Vad vet alla utom jag?

goranwint

Seniormedlem
Snälla någon. Förklara för mig varför de spanska damerna här i byn springer och stjäl mina plastkapsyler när jag skall slänga tomflaskor. Vad har jag missat?

Göran i Mijas Pueblothink

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Goranwint!
Jag sparar mina plastkapsyler och vidarebefordrar dom till "allas vår Preciosa" som ser till att dom hamnar på rätt ställe. Det är någon form av välgörenhet som ska hjälpa sjuka barn, om jag minns rätt :).
Detta är alltså i Torrevieja, men insamlingen sker tydligen på många ställen. Kanske P. förklarar närmare när hon läser detta.
rocio

Âtervinningsföretag betalar för plasten per kilo. Man kan se att de samlas in pà olika ställen till olika ändemàl. Nu betalar de sà pass mycket att det kan vara lönsamt för välgörenhet att samla in, men inte för den enstake att komma med en plastkasse full med gamla plastkorkar, om du ni inte halar in 100 liter vatten om dagen kanske :eek:

Tror ocksà man màste komma med minst x antal kilo.

Det finns flera ställen i Torre där man kan lämna sina kapsyler. Jag har lämnat i en butik mellan Farmacia och Bazar Euro (kinabutik i två våningar) vid Av de Habaneras. De har en stor flaska utanför där man kan lämna sina kapsyler.
En annan gång lämnade jag kapsylerna i Parfymería Charlotte, som finns vid samma gata som Mercadona, ca 100 m längre ner. Antonio Machado heter gatan, minns inte numret.
Det finns säkert flera ställen...
Jag läste i en engelsk tidning att kapsylerna hade bekostat en rullstol till en behövande. Jättebra säger jag. Jag samlar kapsyler även här i Sverige och tar med dem till Torre.

Man ska ju inte misstro någon :(, men med tanke på vad Nalle skrev, att återvinningsföretagen betalar bra nu, så skulle det kännas tryggare att lämna sina påsar/kassar med korkar direkt till välgörenhetsinrättningarna. Jag gör som Rinconada, jag tar med mig korkar från Sverige. Dom väger ju inte så mycket. Finns det någonstans någon som samlar in plastflaskor också? Det känns så jobbigt att "dricka ihop" ett kilo plastkorkar ;:(.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Man ska ju inte misstro någon :(, men med tanke på vad Nalle skrev, att återvinningsföretagen betalar bra nu, så skulle det kännas tryggare att lämna sina påsar/kassar med korkar direkt till välgörenhetsinrättningarna. Jag gör som Rinconada, jag tar med mig korkar från Sverige. Dom väger ju inte så mycket. Finns det någonstans någon som samlar in plastflaskor också? Det känns så jobbigt att "dricka ihop" ett kilo plastkorkar ;:(.
rocio

Tror att det är riksfritt att lämna till alla uppsamlingsställen. Sååå mycket
tror jag det inte är värt att nån tar dom och lämnar in själv.
Finns ett apotek i hörnet Diego Ramirez/Patricio Perez som har en behållare
utanför. Där kan man lämna aliminiumburkar också. Plastflaskor har dom inte kommit så långt med ännu...
I Europa finns det efterfrågan på plast att återvinna läste jag.
Det är väl för att det är så lätt att samla korkar som det kom upp med denna
insamling. Förra året läste jag om nån hjärtoperation som kom till stånd nånstans på nåt barn.
Bra idé i det lilla blir stort.
Vi började för två år sen när vi hörde om detta. Nu kan man inte slänga en kork :)
Åker automatiskt ner i väskan när man är på café.
Behöver inte vara bara små flasklock. Även kaffeburks-och schampolock tex.
Vi lämnar på äldreboendet på Almudena eftersom min spanskman spelar kort där ofta. Nära och bra.

Ciao P :sol:

Hej P!
Vad bra att dom tar emot lite större lock också. Det fyller liksom lite bättre :). Så, en uppmaning till alla: SAMLA PLASTKORKAR/PLASTLOCK och lämna på adresser som nämnts i tidigare inlägg. För att inte tala om alla aluminiumburkar som kan lämnas där du skrev i ditt inlägg. Det är nog många som inte känner till det. Men nu finns det ingen ursäkt för oss som läser detta, att inte göra oss omaket att ta oss dit (om vi har möjlighet).
rocio

Jag undrar om det är rätt sätt här i Mijas. Enligt kommunen så går sophanteringen med vinst (papper/plast/metall) och bekostar "praktikplatser" för arbetslösa som får sköta planteringar/diverse renhållning m.m.

Så pengarna behövs ju även där. Kommer att bli en ökad satsning enligt Mijas kommun.

Göran i Mijas Pueblo

Jag undrar om det är rätt sätt här i Mijas. Enligt kommunen så går sophanteringen med vinst (papper/plast/metall) och bekostar "praktikplatser" för arbetslösa som får sköta planteringar/diverse renhållning m.m.
Så pengarna behövs ju även där. Kommer att bli en ökad satsning enligt Mijas kommun.
Göran i Mijas Pueblo

Ja det är bra det då. Tror det här kom upp för att man inte har nån vidare återvinning att tala om.
Lätt att hantera för barn och övriga att göra
en insats. Tar ingen plats osv... Bra om Mijas har återvinning och separerar
dessa sopor. Alla sätt är bra utom att kasta allt på sophögen :)
Chao P :sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Nya trådar

Back
Toppen