillägg: Genom att köpa en DVD-Player/Recorder har man möjlighet att föra över filmer från den gamla video-bandspelaren till DVD.
 
Ännu en fråga

Ska tänka lite på saken. Har även hört att det fungerar med USB-minne både om man vill spela in och spela upp, men min TV saknar "ingång" för ett sådant.
Däremot har jag även engelsk TV med extern box och har faktiskt lyckats koppla ihop den med videon. Till min häpnad fungerar både inspelning och uppspelning även om man inte kan titta på någon annan kanal samtidigt. Enda kruxet är att när jag spelar upp på videon visas det i svartvitt och inte i färg. Kan det bero på att videon och boxen inte är kompatibla?

Hälsningar från en "teknisk oskuld".
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Om den engelska TV´n visar bilderna i färg från boxen, är dessa kompatibla. Nästa steg är att undersöka var färgen får förlorad - vid inspelningen eller vid avspelningen.

Varför inte prova att "låna" den externa boxen och se om den kan kopplas till videon?
Resultatet kan ses på den nya TV´n.
 

Nya trådar

Back
Toppen