Vad betyder...

Preciosa

Veteranmedlem
... det L som står på bilskolebilar och nya körkortstagares
bilar?

Någon som vet?

Saludos P;;;;;)

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hola Janoz...alltså learner...
Du hittade samma fråga..kul. Jag trodde inte Spanien hade engelskpåverkade
ord...man hör ju aldrig annat språk tex i spanska TV-kanaler.

Några skrev ju loser...och det får vi hoppas att inte nya chaffisar är..

Gracias y saludos P

Tänk att det har jag också alltid gått runt och funderat på men inte kommit för mig att fråga. Intressant att de har ett engelskt ord för detta..

Men, vad betyder en skylt med bokstäverna SP? Jag vet svaret, vet du?

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Vet nog...

Servicio Publico...Taxi har så´na tror jag...

Vann jag något? Ok, jag fuskade och frågade un conocido..

Ciao P;;;;;)

Men, vad betyder en skylt med bokstäverna SP? Jag vet svaret, vet du?

Servicio publico?

Det finns väl även andra bilar än taxi som har det? Har dock aldrig riktigt förstått mig på det där...

Kanske solenlyser kan kasta lite ljus över detta?

Last edited:
SP

I Sverige hade man – i alla fall förr – på skåpbilar och lastbilar som användes för andras godstransporter än ägarens ett märke som det stod ”Trafikbil” på. Det motsvarade väl det spanska ”SP”. Märket fanns dock inte på taxibilar. Om det finns fortfarande i Sverige vet jag inte.

En gång i tiden kände jag en dansk konsul som lät sätta på en skylt ”CC” (Corps Consulair) på sin bil. Han tog bort den efter det att någon frågat honom om han var försäljare för Cerveza Canaria.

Vet ni vad SEAT står för?

SEAT står för Sociedad Española de Automoviles de Turismo.
SP står för Sevicio Público även om de är andra bilar än taxi som har det, de kan vara också privata chauförer.
Alla fordon som ska transportera personer måste ha SP (Public Service) licens och skylten.

Last edited:
L har Spanien tagit fràn England.

Körskolle bilar har ett rött L och Nyblivna ett grönt under dom 2 första àren.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

L har Spanien tagit fràn England.

Körskole bilar har ett rött L och Nyblivna ett grönt under dom 2 första àren.

Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen