Fiber

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av Sharky, 14 september 2017.

  1. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Nu drar det Fiber i vår urbanisation. Gubbarna sa att de var Telefonica/Movistar.

    Nu en fråga! Drar varje bolag sitt eget nät? Eller hyr andra in sig i det gamla statliga företagets nät?

    En rolig poäng är att fibern kommer via en extrakabel på telefonstolparnas luftledning.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Jag vet tyvärr inte hur det är med infrastrukturen för fiber; Om Movistar hyr ut sina ledningar även till andra operatörer. Med de gamla kopparkablarna gjorde de ju det, så kanske gör de det med fiber också... förhoppningsvis vet någon annan det bättre.
    Själv har jag fiber från Movistar sen ungefär 2 år tillbaka, trots att vi bor i en liten by på en ö utanför Afrika... ;-) Generellt funkar Movistars fiber bra - jag får den hastighet de säger att jag ska få, till och med när jag mäter från Sverige. (Även om hastigheten till Sverige ofta är lite lägre än från.) En liten brasklapp när det gäller andra leverantörer - Telefonica har bra "peering" med internationella stamnät, så man får normalt bra hastighet även från Sverige. Det är inte alltid fallet med andra, billigare, leverantörer. Vi har haft en del kunder med fiberanslutningar som i grunden haft bra anslutning - till sin operatör - men när de anslöt till sidor i Sverige har hastigheten varit extremt dålig, eftersom operatören hade väldigt dåliga anslutningar internationellt. Detta är inte ett generellt problem, men kan förekomma.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 14 september 2017
  4. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Jag är dåligt insatt Sharky men jag tror det är olika bolag och att man inte kan byta.
    I Sverige har vi fiberkabeln nergrävd men i Spanien kommer den lite hit och dit över taken.
     
  5. Grottis

    Grottis Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2014
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    5
    Hos oss La Regia/Cabo Roig drar varje företag sina kablar.
    Vi har Ole och är nöjda.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Vi har TV Horadada i Orihuela Costa/Villamartin, fibern är deras och det är bara dom som erbjuder tjänster över den.

    I Sverige har vi samma upplägg till huset, Telias fiber som dom har ensamrätt på i många många år.

    Vore ju trevligt med stadsnät eller liknande för lite konkurrens.:)
     

Dela sidan

Laddar...