På min tid var bestämmelserna så i Spanien, i alla fall vad gällde kontor, att en toalettdörr inte fick öppnas direkt mot t.ex. en korridor. Man gjorde därför små hallar i korridorerna och toalettdörrarna öppnades i dessa (om ni förstår vad jag menar).
Varför jag kommer ihåg denna bestämmelse beror på att där jag arbetade fanns toalettdörrarna på kortväggen i slutet av korridoren och dessa öppnades direkt mot korridoren. Lokalen, som var nyrenoverad, blev inte godkänd av myndigheterna utan man fick bygga en mur en och en halv meter framför dörrarna. Muren täckte toalettdörrarna, gick inte ända upp till taket och hade öppningar på båda sidor.
Jag vet inte skälet till denna bestämmelse men kanske det var att risken skulle ellimineras att någon skulle öppna toalettdörren innan han eller hon fått på sig kläderna och någon i korridoren skulle få se detta.
Ja, kanske denna bestämmelse inte finns längre för det här var på den tiden då man kunde få böter om man kysstes på gatan eller annan allmän plats.