Behörighet för installation av gasvärmare

Exacto stenis! Så sa de till mig när de installerade flaskorna (förra ägaren hade tagit med sig rubbet). Och de sa att jag skulle ringa dem när det var dags. Alltså sker detta inte per automatik utan man måste själv hålla koll och "ring, ring bara du slog en signal..."

Extra flaskor brukar man kunna köpa på loppis för 15-20€.

Anders

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Det måste väl vara olagligt med försäljning på det viset. Man måste ju ha gaskontrakt för att ha t.ex. kaminer som drivs med gas inomhus. Jag har svårt att tänka mig att det fordras kontrakt och leg. på loppis :confused:.
rocio

Det är DIN skyldighet att kolla gasslangarna. När utgångsdatumet börjar bli aktuellt tar du kontakt med Repsol och beställer en tid för besök. Dom tar INTE kontakt med dig när det är dags. Har iaf aldrig hänt oss på 27 år.
rocio

Det måste väl vara olagligt med försäljning på det viset. Man måste ju ha gaskontrakt för att ha t.ex. kaminer som drivs med gas inomhus. Jag har svårt att tänka mig att det fordras kontrakt och leg. på loppis :confused:.
rocio

Formellt olagligt eller inte detta är Spanien! thumb
När vi köpte vår finca för 11 år sedan fick vi köpa halvflaskor (ca 6 kg gas) på Repsol till den gasvärmare vi köpt på Carrefour.
Jag har sedan lämnat tillbaka ett par stycken och fått depositionsavgiften åter. Detta sedan jag köpt normalstora flaskor på loppis. Jag byter till fyllda på Repsols depå.
Som ni kanske vet är det bara priset på normalstora flaskor (ca 13 kg) som är reglerat, just nu ca 17,50€. Halvflaskor kostar nästan lika mycket att fylla och ungefär samma för de små blå CampinGas flaskorna (ca 3 kg) som används till lampor och små strålningsvärmare.
En sådan värmare har vi i badrummen där man vill ha det extra varmt och skönt.
Det går att fylla de små blå själv från en stor flaska som man gjorde med primusflaskorna i Sverige förr i tiden. Detta är dock inte att rekommendera om man inte har den tekniska kompetensen och utrustningen. ;;;;)
En gasvarnare kan vara en trygghetsfakor men viktigast är att ha bra ventillation när man använder gasvärmare! thumb

Anders

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Har ingen som helst problem med ventilationen här på 6.e våningen. Blåser rakt igenom, men det kan ju vara positivt när man kör med gasvärme.think

Göran

Det är DIN skyldighet att kolla gasslangarna. När utgångsdatumet börjar bli aktuellt tar du kontakt med Repsol och beställer en tid för besök. Dom tar INTE kontakt med dig när det är dags. Har iaf aldrig hänt oss på 27 år.
rocio

Varför kontakta Repsol? Lätt att byta slangar själv.;:;;)
Finns att köpa överallt.

Anders

Visst, det är ingen konst att byta själv, men det är obligatoriskt med en "Revisión Periódica cada cinco años" enligt Repsol. När jag var inne på deras kontor i Torrevieja och frågade om det gällde trots att vi numera inte har gasspis eller annan gasinstallation, endast gaskamin, så svarade dom att det gäller så länge man har en gasflaska inomhus.
rocio

Visst, det är ingen konst att byta själv, men det är obligatoriskt med en "Revisión Periódica cada cinco años" enligt Repsol. När jag var inne på deras kontor i Torrevieja och frågade om det gällde trots att vi numera inte har gasspis eller annan gasinstallation, endast gaskamin, så svarade dom att det gäller så länge man har en gasflaska inomhus.
rocio

Jag undrar hur många spanjorer med gaskamin som bryr sig om denna Revisión?
De jag frågat ser förvånade ut!

Anders

Spanjorernas betalningsmoral är ju inte känd för att vara den allra bästa, det vet vi, men jag som är "uppfostrad" av Moder Svea betalar för säkerhets skull det jag blir ålagd redface. Dessutom vet man inte vad som händer i försäkringsavseende om det skulle ske en incident. Jag är väl fjantig, men jag sover lugnare när jag vet att alla papper är i ordning och "dom" inte kan slå ner på mig p.g.a. att jag inte betalat 600 kr vart femte år.
rocio

Last edited:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.

Varför kontakta Repsol? Lätt att byta slangar själv.;:;;)
Finns att köpa överallt.

Anders

Jag har ingen gas och vill heller inte ha,men varför tumma på säkerheten,med ev. läckor för att tjäna några kronor?

Gasol är ju en potentiellt farlig gas då den är tyngre än luft och lägger sig vid golv om läckage uppstår,med risk för explosion och förgiftning.

