Tips på ideer?

rubia

Ny medlem
Hej, bor i spanien och läser just nu spanska på distans från universitet i sverige. Har läst 3 spanska böcker och ska nu skriva en jämförelse om el papel de la mujer (kvinnans roll). Någon som har tips på hur man kan börja?? lite vilka punkter som bör finnas med?? Mitt huvud har helt låst sig!

Tack på förhand, Sandra

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tja, du kan ju ta med hur kvinnans roll i arbetslivet har förändrats dom senaste 40 àren.
Hur under Francos tid kvinnan var tvungen att ha mannens tillstànd för att uträtta vissa saker etc etc

Hej, bor i spanien och läser just nu spanska på distans från universitet i sverige. Har läst 3 spanska böcker och ska nu skriva en jämförelse om el papel de la mujer (kvinnans roll). Någon som har tips på hur man kan börja?? lite vilka punkter som bör finnas med?? Mitt huvud har helt låst sig!

Tack på förhand, Sandra

Hola Sandra!
Välkommen till forumet spainsmile

Tänkte på det du skrev om jämförelse..och undrar med vad?
Övriga länder eller nutid och dåtid? Kul att veta vad du ska redovisa.

Ciao P :love:

Böckerna du har läst, vilka är de? Är de skildringar om kvinnors liv? Då kan du jämföra hur dessa olika författare beskriver kvinnorna och deras levnadsvillkor. Beskriver de olika tider? Då kan du ta med den aspekten.

Inledningen är alltid svårast, men skriv uppsatsen först och inledningen sist, så att den passar till uppsatsen. Så har jag gjort och det har fungerat för mig.

Jag har skrivit tex "Don Quijote - un caballero inmortal" med den aspekten att trots att berättelsen har några (lol!) år på nacken är den fortfarande väldigt populär och läses i skolorna, den finns som barnbok, serier, filmer etc...
Lycka till!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Har läst "la casa..." för länge sedan. Den handlar ju om döttrarnas frigörelse under sorgetiden. Deras klädkoder är ett tecken på detta. Kanske kunde du jämföra kvinnans frigörelse, sökandet efter lyckan/kärleken osv i dessa böcker.
Även namn- och/eller färgsymbolik kund man jämföra. jag tänkte på döttrarnas olika klädval under sorgeperioden när man egentligen ska ha svart, men de opponerar sig mot sin dominanta mor genom att annat på sig.
Anyway, berätta sedan hur du gjorde, vad du skrev om. Jag är så himla nyfiken... :)

fina foerslag, pozuela

men, rubia, hur kan man utebli foerfattare naer man listar ut boecker? Foerfattare aer vael det viktigaste, eller ?

Tack så mkt för tipsen :)
Sorry, Queda la noche - Soledad Puértolas, Arráncame la vida - Ángeles Mastretta, La casa de Bernarda Alba - Frederico García Lorca

Nya trådar

Back
Toppen