Vet ni vad Guagua betyder?

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
dom säger guagua (utalas ungefär som engelskans wow wow) pà mànga karibiska öar ocksà.
I Chile betyder det Bebis :)

På Kanarieöarna betyder ordet "guagua" buss men det var nog inte det du tänkte på eftersom du skrev det som ett namn med stor bokstav. Jag vet inte vad det betyder i andra länder, och här i Spanien har jag bara hört ordet på Kanarieöarna och där används det alltså istället för ordet "autobús".

guagua

guagua/Är en minibus i Antillas y las islas Canarias, Puerto Rico, Cuba, República Dominicana etc.
men::.betyder bebis Chile, Ecuador, Perú, Colombia, Bolivia y Argentina.
det är castellano inte spanska

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
På Mallorca pratar man (mallorquin)en dialekt av Katalanska inte spanska(castellano) vi har ett annat kultur en (spanska talande folk) ett språk ett kultur
tjaba

guagua/Är en minibus i Antillas y las islas Canarias, Puerto Rico, Cuba, República Dominicana etc.
men::.betyder bebis Chile, Ecuador, Perú, Colombia, Bolivia y Argentina.
det är castellano inte spanska

Hola Pau, välkommen till forumet spainsmile

Det sista du skrev här " det är castellano, inte spanska"..
Men castellano är väl spanska (español,kastillanska)..:confused:

Ciao P ;;;;;)

Så rätt Preciosa. Castellano = spanska. Katalanska är ett annat språk, som talas i de nordöstra provinserna, som vi vet...

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

Hola Pau, välkommen till forumet spainsmile

Det sista du skrev här " det är castellano, inte spanska"..
Men castellano är väl spanska (español,kastillanska)..:confused:

Ciao P ;;;;;)

Njae, tror han menar som så att Castellano är det som sydamerikaner menar att spanjorer talar, spanska talas i central och sydamerika!? Tror att det finns en definition som är så, när jag reste i Chile fick jag för mig att de menade så.

Njae... jag håller inte riktigt med om att det på Kanarieöarna betyder just minibuss.
Det är i och för sig runt tio år sedan jag senast var på Teneriffa, men den centrala busstationen (för stora bussar) i Puerto de la Cruz hette då "Estación de guaguas". Men det kan ju ha ändrats...

/kimmen

Nya trådar

Back
Toppen