Tusentals i spanska EU-protester

Spanska Nyheter

-Spanienforum-
Tusentals protesterade i Madrid och andra spanska städer på lördagen mot hur EU:s ledare hanterar den ekonomiska krisen. De fördömde "ett EU som tillhör marknaderna".

Mer...

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det kan aldrig upprepas för få gånger: "EU är den största demokratiska och ekonomiska störning som drabbat Europa i modern tid. Vem hittade på "Spardirektivet"? EU. Är det något som uppmuntrar sparande? Nej, tvärt om. Spardirektivet handlar om informationsutbyte som gör det möjligt att beskatta fysiska personers ränteinkomster i hemviststaten. Tanken är att om man som svensk sparar i en spansk bank, skall man enligt direktivet räntan beskattas med 35%. Det är värre än den svenska beskattningen. Inkompetensen i EU gör att det inte fungerar fullt ut.

Nu använde man ordet "investeraravsvar" och snor mellan 6,75 - 9,9% av de cypriotiska spararnas pengar. Jag använde ordet konfiskering och jag hatar och föraktar EU till 100%.

Bra inlägg Solen Lyser.
Nyheten hur IMF & ECB löste den Cypriotiska "hjälp lånen" kan vara väg visande för resten av de hjälpbehövande länder.
Vad de gjorde var att privatpersonernas konton länsades med 9.9% för belopp över 100.000€, och med 6.75% för belopp under 100.000€.
Man kallar det för engångsskatt. Den stora majoriteten tycker att 100.000 € drabbar ingen fattigt, precis som det uttänkta taktiken är. (den gamla avundsjuka modellen) Man sockrar också informationen med att det drabbar mest de ryska pengar i Cypriotiska banker. Men i praktiken är det en rån med lagens hjälp.
Vi har sett tidigare oroande penga uttag ur de spanska bankerna när den spanska krisen har diskuterats i media. Nu har vi sett vad som kan hända och förstår också att folk handlar trots allt rationellt. Olika punktskatter kan komma som blixt från klar himmel. Den spanska statsskulden ökade ca 14% under 2012, när man tog krafttag mot krisen. Min åsikt är att sysslar med kapitalförstöring och ned demontering av det civila sammhället.
Man behöver inte vara antipolitiker eller anti EU, för att kunna se detta.
Jag hoppas att demonstrationerna i spanien får en sådan omfattning att spanjorerna får en nyval och "riktiga folkvalda" kommer till makten.
De gamla politikerna/makthavare skall ställar inför rätta, precis som nu börjar ske i Grekland.

Jag känner många småföretagare på Tenriffa som har en sak gemensamt, samtliga säger att det finns pengar att investera för att få igång verksamheter. Det som saknas är förtroende. Ingen vågar lita på de spanska politikerna, ingen vet vad EU hittar på. Då gör man som vi, tar ut pengarna från banken. Det enda som kan återställa vårt förtroende är nya friska politiker som vill landets väl. Om allt går väl kommer EU-skandalen på Cypern att ge dödsstöten åt Euron och EU. Överstatlighet som stjäl vår besparingar och håller bankerna under armarna kan vi aldrig acceptera.

Nya trådar

Back
Toppen