Telefonabonnemang

CarinStj

Ny medlem
Hej allihopa!

Jag behöver köpa ny telefon och funderar på olika lösningar. Jag kommer stanna i Barcelona i minst ett år till och funderar på om det är värt att skaffa sig ett abonnemang om det fungerar på samma sätt som i Sverige att man får själva telefonen billigare om man binder upp sig.

Hur är abonnemangen här jämfört med Sverige? Billigare/dyrare, fri surf? Jag vill ha billigast möjliga(sms kostnaden och fri surf är viktigast). Har ni några förslag eller övriga tankar? Vart bör jag gå? Kommer man bli lurad om man inte vet exakt man man ska ha? Dime!

Jag läste på en tråd att det kan vara knepigt att säga upp sina telefonabonnemang, finns det något jag kan göra redan vid köpet för att underlätta en senare uppsägning?

Tacksam för alla svar!

Vänliga Hälsningar
Carin

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Fast telofoni är idag igenntligan bara bäst för internet eller om du kommer att ringa timvis. Annar är mobila abonemang överlägsna.

Vilket som är bäst beror lite pà.... finns väldigt stort utbud.. Gà in pà The phonehouse och movistar butiker sà kan dom hjälpa dig med de flesta olika leverantörer.

Dt är ganska enkelt att säga upp sitt abonnemang. Allt du behöver göra för att vara säker är att ringa och säga upp dig, dom kommer dà be om ett fax där du skriftligen skickar in ditt kontrakt nummer, id och att du säger upp dig samt informera dig om att det kommer att ske pà x datum. Behàll fax konfirmationen. Stänger dom inte av ditt aonnemang efter det datum du fick.. blir det deras problem.
Har varit mycket snurr med detta men sen nàgot àr tillbaka har det blivit bättre.

Hola Carin..

välkommen till forumet spainsmile

Telefoni/bredbandsbranschen är verkligen inte lätt att sätta
sig in i..inte heller i Sverige. Dom har så detaljrika olika
"förmåner" så man kan knappt jämföra.

Nalle skrev att Movistar-butiker hjälper till med de flesta
"leverantörer"..tror icke det jag..Movistar är ju Telefonicas
dotterföretag för tele/bredbandsbiten. Störst ännu i Spanien
men minskar se här:
Sydkusten.es - Spanien riks - Allt fler kunder byter mobiloperatr

Själv har jag Telefonica dvs Movistar. Fast telefon och ADSL bredband
för ca 40E/mån. Då ringer man "gratis" till spanska fasta telefoner.
Fungerar perfekt..så det är svårt att byta. Bundet 1 år.

Yoigo är svenska Telias dotterebolag som kommit sig uppåt nu.
Vet inte hur det är med funktionerna mern dom har butiker vilket är ett
plus så man kan gå dit och slå näven i bordet :D
Hos Movistar så måste man klä ut sig till clown om någon ska reagera...
Nej nu var jag elak..kanske dom bättrat sig..inte varit inne på nå´t år..

Vi har samlat tele/ADSL/TV-frågor under egen kategori på forumet nu så det är
lättare att leta..
Ang säga upp abg mm så läs om detta. Vet inte om det blivit bättre..
Jag har hjälpt några eftersom dom inte lyckats och det står hur jag gör..
Faxa..hm vem har fax..Ett fall jag hade ville dom ha ett gammalt passnr..
Vi byter ju nr i Sverige när vi får nya pass och vem vet sitt passnr för 10-
20 år sen ));)..
OK du har att läsa i trådarna som nu är samlade..Men kom med frågor
i alla fall eftersom allt ändras från dag till dag..

Ciao P :sol:

Last edited:
Håller med P om att vara litet försiktig med Movistar. Gå till Phone House och tala om exakt vad du vill ha så hittar de vad som just nu är mest förmånligt. Tänk särskilt på att "fri surf" ofta innebär bra hastighet bara upp till en viss gräns, därefter mycket lägre hastighet under resten av månaden. Kollar du t ex svenska tidningar dagligen eller rörliga bilder räcker "friheten" inte så länge.

Om det funkar som i Sverige, är inte de billiga mobilerna speciellt billiga. Man får betala en förhöjd månadsavgift i 2 år och totalsumman blir högre än att köpa mobilen kontant. Vill man avsluta abonnemanget får man betala alla månadsavgifterna på en gång dvs jag skulle tro att det blir mycket dyrare om man bara skall ha mobilen i ett år.
(I Sverige får man dessutom ofta inte köpa mobilen överhuvudtaget om man inte har bott här i 8 månader men jag vet förstås inte om man ställer samma krav i Spanien).

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Nalle skrev att Movistar-butiker hjälper till med de flesta
"leverantörer"..tror icke det jag..

