Trevlig San Juan-dag!

• Thread starter Thread starter DavidB
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
D

DavidB

Guest
Vill bara önska alla som befinner sig i Spanien en riktigt trevlig San Juan-dag! Befinner mig i Barcelona och här är det mycket festligheter hela natten, samt helgdag imorgon!

Suerte!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tack detsamma, även här i Benicarló är det full fart, tänder brasor på stranden bland annat, skönt med en helgdag också imorgon, önskar alla detsamma.. Nu nu ska vi ut och äta Benicarloburgare, som delas ut gratis av staden! Baguetter med grillat kött och korv kort och gott ;) ! Långa köer ser jag redan nu att det är.... alla stadens invånare...

Jag lästa att 92% av de brasor som tänds på stränderna är illegala. Visst är det vackert att se flammorna stiga upp i skyn i hela dalen på kvällen, men lukten kan jag inte med. En del passar på att lägga bildäck i brasan och det det hänger fortfarande en obehaglig brandlukt kvar i luften nu på morgonen. Tyvärr är det väl så att myntet har två sidor.

Visst för många festligheter med sig dåliga saker, men i det stora hela tycker jag vi har för få högtider och helgdagar ;) mer sånt! Är det någon förresten som har en bra länk som listar Spaniens alla högtidsdagar, datum och en liten förklaring vad dagen betyder rent historiskt? Vill mkt gärna läsa på om detta.

Betty, vet du inte att det är 365 festdagar per år i Spanien? Haken är att fetsdagarna inte inträffas på samma plats. Vi har en s.k Romería varje år, liksom de flesta andra byar. En Romería varar en vecka, sedan är det nästa by´s tur.

bjorn.wahlsten - 1 Romería 2007-05-13 i Valle San Lorenzo

Generellt gäller att om en fridag skulle sammanfaller med en söndag, anser de flesta att man som kompensation skall vara ledig på måndag. Veckorna före Karnevalen är det inte lönt att få tag på en hantverkare. I min ungdom var Midsommarafton alltid den 24 juni, men tråkmånsarna i Sverige har ändrat på det.

Datumet för San Juan ändrar man ALDRIG!

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen