På Vinterdäck till Spanien etc?

Eldorado

Avstängd
Förut fick man köra på bra sommardäck ner och det har gått bra, man är ju som alla andra nedanför Sverige, trots vinterväg som kan finnas långt ner till och i ex. Spanien. Nu har det blivit dyrt att åka ner, men är härligt att åka ut från 20 minus ner till 15 plus och kunna tvätta bilen ute i solen. Och helst åka hem till våren.

Nu är det ändrat:
Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup.
Vinterdäck - Transportstyrelsen

Jag sökte info om snökedjor men hittade inget hos myndigheten, istället denna ändring som innebär att man ska åka på (odubbade) vinterdäck i hettan till ex. Afrika eller Mellersta östern. De som vill ha dubbdäck och vanliga sommardäck här också måste alltså ha 3 omgångar däck. Det talas bara om lastbilar med dåliga däck, men hur är det med utländska personbilar, har dom verkligen vinterdäck?

Det finns massvis med folk och bilar ifrån EU, som är här och jobbar så det är bara att kolla :)

Funkar det bra annars att köra odubbat MS på sommaren?
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
hej, javisst funkar det bra att köra på MS (dvs Mud & Snow) även på sommaren, dock så slits de betydligt mer, de är ju mkt mjukare.

När jag bilar ner hit, så kör jag faktiskt bara på sommardäck från Sverige, även när jag åker på vintern, för precis som du säger så startar man sin resa i Sverige som har sitt mål någonstans i utlandet så får man köra på sommardäck.
 
Peter L, Har du inte blivit haffad av polisen i Sverige? Då kanske du har haft tur, eller behöver inte köra så långt på isiga vägar...
 
Peter L, Har du inte blivit haffad av polisen i Sverige? Då kanske du har haft tur, eller behöver inte köra så långt på isiga vägar...

Nej, då ska jag förklara igen, detta är fullt lagligt. Fullt tillåtet att åka med sommardäck om din resa slutar utanför Sveriges gränser. thumb
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Nej, då ska jag förklara igen, detta är fullt lagligt. Fullt tillåtet att åka med sommardäck om din resa slutar utanför Sveriges gränser. thumb
Det kan man läsa i Vägverkets texter men inte hos den nya myndigheten, så jag frågat om det ändrats eller de har slarvat.
 
Att köra vinterdäck (MS) pà spanskt vinterväglag kan vara farligt. Dom slits mycket mer som Peter sa, men sen är deras mönster avsett för just mud and snow. Inte för vatten. och ofta när det regnar här, sà REGNAR det.
 
Nej, då ska jag förklara igen, detta är fullt lagligt. Fullt tillåtet att åka med sommardäck om din resa slutar utanför Sveriges gränser. thumb
Så var det förr men har ändrats dessvärre, jag ska kolla det igen och klaga. Fö verkar det inte finna trafikpoliser i Sverige längre, förut var det bara utanför Nyköping man kunde bli stoppad.
 
hej, javisst funkar det bra att köra på MS (dvs Mud & Snow) även på sommaren, dock så slits de betydligt mer, de är ju mkt mjukare.

När jag bilar ner hit, så kör jag faktiskt bara på sommardäck från Sverige, även när jag åker på vintern, för precis som du säger så startar man sin resa i Sverige som har sitt mål någonstans i utlandet så får man köra på sommardäck.

INTE tillåtet att köra på sommardäck i Sverige vid vinterväglad från och till utlandet kunde man göra för några år sedan. Lagen är tyvärr ändrad :
Nu gäller vinterdäck vid vinterväglag. Tyskland har liknande lag. Tyskland har även dubbdäcksförbud!
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Är du helt säker? Är man på väg till utlandet på bilsemester (vintertid) så har man ju alltid kunnat göra med sommardäck som privat bilist?
 
Tyvärr, frán Trafikverkets hemsida:

När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn gäller kravet även denna.
*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.

Utländska och svenska personbilar och lätta lastbilar på resa till och från utlandet omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck och mönsterdjup. Utländska och svenska tunga fordon med en totalvikt på över 3,5 ton, omfattas av kravet på minst 5 millimeters mönsterdjup.
 
Är du helt säker? Är man på väg till utlandet på bilsemester (vintertid) så har man ju alltid kunnat göra med sommardäck som privat bilist?

Jag är helt säker , lagen är ändrad. Backis har även svarat samma sak och citerat lagen.
 
det ställer till det för mig, som ofta åker neråt med egen bil som har sommardäck... :(
Risken för upptäckt är väldigt liten och här i 08 har antalet poliser som kollar något minskat sedan jag åkte ner. Ibland har jag kört ner avställt då papperen gick per brev till Bilregistret.

Annars gäller odubbade vinterdäck du kan köra på året runt överallt men är inte bra på is. Jag har kört ner flera ggr på bra sommarsulor.
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Men, alla ni som inte bor i södra Skåne, tycker ni verkligen det är mindre farligt att köra på sommardäck i vinterväglag än på vinterdäck i sommarväglag? I mina öron klingar det förra värre. Skaffa odubbade sk allround däck om ni vill minska slitage.

/Fd. norrlänning som aldrig ens skulle komma på tanken att ta ut bilen i minusgrader utan vinterskor.
 
Last edited by a moderator:
Men dom passar inte i Spanien så helst ska man köra på dubbdäck till gränsen, byta och leta efter däckhotell?gapskrattt

Jag har kört ner på friska sommarsulor då det var vinterväglag ända ner till efter Granada, vi är vana och nu har vi en lag för ovana turister.));)
 
När Jag körde ner till påsken hade jag MS däck på och väl tur med det för söder om Köpenhamn hade vi snöstorm som varade ner till Bremen i Tyskland. Alla bilar körde i ca 50 på motorvägen så vi blev 4 timmar sena till Torrevieja.

//Eckhoff
 
När jag körde ner en vinter var det 20 grader kallt i Tyskland, lastbilar fanns övergivna efter vägarna och min diesel gick tidvis i 20 då soppan inte hade frostskydd där utan köp av tillsatser. Det gick bättre på dagen men alla vägar från Frankrike till Spanien var sedan avstängda av samma skäl, så jag tvingades ta in på hotell. Nästa dag såg jag massor av övergivna LB i Spanien. Jag körde på sommardäck med bra mönsterdjup och var vinterutrustad, lite kusligt då plogbilar och annan trafik var sällsynt.
Värmen fanns först neråt Malaga så bilen började gå normalt.

Den lagliga lösningen tillsvidare om man ska stanna kort tid är att köra odubbat, men det vill jag inte ha här annars då det blir 12 däck att ha. Eller ta med sig och byta före Tyskland men vem vill släpa med sig 4 däck. Eller köra odubbat och köpa andra om bilen blir kvar länge, odubbat tycks passa där med ibland.
 

Nya trådar

Back
Toppen