Brittakanna och duntäcke

Jag dricker själv kranvatten men har citronskivor i, mest för smakens skull (=gillar citron).
Gár bra utan, om jag skulle vilja. Spanjorer som jag känner säger att det som är värst är kalken som sätter sig i njurarna. Därför köper de hem vatten, eller kör med Britta-kanna.

Spanienforum

Sponsrat inlägg
Hej!
Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Köpevatten är väl generellt sett väldigt kalkhaltigt det också..? Njursten kan man få om man dricker för lite men inte av kalkhaltigt vatten om man har normalt vätskeintag, eller?

Jag vet det. Att köpevatten inneháller kalk, men detta är vad mina spanska bekanta säger (att det lagras i njurarna). Jag är inte expert. Finns ingen här pá forumet som vet med säkerhet...

Livsmedelsverkets hemsida:
Det är känt sedan 1950-talet att risken för död i hjärt- och kärlsjukdomar är större för dem som är bosatta i områden med mjukt vatten än för dem i områden med hårt vatten.

Står inget om njursvikt :)
Den som lever får se :)

Carrefour säljer Brittakannor till bra priser, men de har även ett eget märke
som nu säljs till det fasionabla priset av 12.50€. Fungerar som en "äkta" Britta.

Köpte en igår och dom har höjt priset till 15€ *suck* .....har testat av den idag på ett helt ovetenskapligt sätt genom att ha ett glas med "köpvatten" och ett glas filtrerat vatten bredvid varandra och sedan gjort en blindtest på min fru vilket som smakade bäst och hon gjorde detsamma på mig.
Resultatet blev här att det filtrerade vattnet "vann" då köpvattnet kändes lite dött i jämförelse.

Så nu blir det inget mer bärande av vatten ifrån mataffären! thumb

:sol:

Spanienforum

Sponsrat inlägg

Ett bra erbjudande

American Express SAS Eurobonus
Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK.
6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kortet är gratis & utan årsavgift.
Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
Hej Janne!
Då har du upptäckt detsamma som jag. Kranvattnet i våra spanska hem/sommarstugor är fullt drickbart (även utan någon form av filtrering, om det får stå i en tillbringare i kylskåpet över natten), och smakar alldeles utmärkt. Jag tror att många "tror sig känna" klorsmak i vattnet bara för att det gjorde det förr innan moderna reningsanläggningar kom i bruk ;;;).
rocio

Nya trådar

Back
Toppen