Tjuvar och "gasinspektörer"

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Fängelseboende

Jag har rest en hel del ute i världen men när jag nu blev ålderspensionär så hyrde jag husbil för att se omkring i Europa.
Spanien!!!! herregud folk lever ju bakom galler eller i bästa fall pansarglas
skulle du i Sverige tvingas till sånt leverne och var oskyldig skulle det rendera
i att staten tvingades betala skadestånd. (oskyldigt fängslad)
Hur kul kan det vara att alltid tänka på sin säkerhet och ha utsikt genom galler, jämför gärna med Thailand, U.S.A. majoriteten bor inte bakom galler så är det bara, och så denna miljöförstöring Valencia m.fl. miljoner m2 plast
som skräpar på åkrar och åter plöjs i jorden (växthus som rasat och ingen bryr
sig)
Vattnet är odrickbart även det man köpte i butiken innehöll alldeles för mycket
calsium
Om det är alkoholpriserna som lockar så borde det ju finnas alternativ
som skulle ge högre livskvalité eller? Vädret ja några timmar om dan kanske
men under våra 3 månader så frös vi mer än vi någonsin har gjort i norrland.
Vi träffade på en hel del skandinaviska ungdomar (under 50år) som vistades där på heltid och hade på olika sätt ordnat sin försörjning från hemlandet,
men de hade inget gott att säga om fädernelandet utan Spanien var deras
favorit.
så kontentan av det hela är nog att det inte är något fel i Spanien utan det är
vi som har passerat bäst före datum och blivit gnälliga och tråkiga men ändå....:coolsmilie:spainsmile

Last edited:
Det där boendet bakom gallret känner jag så väl från Puerto Rico, fd, spansk koloni i Karibien. Inte bara är det otroligt fullt, det är farligt också. Många människor har dött i bränder när de inte kunde ta sig ut.

Jag själv riskerade livet en gång när jag av misståg blev inlåst i en avlägsen stuga i bergen, där ingen mobil har teckning, närmaste grannar var ett halvt km nerför backen och jag var utan insulin, mat och rent vatten. Mina katter kunde komma och gå genom gallret, men inte jag och närmaste besök förväntade jag mig om tidigast fyra dagar. Jag klarade mig bara genom att kunna sända morse sos signaler med ljus i flera timmar: de uppmärksammades av någon från väggen, folk började prata om det i den närmast liggande bikerbaren och vid midnatt, när jag just tänkte ge upp, kom en hel motorcykelgäng uppf;r berget för att kolla läget och befriade mig. Uff.

Last edited:
Fy, så hemskt! Om man av säkerhetsskäl behöver ha järngaller, så kan man ju ha sådana som man kan öppna inifrån. Dessutom kan man ha vita som inte är så "fängelselika" som svarta :).
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag är pensionär, en ganska glad och pigg sådan och har 48 länder runt om i världen på min reselista och har bott i Kina i fyra år, plus på andra platser både i Europa, Asien, Afrika och Amerika, men vi har ändå valt Spanien som land där vi ville köpa vår sommarstuga. Och galler på fönster/dörrar har jag sett och bott med många länder. Ibland med fönsterluckor som komplement.
Men man väljer ju själv vad man vill göra och vart man vill åka. Men jag har alltid haft galler som gått att öppna inifrån och ibland om man jobbar utomlands så bestämmer man inte alltid själv hur bostaden skall utrustas utan arbetsgivare kan ha önskemål...
Trots passerande av "bäst föredatum" så trivs jag i både Spanien och i andra länder jag besökt och besöker.
Men gör man inte det så blir ju ett alternativ att stanna hemma. Och det är ju trevligt det också.

Last edited:
Jag gillade Puerto Rico men de i regel har inga hela fönster som man kan öppna från insidan utan omkring 10 cm breda glass eller metal strimlor (et ej om det är ett korrekt ord) istället, som öppnas bara för att släppa in ljus. De är fastnitade i väggen från utsidan och OVANPÅ dessa finns ett massiv galler fastnitad. Även luftkonditioneringsapparater är skyddade med sådan fastnitad galler. Houdini skulle vara hjälplös. Men människor är trevliga, klimatet nästan perfekt, det blå+grönt skimrande hav alltid badvarmt och utsikter (PR är bergigt, som Spanien) makalösa. Tyvärr finns det också nackdelar - kriminalitet, ont om färska grönsaker (fast mängder av tropiska frukter) och större vikt lagd vid materiella ting än människoliv.

Stanna hemma som alternativ vore ett problem för mig, ty jag är inte säker 1) var "hemma" är: USA? Sverige? 2) Det politiska läget i bägge de länder- fast helt annorlunda - tycker jag numera så illa om, att ingenstans känns "hemma" tyvärr. Bäst före datum definitivt passerad.

Last edited:
Och visst är det då fint att kunna prova ett nytt land och se om och hur man trivs.
För hemma för mig det kan nog vara lite varstans. Under åren i Peking, var det "hemma" för mig och under perioder jag bott på andra ställen i världen har det varit "hemma".
Men nu har jag vuxna barn och barnbarn i Sverige så då känns det nu som hemma.

Nya trådar

Back
Toppen