Vatten under värmeperioden.

mimus48

Ny medlem
Som jag har förstått det så är det varmt där nere på Costa Blanca mer eller mindre jämt, men på sommarhalvåret är det riktigt varmt. Finns det då, liksom på andra håll i Spanien, vattenrestrektioner eller kan man t.ex. vbattna i en trädgård eller fylla en pool utan vidare? Vore kul att veta när man letar efter ett hus om det är meniongslöst med en trädgård? Kanske är det bättre med stenläggning och grusgångar? Vet ni som bor där hur man ska tänka?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Som jag har förstått det så är det varmt där nere på Costa Blanca mer eller mindre jämt, men på sommarhalvåret är det riktigt varmt. Finns det då, liksom på andra håll i Spanien, vattenrestrektioner eller kan man t.ex. vbattna i en trädgård eller fylla en pool utan vidare? Vore kul att veta när man letar efter ett hus om det är meniongslöst med en trädgård? Kanske är det bättre med stenläggning och grusgångar? Vet ni som bor där hur man ska tänka?

Idag har vi haft 41ºC hemma. Sà visst blir det varmt...

Men jag har faktiskt aldrig upplevt vatten restriktioner (10 àr pà Mallis och 10 àr här i Alicante) men folk har blivit mer och mer medvetna och slösar inte överdrivet mycket. Trädgàrdar har ofta mycket lite gräs och mycket växter som kräver lite vatten. Dessutom blir det ju mycket lättare att underhàlla.

Jag bodde en vecka i staden Almería för nágra ár sedan och där stängdes vattnet av mitt pá dagen i 4-5 timmar för att minska förbrukningen. De som bodde där sa att det är vanligt att vattnet stängs av spec. pá sommaren. Och det gjorde man tydligen i hela provinsen Almería.
Däremot hos "grannen", Granada, var det fritt fram att använda vattnet hur mycket som helst. Jag fick den förklaringen att vattnet inte tar slut där för hela provinsen fick vatten fra Sierra Nevada.
Min granne, spanjorska, säger att man lär sig att spara vatten när man bor här ett tag. Tex att man tar vara pá diskvatten och använder det för att tvätta uteplatsen med. Eller att man spar pá sköljvatten och vattnar träden/buskarna med.

Last edited:

Nya trådar

Back
Toppen