Vakt till barnpool?

Eldorado

Avstängd
The rules state that pools over a certain size need lifeguard as well as pool used by more than 20 properties. We have more properties so no way we can open a pool without a lifeguard. At least that is the information we have been given
I en urb. är stora poolen bara öppen över sommaren med vakt, men dom stänger den lilla barnpoolen också resten av året fast den har ett eget inhägnat område, båda med vatten i och sköts året runt, för nytt vatten är så dyrt menar dom. Hotell vi sett har inga vakter vända åt barnpoolerna, vad säger lagen?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Officina de communidad:
The problem is that everybody has read somewhere that a pool of x-size does not need lifeguard o they have seen places where there is no lifeguard or less than there should be according to the pool size or properties useing it etc etc. But we have to go stricktly according to the law so we can only obey to what has been imposed to us and if other people – urbanisations – hotels prefer to do what they want and not to respect the law then it is up to them, but we follow all prescriptions so we do not get any fine in case this is denounced or somebody get hurt etc.
Verkar idiotiskt för en barnpool.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Som allting annat i Spanien, ska inget vara enkelt ;)

Lagar om pooler styrst inte av centralregeringen, utan av varje com. Autonomica. Därför har olika regioner olika lagar. Tex pà Mallorca räknas en urbanisationspool alltid som privat, medans i Madrid kan samma pool räknas som allmän beroende pà antaler grannar.

I Com. valenciana räknas antalet max användare. Alltsà inte antalet grannar. Det spelar ingen roll om ni är 2000 grannar men om poolen bara "fàr lov" att användas av max 50 pers. samtidigt. Räknas den som privat. Gränsen gàr vid 100pers.

Olika regler gäller för privata och allmänan pooler.

Ang. badvakt sà ska alla allmäna pooler ha minst en badvakt om vattenytan är mer än 200m2. detta är den totala ytan. Sà om du har 3 pooler om 70m2 vardera, màste du ha badvakt. Kan en badvakt dessutom inte ansvara för de 3 samtidigt, màste man ha fler. Barnpooler som inte är djupare än 30cm ingàr inte.

utäover detta ska pooler ha första hjälpen, toaletter, skyltar som vissar vilke reglar som gäller etc etc

Hej Nalle!
Om jag har förstått dig rätt så räknas vår pool som privat om endast max. 100 pers. samtidigt använder den. Vi bor i Torrevieja, alltså i Valencia, i en Urb. med 57 läg. men det antalet har ingen betydelse menar du, utan det är alltså antalet användare/badare som är avgörande? Var står detta läsa? Vi är några som har lite olika uppfattningar om denna fråga och det skulle vara bra att ha svart på vitt s.a.s. om vad som är lagstiftat.
Det där om att allm. pooler ska ha ett antal badvakter vid en vattenyta på 200 kvm och uppåt står i dekret 52/2012....men jag hittar inget om privata pooler.
rocio

Hej Nalle!
Om jag har förstått dig rätt så räknas vår pool som privat om endast max. 100 pers. samtidigt använder den. Vi bor i Torrevieja, alltså i Valencia, i en Urb. med 57 läg. men det antalet har ingen betydelse menar du, utan det är alltså antalet användare/badare som är avgörande? Var står detta läsa? Vi är några som har lite olika uppfattningar om denna fråga och det skulle vara bra att ha svart på vitt s.a.s. om vad som är lagstiftat.
Det där om att allm. pooler ska ha ett antal badvakter vid en vattenyta på 200 kvm och uppåt står i dekret 52/2012....men jag hittar inget om privata pooler.
rocio

Fick google lite innan jag hittade det. Men det stàr i Artilkel 274 i samma dekret.

"El presente capítulo será aplicable a las piscinas de uso colectivo y a los parques acuáticos. Se excluirá del concepto de piscina de uso colectivo las piscinas unifamiliares, las piscinas de comunidades de vecinos con un aforo inferior a 100 personas, las piscinas destinadas a usos exclusivamente médicos, de competición o enseñanza, los baños termales y los centros de tratamiento de hidroterapia, que se someterán a su legislación específica."

Last edited:
Tack Nalle för upplysningen!
Och tack till Google för att det finns thumb!
Det råder ju delade meningar om vad som räknas som privat pool och allmän bl.a. I Valencia är poolen privat om 100 pers. samtidigt vistas i den alltså. Jag vill för det mesta varken säga "bu eller bä" innan jag vet vad som står i lagen. Sedan är det ju också så att det gäller olika bestämmelser och förordningar i olika provinser angående det mesta :( och det gör ju verkligen inte diskussionerna lättare om man då bor i olika delar av Spanien :confused:. Detta dekret, 52/2012, gäller alltså Valencia.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Tack för förtydligandet!
Det är nog många med mig som har lite svårt att hålla reda på alla autonoma regioner, provinser och städer som har samma namn. Staden Valencia ligger alltså i provinsen Valencia som tillsammans med provinserna Alicante och Castellon ligger i Comunidad Valenciana som är en autonom region i Spanien :eek:.
rocio

Bes. på plats visade att barnpoolen är 40 cm djup och hade ett eget inhägnat område avskiljt från vuxenpoolen, med en låst grind till lekparken, så det hela ser löjligt ut. En lösning kan vara en Barnpoolförening med max. 20 medlemmar, som hyr billigt resten av året då de saknar vakt som "är dyrt".

Barnpoolsområdet hade ett lågt trästaket så jag ville kliva över, föreningen kan knappast mer än gnälla?

Last edited:
Kollade upp barnpooler. Alla pooler som är under 50cm djupa är barnpooler. Altsà inte 30cm som jag skrev innan, sà är den 40cm behöver den ingen badvakt, utan det blir föräldrars ansvar.

Kollade upp barnpooler. Alla pooler som är under 50cm djupa är barnpooler. Altsà inte 30cm som jag skrev innan, sà är den 40cm behöver den ingen badvakt, utan det blir föräldrars ansvar.
Även i Mijas och var i så fall kan föreningen läsa det?

Föreningens kontor hävdar max. 20 medlemmar och vill läsa om annat gäller.

Nya trådar

Back
Toppen