Vågar man bo på utanför stan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

kattis

Ny medlem
hallojsan! vågar man bo ute på landet i Spanien, jag menar ute på en finca eller casa rustica strax utanför nån spansk stad och inte i någon gated community så att säga? Såg att solenlyser skrev om att hans granne fått lite påhälsning från suspekta varelser samt en kompis till mig fick inbrott i hans finca strax utanför Denia.. Jag är inte speciellt nojig eller räddare än ngn annan, vill bara veta hur ni ser på det. När min kompis gick till lokala poliskontoret för att göra anmälan så uttryckte polisen han pratade med som så att han själv skulle inte bo utan grannar och så isolerat som min kompis.. som man oftast gör i ett fristående hus ute på el campo! Har antalet brott ökat nu under den ekomiska krisen med större invandring och så, vad har ni för uppfattning? :confused:

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Bo i finca på landet...

Hej Kattis!

Jag är lite "harig" så jag skulle inte bo ENSAM i ett hus på landet.
MEN - det vågar jag inte hemma i Sverige heller..

Har en väninnas väninna som bor utanför en större stad på kusten i ett eget hus och
det är fullt med hus omkring. Det åkte någon mystisk bil sakta och
spanade en dag. När dom åter kom spanande ringde hon polisen som kom
på 2 min. Vet inte om det var skumt folk eller bara nyfikna. Hittade dom
inte sedan.
Hon har en stor hund så hon känner sig väl lite säkrare.

Jättesvårt att råda i detta men min "egen" uppfattning är nog att ju
mer kris (läs arbetslöshet) ju mer brottslighet.
Det är den värld vi tydligen får leva i. Polisen i Spanien har väl
"uppgraderat" sig ordentligt eftersom man läser dagligen om ligor dom
syr in på löpande band. Antal poliser har ökat markant.

En bra tidning (norsk) har aktuella,snabba nyheter om vad som händer
och som man förstår om man inte kan spanska så bra.
Klicka på nyheter, gamla som nya (men väderprognosen är alltid fel ca
10 gr) :D Står mycket om polisarbetet på kusten.
forsiden - spaniaavisen.no

Saludos P ;;;;;)

Last edited:
Hej
visst kan man bo på landet - men - detta är inte Sverige. larm, hög mur, tränad vakthund och alltid stängd port, obs problem med automatisk öppning och lös vakthund, aldrig släppa in okända, vaksamhet när det kommer främmande, ordentliga persienner och - jovisst de som vill komma in kommer ändå men man måste gardera sig så gott men kan. Se också till att den automatiska bildörrsöppnaren bara öppnar på förarplatsen så att ingen kann tränga sig in på pasargerarplatsen och att det inte går att öppna dörrarna när du har bakluckan öppen, t. ex. lastar in på en stormarknad.Den organiserade brottsligheten vet vad den letar efter, t. ex. husägare i brancher med svarta pengar, restaurant etc som förväntas ha stora summor hemma och impulsinbrotten måste man ha avskräckande medel mot.Låter det tråkigt, jo, men det är bara utlänningar som snackar över häcken med grannen, dessa konversationer förlägger spanjoren till baren. Likadant med så kallad grannsamverkan.

Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Nya trådar

Back
Toppen