vad får man äga i spanien om man har recidense

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Peter15, jag skulle vilja vända på frågan: "-Vad får man inte äga?"

Man får väl inte "äga" flera fruar? Något annan kan jag inte komma på.

Hej Peter...

hejsan alla trevliga människor har en liten fråga om man har residence vad får man äga då
tacksam för svar
mvh peter

...och välkommen till forumet. Ja jag vet inga begränsningar. Du kan köpa
vad du vill. Hus,lägenheter som hemma. Här äger man lägenheterna med lagfart i de flesta fall.
Du behöver inte ha residencia ens. Dvs det krävs inte att man ska
vara skriven i Spanien för att köpa och äga.
Du kanske tänker på Thailand där man inte får köpa marken
där husen säljs utan får väl "hyra" den eller nå´t.

Kanske någon annan kan komma på någon begränsning..:confused:

Ciao P ;;;;;)

Av det man kan "äga" sà finns bara begränsningar vid vapen, eftersom det behöver du licens för. Annars kan jag inte komma pà nàgot

Eler är det en fråga om beskattning? Tex banktillgångar ska deklareras i vanlig ordning och sedan betala skatt på. Fastighetskatten är ju ett minne blott...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Förmögenhetsskatten i Spanien avskaffades 2008, däremot är det 18% skatt på sparränta. Behöver inte deklareras, Haciendan har koll på ditt sparande. Det var tidigare 15% skatt på sparande, men som ni vet måste man EU-anpassa ibland för att göra saker dyrare.

Tack för tipset! Den firman som jag har anlitat, har sagt att allt måste deklareras... Har jag betalat dem förgäves? kan man undra...

Skatten på sparande är en källskatt, d.v.s. den dras direkt. Om man har en närmast obefintlig inkomst kan man få tillbaka skatten i Spanien - otänkbart i Sverige.

Generellt gäller att vara på sin vakt och själv sätta sig in i regelverket. Om man fått hjälp med deklarationen första gången, klarar man säkert av det själv nästa gång.
Jag har aldrig anlitat någon hjälp vare sig för deklaration eller vid ansökan om spanskt medborgarskap.

Jag får helt enkelt försöka klara mig själv i fortsättningen. Annars lär det bli dyrt att alltid behöva anlita någon...

När jag jobbade som Autonomo (freelance) dà gick jag till en Gestor som orndade med min deklaration. Som anställd skriver jag bara, efter att ha kollat en borrador, pà ett papper som kommer fràn hacienda. MEd hjälp av programmet PADRE (tror jag att det heter) kan du enkelt göra din egen deklaration. Det finns nedladdningsbart pà Agencia Tributaria - Castellano

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen