Vem är el chino/los chinos?

Sotanini

Medlem
God morgon,
Ibland dyker ovan upp i trådarna; kan för ögonblicket inte säga i vilka. Jag tror dock att det mestadels handlar om inköp. Finns det kineskvarter i Torre eller är det smeknamn på en affär/affärsinnehavare??think

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Jag tror att det handlar om alla dessa kinaaffärer/bazarer. Folk går ofta dit för de finns överallt, de har öppet ofta även under siestan, och de är billiga...
Bazar Euro, vid Av. de Habaneras är billigast av dem alla, vad jag har erfarit. Jag tror att jag har varit överallt och kollat...

Chinos

- Eller som det hette förr: "Todo cien" pga "allt" kostade 100 pesetas men sen kom kineserna och "lade slag" på konceptet, öppnade upp stora affärer och idén utökade sig till andra patrioter. Man kan kanske översätta det till pizza-, kebab och godisbutikerna i Sverige där det är mestan dels invandare som är innehavaren/ägaren.
Konstigt egentligen hur en affäridé kan ändra namn pga ägarnas folkslag. Jag menar att innan var det 100 butiker..... nu chinos. -Klart att ändra från pesetas till € har ju sitt också, men ändå. Man kunde kanske säga "centimos butiker" eller "Eurobutik"? Strunt samma för så är inte fallet...
Kort sagt: I chinos butikerna kan man köpa nästan allt från 0,6 cts upp X €. Framför allt vad det gäller husgeråd och skönhetsartiklar tofsar till håret och andra som är "made in China".

En annan affär med billighetsfaktor är DOMTI. Allt kostar högst 2€. Mest husgeråd, kosmetika osv. Finns vid Los Locos (alldeles intill busshållplatsen). Och Diego Ramirez.
Billiga skor, sandaler (flip-flop), "sneakers" osv...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Någon som funderat på att detta inte är "sund" affärsverksamhet utan en jätteomfattande penningtvätt. Hur tror ni att kinesiska korruptionspengar omsätts till valuta?? Detta är min teori!

Penningtvätt

Kanske det. Det var väl för något år sedan polisen tog en kinesisk företagspamp i Madrid vid namn Gao Ping, som just hade nästan monopol på dessa butiker i Spanien. Tror att utredning pågår så jag antar att man får klassa honom som misstänkt och oskyldig tills någon bevisar hans skyldighet.....fast han verkar ha det svårt att just bevisa detta. Om jag ej minns fel så hade han 75% av alla Spanien 500€ sedlar. Kom ihåg bilderna från nyheterna hur de körde ut kundvagnar á la stormarknaden fyllda med 50€ sedlar!:eek:
Men det är bevisat att man behöver inte vara kines för att vilja tvätta pengar utan svenska som spanska politiker går också bra som exempel på detta fenomen.:arg:

Men det är bevisat att man behöver inte vara kines för att vilja tvätta pengar utan svenska som spanska politiker går också bra som exempel på detta fenomen.:arg:

Jo visst men det ligger väl nära till hands att tro att de som sitter på ofantliga mängder Kinesisk valuta troligen oftare är kineser än svenskar o spanjorer.

(Extremt höga priser på restauranger, nattklubbar och lyxlägenheter i Spanien trots "dåliga tider" som köps av Svenskar o Ryssar mfl. kan ju också ligga penningtvätt bakom men det är andra teorier:)

Chino-basarer

Ja egentligen skulle man inte handla där :eek:
Det bidrar ju inte till att arbetslösheten minskar då det nästan
alltid är kineser som jobbar där. Har sett undantag nån gång.
Tror inte dom har så bra arbetsvillkor...

Man får dåliga vibbar efter att ha läst detta försök till penningutförsel.
Det arresterades ju mängde av dom för ett tag sen. Vad hände sen?

Domti har ju bra utbud också även om det som i Torre bara finns två
varav den ena höll på att lägga ner för nåt år sen men är kvar fortfarande
på Diego Ramirez Pastor,kan vara 125-131? (busshållplats) nära
C/ Maldonado.

och på De Mariano Ruiz Cánovas 22 vid tvärgatan C/ Noruega vid
Playa de Los Locos.
Finns väl en i La Mata också C/ Mayor 40 om den inte är stängd?

Visserligen säljs Kinavaror där en del som alla andra affärer men ändå...

Chao P :sol:

på tal om kinesbutikerna,,, nån som någonsin fått ett kvitto där??
Krävde det på en solstol jag köpte å då tittade han bara på mig surt slog en extragång på kassaapparaten å la kvittot på disken,,,
så visst finns det fog för misstanke,,,,,, men dom finns ju överallt och har oftast det man ska ha även på obekväma tider,, så ibland tullar man nog hederligheten :)

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Krävde det på en solstol jag köpte å då tittade han bara på mig surt slog en extragång på kassaapparaten å la kvittot på disken,,,
så visst finns det fog för misstanke,,,,,, men dom finns ju överallt och har oftast det man ska ha även på obekväma tider,, så ibland tullar man nog hederligheten :)

Jag försvarar inte deras verksamhet men måste säga att vi alltid har fått kvitto, utan att ens be om det. :)

Chinoaffärerna vi går till ligger i Punta Prima och Playa Flamenca med närområden.
/Helen

Nej normalt lämnar dom inte kvitto utan tillsägning utom på
butikerna Bazar Euro uppe och nere på avd de las Habaneras.
En butik nära Plaza de Habana var tvungen att gå till en annan
kassa och slå in allt igen för att få ut kvitto.
Vid Plaza Maria Asuncion pekade kassören på prislappen när
jag ville ha kvitto :D När jag plågade honom lite till så fick jag ett
till slut men det står ju aldrig vad man köpt och pengar tillbaks- nej.
Byte av vara i så fall.

Chao P :sol:

Jag har fàtt pengarna tillbaka hos en china affär. försäkrade mig iofs att jag skulle fà det om den inte passade. Kinaaffären i La marina shopping centre

mer än affärerna sà tror jag att det är kinarestauranterna som tvättar pengar. HAr nàgon nàgon gàng sett en kinarestaurang full av folk. Lik förbannat "gàr de runt"

Kvitto eller inte...
Grejen som jag ser det är att har du miljarder i kinesiska Yuan införskaffade i Kina på "tveksamma" sätt så köper du inhemska varor, startar butiker och säljer dessa inhemska varor. I princip kan de värdera varulagret till 0 eftersom det är fråga om att "tvätta" pengar så de behöver inte sälja så mycket. Varje Euro är "vinst"

Hej!
Numera tycker jag nog att man för det mesta får kassakvitto=recibo i China-butikerna. Åtminstone som Helen1 säger, i Punta Prima och Playa Flamenca m.o.
Det var mycket sämre tidigare. Och om jag, mot förmodan, inte får kvitto automatiskt så ber jag alltid om det. Bara för att hetsa dom lite :D och för att ha möjlighet att lämna igen varan. Dessutom kan det ju faktiskt visa sig vara fel på varan, och då gäller det att kunna visa att man köpt den just där och inte i någon annan China-butik. Däremot är det inte på alla ställen man får pengarna tillbaka vid byte, såvida det nu inte är en defekt vara förstås. Men det kan jag ta.
Sedan kan man naturligtvis ha moraliska betänkligheter mot att handla i dessa butiker där ev. penningtvätt förekommer, men det är upp till var och en att ta ställning till.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Mina erfarenheter efter att ha bott i Kinai nästan fyra år, är att det inte är lätt att där tjäna stora pengar på mer tveksamma sätt. Allt är mycket kontrollerat. Att det finns kineser som är otroligt förmögna råder det ingen tvekan om. Och de kinesiska varorna skall ju också transporteras från Kina. Men något lurt är det och jag tror lurigheterna finns att söka runt om i Europa.
Vad gäller kvitton så har jag alltid fått det, även i butikerna längs Avenida de Valenciana. Och utan att be om det.
Om det är moraliskt ellr ej att handla i Chinabutikerna har jag ännu inte funderat på.

Med tanke på att de är väldigt många och jättestora och spridda över hela Spanien dvs inte särskilt diskreta, så har jag svårt att tro att inte spanska skattemyndigheter har järnkoll på de här företagen.
Jag har alltid fått kvitton och ok med att lämna tillbaka varor när jag har handlat på China- butiker.
Personalen är ju som tidigare nämts inte så trevliga och tillmötesgående som vi europeer är vana vid, men oj, vad de jobbar. Ser samma personer jobbar vardag som helg, tidigt på morgonen till sent på kvällen. Beundransvärt måste jag säga.

Sen är det ju alltid så med varor som säljs väldigt billigt tex 7 par strumpor på Primark för 1,50 Euro, 1 linne på H&M för 3 Euro etc. etc att man kan vara tveksamt på under vilka förhållanden de tillverkats och vem som egentligen tjänar på det.

Jeg er skeptisk og unngår kinabutikker når jeg kan. For det første synes jeg at det er synd at de kan bygge opp store butikker på gode lokasjoner, mens de mindre butikkene forsvinner etter kort tid. For det andre synes jeg at det virker litt shady at de skal klare å finansiere både bygg, tomt, 10 ansatte osv ved å selge til underpris.

Visstnok er det ett eller annet med at de som starter virksomhet i utlandet får støtte fra Kina for å gjøre det.. og muligens noe med at Spania (som alle andre) skylder Kina penger. Har derimot aldri klart å finne noen fasit på dette.

Men jeg er opptatt av å støtte de lokale/små og spanske virksomhetene i disse dager.

Jag tar oxå kvitto om jag handlar på bazaar

lr "ticket" som någon sa när jag bad om kvitto. Min favoritaffär i vintras var ingen Chino i Torre, utan järnhandeln Ferreteria Molino på avd Habaneras, mittemot Consum. Hjälpsam personal. Bra pris o kvalitet, solstol, dramatenväska, porslin och smålampor mm.

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Nya trådar

Back
Toppen