Nej, jag skrev att Phonehouse och Movistar kan hjälpa med de flesta leverantörer.
Movistar har bara movistar. Phonehouse har resten. ;)

Nej, jag skrev att Phonehouse och Movistar kan hjälpa med de flesta leverantörer.
Movistar har bara movistar. Phonehouse har resten. ;)

Hm..fattar i alla fall inte men det kanske andra gör..så jag får nog
släppa det redface
"kan hjälpa med de flesta leverantörer" Movistar..Hoppas jag "bara" är trög eller
du skriver svenska på spanskt vis...:vissla:

Ciao P :cheeky

Jag går antagligen till TPH och hoppas att få hjälp där. Var där senast för ett halvår sedan och skulle försöka hitta ett mobilt bredband - gick därifrån utan då det var en hel vetenskap som jag inte ens förstod en tiondel av. Hoppas det går bättre med telefonen!
Är dock rädd att bli pålurad något bara för att det är så uppenbart att jag har noll koll på området.
Movistar är väl bland de dyraste när det kommer till kontantkort, är de bättre med abonnemangen? Finns det för övrigt många operatörer?

Jag går antagligen till TPH och hoppas att få hjälp där. Var där senast för ett halvår sedan och skulle försöka hitta ett mobilt bredband - gick därifrån utan då det var en hel vetenskap som jag inte ens förstod en tiondel av. Hoppas det går bättre med telefonen!
Är dock rädd att bli pålurad något bara för att det är så uppenbart att jag har noll koll på området.
Movistar är väl bland de dyraste när det kommer till kontantkort, är de bättre med abonnemangen? Finns det för övrigt många operatörer?

Hej Carin..
När du skriver telefonen menar du mobiltelefon eller fast telefon?

En väninna till mig var till Carrefour och köpte hela kitet, dvs Iphone,
ADSL och fast telefon ingick. Det var Vodafone som har egen disk där.
Missupfattade det hela totalt..trodde det var Carres eget..tror hon bet 60E/mån men
säkert bundet 1 år..
Hon har dessutom inte fått det inkopplat än..på måndag 6.6 ska det ske.

Movistar har på sin hemsida (urdålig), scrolla ner för att se ADSL 10 mb
och fast tele med gratis samtal inom Spanien. 6 mån 20.18E och
sen 6 mån 26.90E. Man får tydl ringa gratis med mobil på helger om man
har deras kontantkortsmobil vet inte hur många minuter , står enormt
finstilt längst ner, starren gör sig påmind :D
Fasta telelinjen kostar 13.97.. På ett år är ju detta rimligt eftersom det
är obegränsade samtal, 10 mb hastighet och antar att en app ingår.

Hemsidan är under all kritik men servicen när man fick allt inkopplat var snabb och
bra när jag beställde på den..Hur jag lyckades beställa...jaa, det skulle man kunna skriva en avhandling om..
Internet - Ofertas de Internet ADSL Banda Ancha

Ciao P :cheeky

Last edited:
Förtydligande

Ursäkta om jag var oklar, jag behöver alltså enbart mobilabonnemang. Fast telefoni och internet hemma fixar min hyresvärd.

Hade ingen aning om att de hade sånt på carre! Frågan är ju hur bra det fungerar? Jag är mest orolig för att binda upp mig på något som slutar med att något inte fungerar, jag aldrig har täckning eller får skyhöga räkningar av någon anlednings om jag inte förstår. Orolig helt enkelt.

Det finns inget givet alternativ som är billigast(men som fortfarande fungerar)?
När jag köpte kontantkort fick jag höra att Yoigo var billigast, helt kort och gott. Hur ser alternativen ut? Finns det abonnemang med gratis sms till alla, unlimited surf och sådana finesser eller ska jag bara jämföra avgifterna för de olika tjänsterna(surf, uppkoppling, sms osv)?

TPH är väl det dyraste alternativet i Sverige, bör jag gå dit och få hjälp med vad jag ska ha och sedan handla allt någon annan stans, till exempel Mediamarkt?

/Carin

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

OK Carin..jag har ändrat mitt förra inlägg för jag
hade missuppfattat att min väninna köpt kit från Carre. Det
var Vodafone som hade egen disk där..));) Solsting :sol:
Och det ska kopplas in på måndag 6.6..Man håller då tummarna
för att det ska funka...

Ja och det var bara mobil du skulle ha och där har jag ingen
koll (heller redface). Har för mig att vi i denna tråd har prisjämförelser
på olika operatörer vad det gäller samtal/sms mm, om du kollar bakåt.
Yoigo är ju svenska Telias dotterbolag och har numera butiker
och det är ju bra..

Mobilsida
https://tienda.yoigo.com/selforder/moviles

Ciao P :eyes:

Nya trådar

Back
Toppen