Vad måste finnas i bilen

Sds2490

Medlem
Hej
Jag har precis köpt bil här i Torrevieja och undrar vad som skall medföras under färd?
Körkort, varningstriangel, permisio de circulation, inspeccion tecnica de vehiculos vad måste mera finnas i bilen?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
* Du ska ha två varningstrianglar i bilen.
* Du ska även ha reflex-/varningsvästar för samtliga i bilen, minst 2 st. Man får inte vistas utanför sitt fordon utan vid en olycka. Ha (minst) en väst lättåtkomlig, t ex i förardörren så att en person kan ta sig ut och sätta upp varningstriangel och ta fram de andra västarna.
* Brandsläckare (rekommendation i personbilar, obligatoriskt i bussar, skåpbilar mm).
* Kopia på bilförsäkringen.
* Kvitto på att försäkringen är betald (skickas oftast ut av försäkringsbolagen). Det har tydligen ändrats nyligen så det är inget krav påp det men frågan är om polisen som stoppar dig vet om det. Får du ett kvitto, lägg det i bilen.
* Första hjälpen-kudde (en självklarhet, tror dock inte att det är ett måste)
* Extra glödlampor och säkringar (inte ett måste men lämpligt)
* Etiketten från ITV måste sitta uppe i högra hörnet på vindrutan
* Extradäck eller lagningskit
* Extra glasögon (ej obligatoriskt men kan vara lämpligt) o man måste ha glasögon vid bilkörning

* Du ska ha två varningstrianglar i bilen.
* Du ska även ha reflex-/varningsvästar för samtliga i bilen, minst 2 st. Man får inte vistas utanför sitt fordon utan vid en olycka. Ha (minst) en väst lättåtkomlig, t ex i förardörren så att en person kan ta sig ut och sätta upp varningstriangel och ta fram de andra västarna.
* Brandsläckare (rekommendation i personbilar, obligatoriskt i bussar, skåpbilar mm).
* Kopia på bilförsäkringen.
* Kvitto på att försäkringen är betald (skickas oftast ut av försäkringsbolagen). Det har tydligen ändrats nyligen så det är inget krav påp det men frågan är om polisen som stoppar dig vet om det. Får du ett kvitto, lägg det i bilen.
* Första hjälpen-kudde (en självklarhet, tror dock inte att det är ett måste)
* Extra glödlampor och säkringar (inte ett måste men lämpligt)
* Etiketten från ITV måste sitta uppe i högra hörnet på vindrutan
* Extradäck eller lagningskit
* Extra glasögon (ej obligatoriskt men kan vara lämpligt) o man måste ha glasögon vid bilkörning

Du behöver bara 1 väst, fast som du säger som fàr man inte vistas pà vägbanan utan väst, sà det kan vara lämpligt att ha flera. Kvitto pà försäkringen är ej längre ett krav. Guardia civil kan numera kolla allt detta pà sin dator.
De kan ocksà kolla om du har godkännt ITV, sà etiketten är totalt onödig, fast det anses som en ringa förseelse om du inte har den, bot upp till 100€ (även om de flesta poliser inte bryr sig om den)

Angànde varningstrianglar. Det kan anses vara ganska självförklarande varför man har 2 och hur de ska användas, likt förbannat ser jag hur ofta som helst folk som ställer den första triangeln bakom bilen för att sedan sätta den andra triangeln bakom den första... för att inte prata om avstàndet de använder mellan triangel och bil...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag kollade det där med etiketten eftersom vi ingen fick när vi köpte vår bil. På ITV säger de att etiketten ska finnas på bilen.

Om västen, minst en väst ska det finnas så där har du rätt. Men som min pappa poängterade, det är farligt att sitta i en stillastående bil på motorvägen, alltså bör alla ta sig ur och då måste man ha väst. De är ju rätt billiga, ca 3 €/st.

Trianglarna ska alltså placeras på minst 50 m avstånd på vardera sida om bilen så at trafik från båda håll ser. Om det är en enkelriktad väg eller mer än tre filer så behövs endast den bakom bilen.

Jag kollade det där med etiketten eftersom vi ingen fick när vi köpte vår bil. På ITV säger de att etiketten ska finnas på bilen.

Om västen, minst en väst ska det finnas så där har du rätt. Men som min pappa poängterade, det är farligt att sitta i en stillastående bil på motorvägen, alltså bör alla ta sig ur och då måste man ha väst. De är ju rätt billiga, ca 3 €/st.

Ja, etiketten skall finnas, som jag skrev kan du fà böter pà 100€ om du inte har den. Att den är onödig och att de flesta poliser inte bryr sig, var min kommentar.

Nya trådar

Back
Toppen