Det är ju detta man kollar årligen i husvagnar med täthet och provtryckning
då det tidigare förekom dödsfall med folk som blivit förgiftade och dött under natten

Nä tacka vet jag el,gasolkaminer gör ju även att fuktigheten ökar inomhus

Spanjorernas betalningsmoral är ju inte känd för att vara den allra bästa, det vet vi, men jag som är "uppfostrad" av Moder Svea betalar för säkerhets skull det jag blir ålagd redface. Dessutom vet man inte vad som händer i försäkringsavseende om det skulle ske en incident. Jag är väl fjantig, men jag sover lugnare när jag vet att alla papper är i ordning och "dom" inte kan slå ner på mig p.g.a. att jag inte betalat 600 kr vart femte år.
rocio

Det skulle vara intressant att få höra vad som ingick i "Revisión Periódica cada cinco años". Tittade man bara på slangens ålder och bytte den? Gjordes någon täthetskontroll med "bubbelspray"? Kontrolldrog man förskruvningar? Kopplade man in någon läckagemätare? think
Jag kan nog sova lugnt om jag vet att min anläggning är säker (se även nästa inlägg) även om alla papper inte är i ordning
Anders

Last edited:
Jag har ingen gas och vill heller inte ha,men varför tumma på säkerheten,med ev. läckor för att tjäna några kronor?

Det är ju detta man kollar årligen i husvagnar med täthet och provtryckning
då det tidigare förekom dödsfall med folk som blivit förgiftade och dött under natten
inomhus

Sedan maj år 2009 är det inte längre obligatoriskt att låta Bilprovningen genomföra tryckprovning i samband med den årliga fordonsbesiktningen. Man har gjort bedömningen att ägaren själv kan kontrollera sin anläggning!thumb
Här är några råd hur man själv sköter kontrollen (från tidningen Husbil & Husvagn).
Såhär kontrollerar du gasolutrustning.
Om man följer några grundregler behöver man inte vara orolig:
Kontrollera att alla skarvar är täta med hjälp av såpvatten eller läckagedetektionsspray (aldrig med en brinnande tändsticka!). Börjar såpvattnet bubbla är det ett tecken på läckage.
Kontrollera gasslangen. Om du upptäcker sprickor byt ut slangen mot en ny. OBS! Använd alltid slangar som är godkända för gasol och är märkta med datum. Gasolslangar är vanligen orange till färgen.
Kontrollera också din tryckregulator som säkerställer att du inte får för högt tryck till din gasolutrustning. I regulatorn finns ett gummimembran som åldras med tiden. Enklast är att byta både tryckregulator och gasolslang med jämna mellanrum t ex vartannat år beroende på hur sol- och väderutsatt din utrustning är.

Anders

Till mig sa de från Repsol att ha pappren i ordning just för försäkringens skull. OM det skulle hända en olycka, läckage eller annat...
Jag tänker inte chansa utan skall ringa dem nästa år när det är dags.
:)

Det skulle vara intressant att få höra vad som ingick i "Revisión Periódica cada cinco años". Tittade man bara på slangens ålder och bytte den? Gjordes någon täthetskontroll med "bubbelspray"? Kontrolldrog man förskruvningar? Kopplade man in någon läckagemätare? think
Jag kan nog sova lugnt om jag vet att min anläggning är säker (se även nästa inlägg) även om alla papper inte är i ordning
Anders

Nu kommer jag inte ihåg vilka moment som ingår i revisionen, men det ska jag gå in till Repsol och fråga nästa resa neröver. Någon bubbelspray eller läckagemätare minns jag inte, men sådant kanske dom använder utan att jag har tänkt på det.
Tyvärr är inte alla lika noga med säkerheten som du Anders, så därför önskar jag att Repsol på något sätt kunde göra stickkontroller för att se till att folk inte använde gamla spruckna slangar åtminstone och att inte något läckage finns. Korrekt legitimerade förstås, med tanke på alla lurendrejare som är i farten. Men det där med leg. kan väl inte vara något stort problem. Det är väl bara att ringa upp Repsol medan kontrollanten är där och kolla hans ID- nummer.
rocio

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

Det första min granne berättade när vi tog över huset var att varna för falska inspektörer. Han visade mig i en pärm som förra ägarna hade samlat kvitton i att det hade varit "inspektion" från ett företag. Service av gasregulator. 650 euro fick dom betala. De förra ägarna var ett äldre tyskt par som inte kunde engelska eller spanska. Dom betalade. Min granne visste inte om att dom varit hos dem förrän dom försökte samma sak hos honom ett par hus längre bort. Han och hans familj bor där permanent och blev naturligtvis fly förbannad så dom hoppade in i bilen med däckskrik. Släpp aldrig in någon annan än Repsol. De avviserar dessutom innan.

Nya trådar

Back
Toppen