TSI, behövs det?

Backis

Ny medlem
Efter så lång tid borde jag veta, men...

Har aldrig behövt anlita sjukvården i Spanien. Ta i trä.

Makan blev kallad till mammografi och skulle ta med sig sitt TSI. Targeta de seguridad individual?

Ordningsam som man är gick vi till vår vårdcentral och fick nästan registrera oss. Under processen hoppade en dam in och sa att vi som EU-medborgare inte behövde mer än det blå kortet. Fick en känsla av att det var mera bekvämlighet än korrekt.

Vet någon hur det är egentligen? Ska man ha ett TSI om man är fastboende?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!

Det är nog ganska stor förvirring även bland personalen i olika hälso- och sjukvårdscentra. Jag har alltid uppmanats att visa upp mitt SIP-kort, som jag en gång fick av den spanska hälsovårdsmyndigheten när jag blev resident.
Har aldrig hört att man som residenti Spanien kan använda det blå kortet där. Meningen är ju att det ska användas i övriga EU-länder. Men saker och ting ändras, så vem vet.

Det är som i andra EU länder som jag har besökt. Residenta visar ett speciellt kort och icke residenta har det där blåa kortet. I Sverige (boende) hade vi för många år sedan ett vitt plastkort...

Tackar för svaren. Jag får göra ett nytt försök och hoppas att den bekväma damen inte är i tjänst då. Har lyssnat runt litet och ett par fördelar är att man får sin egen husläkare och kan beställa tid på nätet. Men får förstås hoppas jag inte behöver det.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Tackar för svaren. Jag får göra ett nytt försök och hoppas att den bekväma damen inte är i tjänst då. Har lyssnat runt litet och ett par fördelar är att man får sin egen husläkare och kan beställa tid på nätet. Men får förstås hoppas jag inte behöver det.

Hola Backis!

Ja, hoppas du slipper gå till läkare...inget lajbans. Jag avskyr det..;:(
Detta "tarjeta de sanitária induvidual personal" SIP är ju ett personligt kort
för alla skrivna boende i Spanien. Nu vet jag ju inte om du är pensionär men
om man är det så står det PN på kortet. Då får man medicinen
gratis. Icke pensionär får betala en viss delkostnad av medicinerna.

Det blå EU-kortet är ju som sagt bara för "turister". Och då har man
bara rätt till nödvändig vård. Förr sa man akut men har ändrat det
för att det är ju inte alltid akut..man kan ju behöva sprutor eller
dylikt för kroniska sjukdomar. Annars skulle man ju få stanna hemma
och inte få åka på semester tex.

Solklart..om inte protestera :eek:

Ciao P ;;;;;)

Hola y gracias Preciosa preciosa!

Nej jag är inte pensionär, i alla fall inte i officiell mening. Och som väl är har medicinbehovet hållit sig till huvudvärkstabletter och allergipiller. Men man vet ju aldrig....

Tack, igen Preciosa foer ditt inlaegg. Jag aer en insulin beroende diabetiker och har undrar vad som skulle haenda om jag inte tog tilltackligt medicin med mig till Spanien eller om naagot boerjade kraangla. ( Det aer ju inte alls rolig att vara diabetiker - man vet inte alltid vad aer det som haender och borde vara super noga). Skulle jag behoeva skriva mig i Spanien bums, eller. Men nu vet jag att begreppet "nödvändig vård" borde omfatta saadana fall.

Tack, igen Preciosa foer ditt inlaegg. Jag aer en insulin beroende diabetiker och har undrar vad som skulle haenda om jag inte tog tilltackligt medicin med mig till Spanien eller om naagot boerjade kraangla. ( Det aer ju inte alls rolig att vara diabetiker - man vet inte alltid vad aer det som haender och borde vara super noga). Skulle jag behoeva skriva mig i Spanien bums, eller. Men nu vet jag att begreppet "nödvändig vård" borde omfatta saadana fall.

Jo Minerva..du är ju skriven i Sverige och ska då ha det blåa EU-kortet
om du bor här nere tillfälligt. Om man är pensionär (för att få gratis medicin)
så ska man ha ett ytterligare papper som heter.."Certificado de seguro de
pensión en Suecia"...Den får man från Pensionsmyndigheten i Sverige.
Detta gäller alltså offentliga sjukvården i Spanien..
Självklart så får man insulin här. Det är ju nödvändig vård..annars skulle ju
inga med kroniska sjukdomar kunna åka utomlands. Om man inte är pensionär
så får man betala medicinen men besök är ju alltid fria i offentliga sjukhus/kliniker.

Tillägg..Om man bor längre än 45 el 60 dagar (beroende på bolag) efter nedresan så är man ju oförsäkrad om
man inte har en extra reseförsäkring. Detta gäller då om det händer något "vad som helst".
Man har ju i hemförsäkringen en reseförsäkring och ofta tillägg om man betalar resan med kort
MEN man måste göra utresan från Norden..
Alltså "måste" man köpa extra reseförsäkring om det skulle hända nå´t. Rån, olycka el tex allvarligt sjuk - hemtransport
eller ännu värre..Hemska pengar för en själv el anhöriga om man vill hem..
Jag har kollat med bolag och kommit fram till att de minst dyra är Europeiska. Ca 20 svkr om dagen..
Dyrare med mitt eget hemförsäkringsbolag!! Men - vad jag orkade läsa..samma villkor.
Har någon annan något bättre förslag så skriv..Eller så får man leva"osäkert". Är ju billigare om det inte händer
något..
Vad långt detta blev nu då haha..

Ciao P ;;;;;)

Last edited:
Hej igen Minerva!

Jag lyfter sjukvårdsfrågan här för den är viktig..
Det med integrering i Spanien är inte så svårt om man kan
lite spanska. Öppnar många dörrar anser jag..

Läs nu om sjukvård ovanför :D

Ciao P;;;;;)

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Tack för bra info

Tackar för klar och bra beskrivning
Haakon

Hola Backis!

Ja, hoppas du slipper gå till läkare...inget lajbans. Jag avskyr det..;:(
Detta "tarjeta de sanitária induvidual personal" SIP är ju ett personligt kort
för alla skrivna boende i Spanien. Nu vet jag ju inte om du är pensionär men
om man är det så står det PN på kortet. Då får man medicinen
gratis. Icke pensionär får betala en viss delkostnad av medicinerna.

Det blå EU-kortet är ju som sagt bara för "turister". Och då har man
bara rätt till nödvändig vård. Förr sa man akut men har ändrat det
för att det är ju inte alltid akut..man kan ju behöva sprutor eller
dylikt för kroniska sjukdomar. Annars skulle man ju få stanna hemma
och inte få åka på semester tex.

Solklart..om inte protestera :eek:

Ciao P ;;;;;)

Som nybörjare så lyssnar man på kunnskapsägare Tack

Hola Haakon och välkommen till forumet spainsmile

Här försöker vi hjälpa varann, alla kan något om något
och hur det går till och att leva här...vi alla
Spaniendiggare :D