Lundberg
Medlem
Hej igen
nu är det snart klart biljetten är ordnad och advokaten ska bara tala med säljaren men hon ska sända en faktura på en delbetalning för hennes arbet på 1200 euro men jag frågade henne vad som händer om säljaren hoppar av eller om jag hoppar av vad som händer med pengarna då sa hon att pengarna är förlorade kan det stämma jag kan ju inte förlora några pengar om säljaren hoppar av ??
Hej, betalningen till din advokat för hennes/hans arbete ligger på dig att betala. Om din säljare hoppar av så får du snällt betala den summan ändå. Om du lagt handpenning och säljaren skulle hoppa av så ska du givetvis få handpenningen tillbaka. Vissa skriver även in att de då ska ha handpenning + en extra summa för övriga kostnader som exempelvis advokat, flygresor etc. som då har vart förjäves.
I min mening om din advokat redan har jobbat för 1200 euro så är den här informationen något du borde veta och fått för länge sedan.
Gällande att ta med sig en check så är jag väldigt tveksam till det. Mitt råd är också att prata med din bank i Sverige se vad det kostar att göra en express överföring och ta höjd för att det ändå kan ta någon dag extra innan de kommer fram i Spanien.
Tro mig det kan kosta dig bra mycket mer än någon extra dag i Spanien mot att du försöker jäkta dig fram eller ta genvägar. Ett missat papper kan innebära att du inte har någon fastighet fast du har betalt allt.
Men det sagt så önskar jag dig all lycka till och tycker att du gör helt rätt i att köpa. :sol: