Bil in i Gibraltar?

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av Gunhe, 23 juni 2013.

  1. Gunhe

    Gunhe Ny medlem

    Blev medlem:
    21 april 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi kommer att bo i Nerja 5 dagar i slutet av juli och tänker göra en dagsutflykt till Gibraltar en av dagarna. Nu läste jag i en guidebok att det kan ta väldigt lång tid att ta sig över gränsen (bägge riktningarna) med bil. Man kan ju parkera på spanska sidan och promenera över gränsen, men de varnar även för inbrott i bilar som parkerats där. Någon som har erfarenhet av Gibraltar, med eller utan bil? Man måste väl ha bil för att nå Upper Rock?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Din guidebok har rätt. Förutom gränsen så är det också halvstruligt att hitta P i Gibraltar. När du kommer in i Linnea på Avenida de España (med havet till höger) har du troligen bilkö i högerfilen. Ta vänsterfilen och fortsätt till en liten rondell. Ta Avenida del Ejercito ett par kvarter så har du flera P-hus under gatan. När du kliver upp därifrån har du en gågata med lite turistbutiker/restauranger raka vägen mot G.

    Efter tullen kan du ta buss till Centrum (1Euro) eller gå. Finns även minibuss-service upp på klippan därifrån. Då ingår inträden till alla tunnlar m.m. samt att du kommer upp överallt. Skapligt dyrt! Har för mig att de skulle ha 40 Pund för två personer, om vi väntade på ytterligare passagerare. Vi fick åka upp ensamma för 60. Duktig guide/chaufför som berättade allt om Gibraltar.

    Senast i våras gick vi istället och tog linbanan upp. Billigare och personligen tyckte jag att det gav mer än bilfärden.

    Lycka till och välkommen till Sydkusten.
    Göran /Mijas Pueblo.

    P.S. Söder om Fuengirola är det betalväg som inte är billig på sommaren, men alternativet utefter kusten är inte rolig. Mycket trafik/snabb trafik/ Vansinniga påfarter överallt. Mitt råd är att ta det lugn, betala och inte sabba semestern med en olycka.
    D.S

    Lite komplettering!!
    Att åka egen bil uppe på klippan (Upper Rock) är förbjudet under sommarmånaderna, Och inte tillrtådligt resten av året heller. Fullt av mötande minibussar (taxi) och smalt med djuuupa diken) Säger jag som älskar att köra i alperna.
     
    Last edited: 23 juni 2013
  4. Gunhe

    Gunhe Ny medlem

    Blev medlem:
    21 april 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för detaljerade och omfattande svar! De är till stor hjälp för oss.
    Med vänlig hälsning,
    Gunilla
     
  5. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Ett par vänner till oss var nere med husbil i höstas, de parkerade i Spanien. Dessvärre parkerade de rätt oskyddat så bilen var uppbruten och länsad när de kom tillbaka. Man bör nog se upp med var man parkerar, det är nog bättre att pakera längre in i La Linea än precis vid gränsen.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Rickard

    Rickard Ny medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1
    Vi har haft bilen igenom varje år då man fortfarande besiktigade bilen därnere, det tog kanske en 30-60 minuter igenom (på hemvägen) - men i övrigt inga problem, men jag har hört att det blivit sämre sista året.
     
  8. Gunhe

    Gunhe Ny medlem

    Blev medlem:
    21 april 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för tipset, det ska vi tänka på!
     

Dela sidan

Laddar...