Man blir ju tämligen förbluffad ibland över allt trams som skrivs i våra kvällstidningar (på andra ställen också för den delen).
Ibland reagerar man kanske lite extra mycket om det är något som berör en själv. I GT (sannolikt också i Kvällsposten och Expressen) söndagen den 16/9 så hade de ett stort uppslag om att köpa bostad i Spanien. Och denna artikel verkar nästan helt vara hämtad från info från olika Fastighetsbyråer/Mäklare (3 mäklarföretag är nämnda) och det syns verkligen.
De hade bl.a. en "Faktaruta":
Köpa bostad i Spanien - Viktigt att tänka på.
Där räknar de upp 7 viktiga punkter och bland dessa 7 finns
INTE ens det särklassigt viktigaste med - dvs att man måste använda en oberoende advokat för att vara säker att allt går rätt till. De skriver dessutom inte något om att man "alltid" kan och skall pruta.
Bland de 7 punkterna så tar de också bl.a. upp
att man skall anlita en besiktningsman som mäklaren rekommenderar. Visst skall man skall absolut anlita en sådan, men självklart inte den som mäklaren rekommenderar som de skriver i tidningen.
En struntgrej men det står att ofta så är säljaren (dvs ägaren) med vid visningar. Jag har nog varit på ett 30.tal visningar och aldrig någon gång var säljaren med
Ja det stod också en massa annat strunt och jag skickade faktiskt ett mail till tidningen (till den som skrivit under artikeln) där jag i punkt efter punkt pekade på sådant som var fel och sådant som de "glömt" (som att de inte skriver att man skall anlita en advokat) men det föll dom tydligen inte i smaken för dom svarade inte ens.
Hur som helst - imorgon åker jag ner igen och tänkte sedan stanna där till i början av december. Vi kanske ses