Ursprung gör lite skillnad kanske, jag träffar sällan på några Spanska, men det är systemfel som verkar efterblivet. Jämför man hemsidor är Swedbanks sidor bland de bästa.Jag tycker att det börjar likna hets mot folkgrupp (yrkesgrupp) nu. Visst är det skillnad på mäklare av olika ursprung, men enligt mina vänner (engelska mäklare) är det ju säljaren som ofta tror att e ska få ut vad som helst för sin bostad.
Där skiljer det ju också mycket på ägarens nationalitet! Engelsmän/nordeuropeer som har tröttnat och vill flytta hemåt igen är mycket lättare att få bra avtal med, medan "tjuriga" spanjorer tycker att : Då får den väl stå kvar då! om de inte får begärt pris. Men anklaga inte alltid mäklarna för att bostäder ligger för högt!
Göran
När jag var ensam nere blev jag skjutsad till samma objekt av flera mäklare, kanske för att man inte ska hitta dit igen. Men dom var trevliga och en blev jag riktigt tänd på. Chefen där bytte ut en äldre svenska till en ung spanjorska som hade gott om tid. Men jag hade andra planer då så det hann aldrig bli :love:
Verkar stämma att de spanskägda objekten står längre, men jag har sett samma svenska i flera år nu och spanska i minst ett år, de bofasta där.
Svårt med priser, för rätt objekt kan man betala fullt pris men det är sällan nära rätt. Köper man här är det ofta högst uppåt i anbud och då sätter jag ett tak även om priset är högt från början, jag offrar gärna en stor slant för att få rätt objekt än ett billigare fel.Kan bara hàlla med. 99% av de mäklare jag känner till är seriösa och vill nte pà nàgot sätt "lura" en kund.
Det enda som jag tycker att mànga mäklare felar pà angàende pris, är att acceptera en bostad vars pris är satt för högt till sin portfolie. Mànga säger nej till kunder eftersom dom vill inte ha för dyra objekt pà sin hemsida, medans andra tyvärr tar emot allt de fàr möjligheten att sälja.
Om en säljare har orealistiska förväntningar borde en mäklare informera dem om detta. Gör denne inte detta, är det klart att säljaren inte sänker priset.
Sen ska vi ju inte glömma bort att det finns ingen som har sàn expertis inom bostadsbranschen som säljare ))
Det jag sitter i låg nästan ½ miljon fel men jag var beredd att betala det och mer för det var nästan drömhuset. Inga andra bjöd så jag prutade 400.000 istället.
Samma sak gäller överallt att ägaren berättar mer än någon mäklare gör och via nätet är det lätt att få en prisbild. Men det är som med bilar, varför gå till en handlare när man kan sälja eller köpa privat, jo det handlar ofta om byten och många kan inte göra affärer.
Jag har sålt hus själv och blir gärna mäklare i Spanien om jag har tid och vill prova ett annat nytt system.
Minns jag rätt säljer du för en bank så det är inte som de flesta andra har det?