Utlandspass som varar i 10 år

• Thread starter Thread starter SolenLyser
  • Startdatum Startdatum
S

SolenLyser

Guest
Föreningen ”Svenskar i Världen” har i det senaste numret av sin tidning ställt ett antal frågor till de svenska Riksdagspartierna om exempelvis SINK och pass. Med anledning av detta gjorde jag ett inlägg där jag skriver:
Vi har ju löst problemet med SINK och pass genom att byta medborgarskap. Det borde finnas en enklare väg. Jag har ett tag funderat på ett pass som bara utfärdas till dem som skrivit ut sig från Sverige och kallar det för ”utlandspass”.
Det som utmärker ett utlandspass är att giltigheten är 10 år. De flesta EU-pass gäller just 10 år men Sverige har målat in sig i ett hörn och av prestigeskäl tror jag inte att de vill anpassa sig till resten av Europa. Frågan är då om ett utlandspass skulle komma att missbrukas. Jag tror inte det eftersom kravet på att få ett 10-årspass är just att man skriver ut sig. Synpunkter?

Några synpunkter har jag inte fått, finns det verkligen ingen som vill slippa förnya passet vart femte år?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen