Uppgifter till spanska banker

wille

Medlem
Har fått föreläggande från vår bank (Bankinter) om att lämna uppgifter om inkomster och placeringar i hemlandet. Vi är ej skrivna i Spanien och har inga skulder där. Det måste väl vara flera som fått samma föreläggande. Bankinter är troligen inte ensamma om detta. Har nog läst tidigare att, om man har stor förmögenhet i hemlandet kommer man att beskattas även i Spanien?
Tacksam för information!

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag har haft Bankia (fd Bancaja) och numera har jag Deutsche Bank. Ingen har någonsin frågat mig om mina tillgångar i andra länder. Jag är inte resident i Spanien.
(Inte heller har svenska banker frågat).

Det finns väl ändå ingen skyldighet för en ICKE resident, som har ett bankkonto för ICKE residenta, att uppge sin ekonomiska situation för en spansk bank :eek:. Vad har dom med den att göra så länge jag är resident i Sverige?
rocio

Är ni inte skattemässigt skrivna i Spanien (och inte är skyldiga att vara detta, lite förenklat om ni spenderar mer än 182 dagar om året här), så har de oftast ingen orsak att fråga om sådana saker.
Dock kan det eventuellt krävas för att de ska verifiera varifrån pengarna kommer som ni sätter in på ert Spanska konto - de är skyldiga att verifiera att det inte är svarta pengar.
Alla banker är skyldiga att "känna sina kunder" för att säkerställa att det inte förekommer penningtvätt. (Detta gäller även banker i Sverige - jag fick nyligen en notifiering från min Svenska bank (Länsförsäkringar) att jag kommer att behöva svara på ett antal "känna kunden"-frågro inom kort, trots att jag inte varit skriven i Sverige sen ett antal år.)

Det finns väl ändå ingen skyldighet för en ICKE resident, som har ett bankkonto för ICKE residenta, att uppge sin ekonomiska situation för en spansk bank :eek:. Vad har dom med den att göra så länge jag är resident i Sverige?
rocio

Det kan du ha, som sagt, för att verifiera varifrån pengarna kommer. Det gäller vilket land du än öppnar ett konto i, oavsett om du är resident, åtminsone inom EU.

Självklart måste man, som ICKE resident eller resident, kunna uppge varifrån en större summa pengar kommer som man sätter in på sitt konto, men av Willes inlägg verkade det som att Bankinter s.a.s. i största allmänhet och utan anledning ville veta hans svenska ekonomiska status gällande "inkomster och placeringar".
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Ny lag fr.o.m. 28/4 2010

Detta bottnar tydligen i en lag från 2010 och avser att skydda mot penningtvätt och skall även vara ett skydd mot terroristverksamhet. Man kan fråga sig om detta är rimligt förfarande för banken. De flesta som lever i Spanien under en del av året, sätter ju in till uppehälle mm från "hemmakonton". Banken kan ju lätt kolla om det har kommit in nån större summa på ett konto. Man kan nog förstå grundtanken med detta, och det verkar som banker i hela EU har dessa krav på sig, men det finns ju gränser med byråkratin.angryy

Vår bank, Barclays, har vid ett tillfälle begärt in en lönespec från maken samt en el- alt. vattenräkning, som bekräftar vår bostadsadress i Sverige.
Enkelt och smidigt. Dokumenten mailas till kontoret och de uppdaterar KYC (Know Your Customer).

Det ska vara fullt tillräckligt för att uppfylla EU-kravet.
/Helen

Men det är ju bara för att bekräfta att ni är residenta i Sverige och inte i Spanien, och att det inför spanska skattemyndigheterna framgår att ni därför har ett konto för ICKE residenta. Det har ju inget med EU:s koll på ev. penningtvätt att göra.
rocio

Vi får fylla i ett dokument till vår bank som gäller i två år att vi är skrivna i Sverige. Det måste sedan förnyas efter två år men inget annat har de begärt och jag för över pengar varje månad till det spanska bankkontot. Vi har Banco Popular

Men det är ju bara för att bekräfta att ni är residenta i Sverige och inte i Spanien, och att det inför spanska skattemyndigheterna framgår att ni därför har ett konto för ICKE residenta. Det har ju inget med EU:s koll på ev. penningtvätt att göra.
rocio

Om det är mitt inlägg du menar så har våra dokument inget med bevisning av resident/icke resident att göra. I det fallet gör vi precis som Lundberg skriver. Det jag skrev om har med pengatvättsbiten att göra.
/Helen

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Ok, man kan ju bara tycka isf att det är märkligt att EU inte ställer högre krav än en el-och vattenräkning och ett lönebesked för att bevisa att penningtvätt inte förekommit :confused:.
rocio

Ok, man kan ju bara tycka isf att det är märkligt att EU inte ställer högre krav än en el-och vattenräkning och ett lönebesked för att bevisa att penningtvätt inte förekommit :confused:.
rocio

Jag tycker också det låter konstigt men så länge det nöjer sig med en så enkel insats är jag nöjd. thumb
Det enda vi bevisar med det är adressen vi bor på och att EN av oss har en inkomst.
/Helen

Via vår mäklare, som hjälpte oss vid köpet, har vi fått reda på att det enda vi behöver göra är att, ta med en kopia på våra deklarationer, vilken visar att man betalar skatt i hemlandet. Det är tydligen så att alla banker kommer att göra samma förfrågan framöver.
Till sist: Om nån behöver en seriös och hjälpsam mäklare, kan vi varmt rekommendera Chris Mjös. Han finns i Torreveija. Hans företag heter CK-Properties. http://www.ckspain.com
Man kan alltid fråga honom om råd, trots att det är 3 års sedan vi köpte i Playa Flamenca.happy

Jag tycker också det låter konstigt men så länge det nöjer sig med en så enkel insats är jag nöjd. thumb
Det enda vi bevisar med det är adressen vi bor på och att EN av oss har en inkomst.
/Helen

Det beror pà vilket land du (och pengarna) kommer ifràn. Det är ganska stor skillnad pà tex. Sverige och Colombia.

Nya trådar

Back
Toppen