Val i kortautomat

goranwint

Seniormedlem
Hej alla.
Jag vet att jag har läst om detta tidigare på forumet, men har tappat tråden ));)

Jag får frågan om jag t.ex vill ta ut 500Euro om jag vill att kontot ska belastes med 500E eller 4475 Skr. Jag har för mig att det ena sättet var lönsammare. Vilket?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Oh, det har jag också glömt, vi valde alltid Euro, använder ICA kortet där nere, har för mig att det var billigare...någon som kommer på det?

Hej!
Generellt brukar växelkursen vara bättre om man väljer att kortet belastas i valutan, t.ex. Euro och inte i SEK.
De tillfällen vi har fått frågan har vi alltid valt den utländska valutan och alltid vunnit på det, oavsett om det är i en bankomat eller affär.

thumb Ja, vi satt o prata om detta nu i kväll och kom på att oftast så var det Telebancos automater som frågade om vilken valuta. I Fuengirola tog vi alltid ut mer kontanter i automaten dom har på Eroski. Vissa banker hade bättre valuta än andra. Caja och BBVA använde vi också. Med ICA-kort så har man inte heller uttagsavgifter som tex Nordea o Swedbank har så där tjänar man ju också en del om man är där längre tid.

Ån. nu längtar jag...på måndag 26/11 är vi framme i Sitio del Calahonda om vi kommer iväg som vi ska på fredag spainsmile.:vissla:
Och här har dom lovat snö :frusen: till slutet på nästa vecka...brrr

Hej, jag gjorde faktiskt några tester när jag vara nere sist. Eftersom jag har ett kort som inte tar någon avgift för kontantuttag utomlands så tog jag ut 100 euro och belastade mitt konto i euro och sedan tog jag ut 100 euro och belastade i sek.

Första uttaget gjordes på flygplatsen i automaten högst upp vid check in diskarna. Där var det bättre för mig att ta ut i sek.

Samma sak gjorde jag nere vid mosaiksofforna på cam banken där man kan gå in och ta ut pengar. samma sak där bättre i sek. skilde ganska mycket faktiskt.

Och sist på Banco populars automat också bredvid mosaik sofforna och där blev det bättre i euro. Så det verkar faktiskt vara lite kopplat till vilken bank automaten är kopplad till.

och ja alla uttag skedde på samma dag med ca 6 timmars mellanrum mellan den första och sista.

Det har i alla fall gjort att jag har bestämt mig för att alltid köra på sek.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag misstänkte att det kunde vara lite si och så med vilket man ska göra. Ska kolla med 100 Euro på bägge sätten i samma automat i morgon och återkommer-

Nya trådar

Back
Toppen