Uppvärmning

mimus48

Ny medlem
Jag funderar på i vilken mån det är vanligt att man använder gas, naturgas eller stadsgas i husen på Costa Blanca? Finns det stadsgas i Torrevieja? Hur är det i ytterområdena? Det här med eluppvärmning är ju både dyrt och ganska ineffektivt. Särskilt som de flesta byggare där nere inte tycks ta notis om kallras, utan slänger in en elradiator vid en vägg litet på måfå. Jag vet att det finns gas på flaska, men det är ju ett djäkla släpande och hanterande. Ganska besvärligt. Gas i kombination med god ventilering och en luftvärmepump vore kanske det bästa under den kalla tiden. Solpanel som jag läste om i tråden för ventilation är ju heller ingen dum ide. Ska det vara någon effekt på eldande med ved så får det väl antingen vara en kamin eller en insats i en ev. öppen spis. Bara elda i öppen spis är ju värdelöst Vore roligt att höra vad ni som bor där har för erfarenheter. Vi tänker alltså på fristående hus, inte på lägenhet. think

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag funderar på i vilken mån det är vanligt att man använder gas, naturgas eller stadsgas i husen på Costa Blanca? Finns det stadsgas i Torrevieja? Hur är det i ytterområdena? Det här med eluppvärmning är ju både dyrt och ganska ineffektivt. Särskilt som de flesta byggare där nere inte tycks ta notis om kallras, utan slänger in en elradiator vid en vägg litet på måfå. Jag vet att det finns gas på flaska, men det är ju ett djäkla släpande och hanterande. Ganska besvärligt. Gas i kombination med god ventilering och en luftvärmepump vore kanske det bästa under den kalla tiden. Solpanel som jag läste om i tråden för ventilation är ju heller ingen dum ide. Ska det vara någon effekt på eldande med ved så får det väl antingen vara en kamin eller en insats i en ev. öppen spis. Bara elda i öppen spis är ju värdelöst Vore roligt att höra vad ni som bor där har för erfarenheter. Vi tänker alltså på fristående hus, inte på lägenhet. think

Naturgas / stadsgas finns i någon/några enstaka urbanisation en bit från Torrevieja, bland annat i Villamartin-området,
men där är gasen bara för varmvatten-beredaren - men det kanske går att ansluta annat...
Gas på flaskor behöver inte släpas alla gånger, vi har gasbilar som åker runt och byter flaskor i en del ytterområden

Beträffande ved så fick vi som köpare av en lägenhet med braskamininsats, stränga direktiv om var vi skulle köpa vår ved.... Många finurliga vedhandlare vattnade veden rikligt på kvällen så den var blöt inuti, men torr utanpå dagen efter
Den såldes per kilo - tung, men det blev ingen vidare brasa i spisen think
/m

Last edited:
Tack för bra information. O)m det är gas indraget för varmvattnet, i bostaden så borde det inte vara så jättesvårt att vidareutveckla det även till uppvärmning. Det där med vattnad, tung ved hade jag hört förut, och som gammal norrlänning och van vid vedhantering så kommer jag inte att låta mig bli lurad av sånt. För övrigt är det väl smartast om man kan få tag i någon som säljer per kubik och inte per kilo. Om det nu finns någon? Hur som helst så är jag tacksam för informationen. Ska titta på hus i Villamartin i alla fall.

Jag köper alltid ved per volym. Men det är dyrt i alla fall.
1m3 ca 50-70 € (tar 15€ för en skottkärra)

Ved

Nalle, vi bor i norrlands inland, (en by på landet i Jämtland) har en vedspis som vi eldar mycket i på vintern och den värmer upp det mesta av huset. Vi köper prima björkved, kapad och kluven, av en granne som håller på med vedhantering. (Han gör också säckar för försäljning på macken.) Veden köps alltid per kubikmeter och vi gör av med ca 16 kubik på en normalkall vinter. Vi betalar 500 svenska kronor per kubik. Det blir några kronor det. Så förfärligt dyrt tyckte jag alltså inte att det låter med 50-70E. Sedan beror det ju på K-värde, hur mycket effekt man får ut av veden, etc. Vad träslag det är? Kan väl inte gå åt så förfärligt många kubik där nere, med det klimatet? Grejen är väl att en brasa kan ta kål på den där råa känslan som hög luftfuktighet i kombination med kyla kan ge.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej!
jag hade också frågan upp om eldning, el, gas etc för några dagar sedan här. Men nu har det löst sig för vår del. Vi har en öppen spis, med skorsten som går upp igenom alla våningar på huset, ingen "insats" i den. Vi hittade lokal vedförsäljare som sålde ved i "skottkärra" lass, blir ungefär 3 sådana mindre säckar man köper för 6€ st på macken, för ett lass med blandad ved, knölig olivträ? och någon lite slätare rödaktig ved, betalar vi 9€. Har eldat 4 ggr nu på snart 2 veckor och fått ut det här "råkalla" som var i huset. Nu de senaste nätterna har det varit tillräckligt varmt utan eldning. Skorstenen kändes varm uppe i vån 2 och 3 efter efter eldning så nån nytta har den gjort. Veden brinner, växlande med glöd, sen så börjar det brinna igen...inte som vanligt björkved hemma som brinner ner till glödbädd...
Kolla med någon lokal vedhandlare, våran var inte heller kg pris på utan det var skottkärralass som gällde.
Vi har också element, som man ställer in t ex timer, grader, dagar etc, men den har vi inte använt ännu. Vi försöker elda med ved istället då det känns att det behövs.
Lycka till! :)

Den vattnade tunga veden som såldes per kilo råkade vi ut för i slutet på 90-talet
"Brottet" var väl lindrigt och kan väl anses presciberat numera... /m

Jag minns att jag invid flera urbanizationer har sett lappar uppsatta där man erbjuder ved i storsäck ( 1m3) för €50 men att då ingick även hemkörning per lastbil med kran. Kanske omöjligt att hantera så stor mängd om man bor i lägenhet dock ?
L

Nalle, vi bor i norrlands inland, (en by på landet i Jämtland) har en vedspis som vi eldar mycket i på vintern och den värmer upp det mesta av huset. Vi köper prima björkved, kapad och kluven, av en granne som håller på med vedhantering. (Han gör också säckar för försäljning på macken.) Veden köps alltid per kubikmeter och vi gör av med ca 16 kubik på en normalkall vinter. Vi betalar 500 svenska kronor per kubik. Det blir några kronor det. Så förfärligt dyrt tyckte jag alltså inte att det låter med 50-70E. Sedan beror det ju på K-värde, hur mycket effekt man får ut av veden, etc. Vad träslag det är? Kan väl inte gå åt så förfärligt många kubik där nere, med det klimatet? Grejen är väl att en brasa kan ta kål på den där råa känslan som hög luftfuktighet i kombination med kyla kan ge.

Det Är kanske inte sà dyrt. Men jag jämför med mina föräldrar som köper 16kubik för 1000 sek... Iofs varken kapad eller kluven men iaf... Nu är detta strax utanför Malmö och min svägerskas bror arbetar inom kommunen som skogsröjare (eller nàt) sà det kan ha med det att göra...

Nya trådar

Back
Toppen