Vad äter spanjorer under krisen?

uora

Medlem
Jag gissar att spanjorer som är arbetslösa, har fått sänkt lön och eller på andra sätt har fått det sämre ekonomiskt, ändrar sina matinköp? Och vad äter de i så fall? Eller för att säga det på ett annat sätt; någon som har bra recept på god och billig spansk husmanskost? :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det spanjorerna har gjort är precis det: gâtt tillbaka till husmanskosten "de toda la vida". De storhandlar mer, äter mindre pâ dyra restauranger (men gâr fortfarande ut mycket oftare än svenskar) köper billigare vinsorter t.ex
Framför allt är det tvâ saker de är duktiga pâ: laga mat efter säsong och att använda legymer. Just nu är jorgubbarna dyra, t.ex. Om du väntar 2 veckor är de mycket billigare. Man kan leta upp sidor med "frutas y verduras de temporada" fór varje mânad och anpassa matlagningen efter dem.
Ett exempel pâ billig och näringsrik mat är linsgryta. Bara att koka upp en bit costillas de cerdo (be om att fâ en bit med mycket kött pà, och att de delar den i 2-3 bitar) med en tomat, en grön paprika, en motot och lók och vitlök, samt ett par nävar torkade lentejas, salt, peppar, en halv tesked pimenton dulce och en sked olivolja. Koka i tryckkokare ca 20 min. Mixa grönsakerna med lite av spadet och häll tillbaka dem i grytan. Lägg i en choriza och lât koka utan lock ca 10 min. servera med nâgra droppan vinäger.

Här kommer exempel pâ andalusisk husmanskost som jag lagar. Det finns olika sätt att göra dem pâ, med varierande ingredienser, sà bäst är att googla recept eller frâga grannar om râd, sà att man hittar en variant som passar. Viktigast i spanska kök är tryck-kokare och mixer!

potaje de lentejas
potaje de habichuelas
puchero de garbanzos
gazpachuelo con merluza y gambas
tortitas de bacalao
gambas al pil pil
almejas salteadas
cazuela de fideos
pollo al ajillo
en blanco de pescado
paella
tortilla de patatas / tortilla de sacromonte
huevos a la flamenca
picadillo de naranjas
guiso de patatas con atún
albondigas con salsa de almendras
boquerones fritos

Åh, vilket bra svar! Tack :)

Nu är jag inte så bra på spanska att jag förstår vad alla maträtter är, men det var en bra början! Jag får googla lite..
I hyreslägenheten där jag bor finns varken tryckkokare eller mixer (hyrs ut till svenskar) men det mesta går nog att ordna, kanske kan man äta något av det här på restaurang om man hittar en icke-turistisk en?
Jag såg någon handla kikärtor på burk här om dagen så det finns säkert genvägar :-) Blir väl inte så billigt då förstås men det var i alla fall mest maten jag var ute efter..

Mixa grönsakerna behöves inte tycker jag. Jag låter dem alltid vara som de är, hackade, skivade osv...då vet man också vad man stoppar i munnen. Det går att koka utan tryckkokare också men tar längre tid (elen är dyr).
Jag lagar aldrig tortilla de patatas själv utan köper en färdig. På LIDL kan man få en för 99 c. Det lönar sig inte att laga själv (till en person).

Nya trådar

Back
Toppen