Reservationsavgift, handpenning och slutbetalning

Viva

Medlem
Har hört att man betalar 3 000 i E i reservationsavgift och sedan har man max tre månader att bestämma sig på. Objektet tas väl då bort från marknaden och ingen annan kan köpa den även om ett högre bud mot förmodan skulle dyka upp?

Om man som köpare drar sig ur så förlorar man dessa 3 000 E, eller hur?

Men när brukar man sedan betala sjäva handpenningen dvs 10% av köpeskillingen (minus dessa 3 000 i reservationsavgift som man redan betalat)? Måste man vara på plats i Spanien då eller kan man gora en banköverföring gällande hanpenningen fr Sverige (kommer att anlita Abaco, måste de då få fullmakt för hanpenningsdelen)?

Slutbetalningen antar jag att man sedan gör på tillträdesdagen? Vill helst vara med själv då, dvs inte lämna fullmakt för detta till Abaco. Känns förövrigt rent generellt läskigt detta att ge fullmakt...hur har ni andra gjort?
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det skrivs ju ett inofficiellt kontrakt mellan mäklaren och köparen om hur
köpet ska gå till.
Ofta är det just 3000E som man lämnar i handpenning.
I kontraktet ska det stå vad som händer om man hoppar av.
Man får inte tillbaka dessa 3000E om man drar sig ur och det ska
också stå - att om köparen hoppar av - vilket händer - så ska man
få det dubbla tillbaka.
Nån tidsgräns på 3 mån vet jag inte...men det skrivs in ett datum.
Säljaren kanske inte vill vänta i 3 månader.
Sen betalar man resten vid notariebesöket. Handpenning på 10%
behövs normalt inte...Annat gäller nybyggnation. Då är det flera
steg i betalningen.
Inga problem att överföra till Ábaco´s klientmedelskonto. Säkert.
Och heller inga problem att ge dom fullmakt. Men även fullmakten ska
dras hos notarien med er närvarande.
Det är ju en stor välrenommerad advokatfirma med 30 anställda varav
minst 5 advokater och svensk ägare.

Chao P thumb
 
Inga problem att överföra till Ábaco´s klientmedelskonto. Säkert.
Och heller inga problem att ge dom fullmakt. Men även fullmakten ska
dras hos notarien med er närvarande.
Det är ju en stor välrenommerad advokatfirma med 30 anställda varav
minst 5 advokater och svensk ägare.

Chao P thumb

Dum fråga säkert, men ställer den ändå :)

Att betala in till Abacos klienmedelskonto, är det dit man betalar in handpenningen och att de i sin tur betalar till mäklaren? Behöver Abaco fullmakt till detta eller avser fullmakten notariebeöket när full betalning ska göras dvs på tillträdesdagen? Ska f.ö snart träffa Abaco för ett första möte, men vill vara lite förberedd och påläst innan tänke jag :)
 
Dum fråga säkert, men ställer den ändå :)
Att betala in till Abacos klienmedelskonto, är det dit man betalar in handpenningen och att de i sin tur betalar till mäklaren? Behöver Abaco fullmakt till detta eller avser fullmakten notariebeöket när full betalning ska göras dvs på tillträdesdagen? Ska f.ö snart träffa Abaco för ett första möte, men vill vara lite förberedd och påläst innan tänke jag :)

Om man inte vet ska man fråga :D

Dom ev 3000E brukar man normalt betala till mäklaren/säljaren. Man får ju
kvitto i o m det kontrakt som skrivs er emellan.

Om man inte kan vara med vid "köpuppgörelsen", eller inte vill så är det
för det som man lämnar fullmakt till juristfirman. Och den ska i så fall
fixas på notarien i er närvaro innan. Kostar förstås en slant också.

Du får säkert den info du behöver på Ábaco jag har stor erfarenhet av dom
då jag hjälpt många inkl egna sälj/köp samt testamenten och överklagande av extra skatt. Har alltid varit supernöjd.
Men ju mer man vet ju mindre överraskningar blir det...köpeprocessen är
ju lite krånglig...

Chao P thumb
 
Tack så mycket för dina svar, är guld värt! Detta forum är guld värt :)

Hur har ni andra gjort, har ni ordnat bankkonto själva eller är detta något som är bättre att man låter Abaco gör åt en (fast antar att det då kostar en slant..)?

Tänkte f.ö skaffa NIE-nummer här i Sverige hos svenska amabassaden, är det ngn nackdel att göra det i Sverige mot att göra det på plats i Spanien med Abacos hjälp tro?
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Fixa NIE hemma är ju billigare absolut så gör det.

Àbaco har ju ett grundpris (ca 12000 svkr?) som innefattar en hel del i köpeprocessen
tex penninghanteringen, koll av bostaden i fastregister, skulder av tex skatter, olagl utbyggn,
föreningsavg, servitut osv. Lagfarten ska ju överennstämma
med ägare vilket i bland kan vara annan av nån anledn, arv tex...
Det ska ju betalas hit och dit, skatter,priset
minus 3% som ska innehållas. Notariearbetet samt fastighetsreg.
kommer utom. El,vattenkontrakt, bankkonto.
Bankkonto kan man ju fixa själv också på plats...bara bra. Välja bank själv.
Har man NIE så är det ju lätt.

Du kommer att få redogörelse för vad som kostar vad och vad grundpriset innefattar.

Chao P :sol:
 
Last edited:
Vi har konto i samma bank där vi har lånet. Det går hand i hand.
Om du däremot inte behöver låna i Spanien väljer du naturligtvis själv vilken bank du vill.
Det finns flera trådar här på forumet om banker.

Ang. NIE - Rodas Consulting hjälpte oss med det, mycket smidigt. Det ingick i deras "paket" för fastighetsköp. De fixade rubbet, t.ex. NIE, Nota Simple, bet. av handpenning till säljarens jurist, genomförande av köpet på tillträdesdagen, upprättande av el- och vattenkontrakt och en massa annat.
Vi betalade €1.000 för detta paket.
/Helen
 
Jag fixade själv NIE i Alicante. Kostade 7€. Öppnade bankkontot själv i Torre. Och gestorian skötte resten med fullmakt.
 
Om man mot förmodan inte köper ngn lägenhet i Spanien, kan det då vara en nackdel att ha ett NIE-nummer dvs medför detta några skyldigheter eller kostnader?

Nej det medför ingenting. Kan ju vara bra att ha för man hinner
ändra sig många ggr i livet fast man inte tror det thumb

Chao P thumb
 

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].

Nya trådar

Back
Toppen